Byggahus.se

Hur hittar vi rätt jurist?

1. K
    Medlem · 2 inlägg

KarinO

Medlem
    Nu börjar vårt äventyr! :D
    Vi har bestämt oss för att bygga hus med ”helentreprenad” och har kommit så pass långt att vi bokat en tomt, men inte ännu betalat eller skrivit på något.
    Vi har försökt läsa på allt vi hittat på denna sida men allt känns väldigt ”stort”.
    Jag har fått en kopia på entreprenörens standard kontrakt och vill nu få hjälp med att granska det av sakkunnig jurist. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska hitta denna person. När jag Googlar på byggjuridik hittar jag inget och entreprenörsjuridik verkar vara något helt annat. Hur ska jag hitta rätt? Så vitt jag förstått bör jag inte ta en vilken jurist som helst, utan en med koll på byggavtal.
    Jag är rädd att denna fråga kommer följas av 1000 till så jag hoppas att ni har tålamod därute… ;)

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Hur hittar vi rätt jurist?

Om du går in på Ekonomi-Juridik på denna sajt och sedan väljer Mer advokathjälp kan du komma i kontakt med Kriströms advokatbyrå som där erbjuder hjälp med att kolla kontrakt.

Du kan även kontakta Villaägareförbundet och få uppgift om jurist som också kan erbjuda den tjänsten.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 911 inlägg

yonna

Medlem

Det kan vara vettigt att i sama veva finna en riktigt kompetent KA som är med redan från början - såvida du vill att denne även kollar bygget. Jag lät min KA/kontrollant granska kontraktet och han bidrog med en hel del nyttiga punkter.

4. B
    Medlem · 5 828 inlägg
  5. K
    Medlem · 2 inlägg

KarinO

Medlem

Tack för tipsen!
    Det kanske är så att vi helt enkelt ska börja med att hitta en bra KA. Entreprenören har i sitt kontrakt att de står för det men så mycket har jag förstått att man bör hitta en egen.
    Det är en svår balansgång mellan att inte bli en för "besvärlig kund" och ändå göra medvetna val. Vi vill ju ha en bra relation med entreprnören, men även vara säkra på att vi har vårt på det torra. Det är ju inte ofta man gör affärer med miljonbelopp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.