3 505 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Hur hittar jag ev vattenläcka?
Vi har egen brunn och efter att pumpen varit avstängd en vecka när vi var bortresta gick den väldigt länge när den startades igen.
Normalt sett är systemet helt tätt, men vi märkte att pumpen gick ibland för ett tag sen när blåsan i hydropressen var trasig.
Frågan är hur man ska ta reda på vart vattnet tar vägen. Vi misstänkte toaletten, men jag tror inte att den står och rinner i alla fall. Så då återstår väl varmvattenberedaren eller själva rören. Rören går i väggen så det känns ju jobbigt att riva upp den i onödan.
Tips önskas!
(Jag har kollat runt på nätet och här utan att riktigt hitta nåt. Många annonser om firmor som vill hjälpa till, dock...)
Normalt sett är systemet helt tätt, men vi märkte att pumpen gick ibland för ett tag sen när blåsan i hydropressen var trasig.
Frågan är hur man ska ta reda på vart vattnet tar vägen. Vi misstänkte toaletten, men jag tror inte att den står och rinner i alla fall. Så då återstår väl varmvattenberedaren eller själva rören. Rören går i väggen så det känns ju jobbigt att riva upp den i onödan.
Tips önskas!
(Jag har kollat runt på nätet och här utan att riktigt hitta nåt. Många annonser om firmor som vill hjälpa till, dock...)
Klassisk felsökning börjar ju med att försöka begränsa systemet, så du kan ju börja med att stänga ventiler där det går ( toa, vvb m.m.) och se resultatet i trycket.
Har du ingen manometer inkopplad i systemet?
Sitter den verkligen på luftsidan? Det vanliga är ju att den mäter vattentrycket. När allt funkar är det ändå samma tryck, så det spelar ju bara roll när man ska fylla luft.K Kirre2 skrev:
Jag har kunnat konstatera att det läcker lite vid hydropressen, men det måste finnas en liten läcka till.
Jag får pausa den här frågan tills den mest synliga läckan är åtgärdad!
Tack för era svar så här långt!
Jag får pausa den här frågan tills den mest synliga läckan är åtgärdad!
Tack för era svar så här långt!
Om du har en avstängning vid toaletten kan du stänga av över natten eller någon dag om du har den möjligheten, ifall toaletten läcker bör den börja fylla upp cisternen igen när du slår på vattnet. Så märkte jag att vår toalett läckte intermittent (vattenfelsbrytaren varnade för droppläckage)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bauhaus har bytt skruvleverantör. Var hittar jag skruven?
Byggmaterial & Byggteknik -
HJÄLP - Ev vattenläckage
Badrum -
Var hittar man smålandsvillans folierade innertak som levereras med huset?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fjällstuga ev sättningar/ev golv problem (vattenläcka)
Fritidshus -
Vart hittar man 60x70 fönster utan månaders leveranstid? (Örebro)
Fönster & Dörrar