Byggahus.se

Hur hög är marken?

810 läst  11 svar

1. T
    Medlem · Nivå 6
    Enligt min kommun så får man fritt bygga trädäck så länge det inte är högre än 50 cm över mark.

hur vet man hur hög min marknivå egentligen är? Min tomt ligger intill en väg som lutar några procent och även på några ställen är ett gäng cm under t.ex trottoarens nivå.

Rent teoretiskt så får man ju höja sin marknivå med upp till 50 cm utan att söka lov, och gör man då det och sedan bygger trädäck ovanpå så kan man ju faktiskt - i teorin - bygga ett trädäck som är 50 cm över marknivån som man höjt 50 cm. Dvs, nu ligger trädäcket 1 meter över den ursprungliga marknivån.
    Givetvis antar jag att man inte kan göra så. Men hur vet jag vilken höjd jag ska utgå från när jag ska mäta in mitt trädäcks maximala höjd?

2. V
    Medlem · Nivå 9
    Det finns nog ingen exakt vetskap. Men om grannen skulle surna till över din byggnation och eller markförändringar. Då utgår bygglov från plushöjder i DP för att avgöra om altanen ligger på rätt höjd.

3. T
    Medlem · Nivå 6
    Vad innebär DP?

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    DetaljPlan

5. T
    Medlem · Nivå 6
    Alltså bör det finnas vilken som är den ursprungliga höjden i detaljplanen?

6. V
    Medlem · Nivå 9
    Inte alltid men höjdkurvor brukar finnas. PoNera att du har en +30 markering i DP och sen vid inmätning är marken/altanen +32 meter. Då kan det bli klurigt.

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ja, men det är inte alltid höjder är utsatta på DP. Sen tillkommer bekymret att mäta detta utan att kalla ut mätfolket.

8. V
    Medlem · Nivå 9
    Sant. Det sker nog endast om byggnadsnämnd får tips från granne om svartbygge. G

9. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag förstår att om någon anmäler det så lär det ju utredas, men för att få till rät nivå vill man ju på ett enkelt sätt kunna veta vad som är ens marknivå och hur mycket man vågar utjämna innan man bygger sitt trädäck, för min tanke med det hela är ju just att fylla ut den sluttning jag har som går ner en bit för att sedan gå upp och möta grannens marknivå.

Antar att jag bör ringa kommunen och fråga för att vara säker, eller helt enkelt bygga så att det inte ser för högt ut :)

10. V
    Medlem · Nivå 9
    Om det inte är nån jätteförändring av tomten utan ett begränsat område är det nog bara att köra!

11. B
    Allvetare · Nivå 14
    Nuförtiden behöver man knappt åka ut, man kan få markhöjder från flygburen laserskanning, från mätning i flygbilder, från Lantmäteriets nationella höjddatabas NNH, från drönare, osv...

12. T
    Medlem · Nivå 6
    Grejen är även den att det idag finns ett trädäck som är byggt på höjd mark intill huset, och när man mäter det så är det ca 1 meter från marken runt omkring, dock vill ju jag bygga det större och isåfall sänka det med ca 10 cm samt höja marken runt omkring med ca 20 cm så att det blir lika högt som trottoaren så den faktiska höjden kommer ju bli 70 cm.

På dagens trädäck finns heller inte något bygglov, och det har ju fungerat jättebra hittils :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka