Hur hittade du ditt drömprojekt?

4k läst  9 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Efter att ha hittat en fin lägenhet och lagt ett bud, fått budet refuserat och insett hur idiotiskt det skulle vara att bjuda över sig själv (ingen annan har lagt något bud på 2 mån) undrar jag hur ni andra på forumet kommit över era drömprojekt.
    Jag menar gamla hus i återställningsbart skick hittar man ju sällan på hemnet eller blocket.
    Släktgården är ju det klassiska, men har man ingen är det ju svårt att hitta bra prospekt.
    Jag vore tacksam om någon ville berätta sin historia.
    /Ludvig

2. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    I fallet med lägenheten handlar det väl inte om att bjuda över sig själv, utan om att hitta det lägsta pris säljaren kan gå med på och se om du är villig att betala det. Om redan gränsen är nådd med ditt första bud, då är det väl bara att glömma och hitta nya projekt.

Som släktgårdsinnehavare har jag inga direkta egna erfarenheter av detta, men bland kamraterna och kollegerna finns gott om exempel på personer som hittar projekt enligt din beskrivning på hemnet, några har också fyndat på exekutiv auktion. Problemet är väl att det ofta är väldigt svårt att se på nätet vad det rör sig om. Annars finns ju säljannonser i Gård och torp, kanske lite dyrt, vad vet jag? Annars finns det väl lokala fastighetsmäklare att vända sig till.

Ytterligare en möjlighet är ju att kolla in objekt av det obebodda slaget, och ta reda på vem som äger det, och har man riktig tur, ja, då kan det vara till salu!

3. Angelven
    Medlem Nivå 6
    Kan bara hålla med ovanstående eftersom vi hittade vårat på just hemnet - idogt surfande i ett antal år gav resultat ;-)

Ta exempelvis den här: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/87280

Kraftigt renoverings behov (ttita på taket på några av bilderna) och trädgården är i behov av ett par gröna händer - men vilket ställe det skulle kunna bli! Då pratar vi alltså år 1700-vitkål och framåt, tillbyggt i flera perioder med sjöläge och fantastiskt unikt "Conservatory" - för bara 4 MSEK i Stockholm.

Eller om man säger i norbotten - jag hittade direkt den här på hemnet: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/12303

4. Sven
    Medlem Nivå 3
    Jag känner ett par som helt enkelt åkte runt tills de hittade lämpliga objekt. Då stannade de och knackade på och berättade om vem dom var och frågade om ägaren var beredd att sälja. Till slut fick de napp och några år senare var tidningen lantliv på besök och gjorde ett reportage...

5. K
    Medlem Nivå 7
  6. L
    Medlem Nivå 2
    Tack det var många fina tips.
    Till saken tillhör att jag är student och därför kan jag inte köpa till över marknadspris eftersom jag kanske måste flytta efter jobben när jag är färdig om 2.5 år.
    Huset låg mitt i gammelstad kyrkby och är q-märkt men ändå hemskt renoverat så jag hade tänkt återställa golv och kök. Rök luktade det också, jag tror det är därför ingen annan lagt bud. för det ligger fantastiskt fint, mitt i världskulturarvet.
    http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/68473

någon som vill bjuda över? :)

7. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Exteriörbilden är fin. Men vad har de gjort sen? Det finns mycket att återställa...

8. K
    Medlem Nivå 7
    Har du dina rötter i Norrbotten?
    Kanske du ska satsa på att köpa ett torp istället för en lägenhet som du kanske måste lämna?
    Kolla in det här en och en halv mil utanför Luleå som ser ut att ha jättefin potential (och det är ju pendlingsavstånd): http://www.blocket.se/vi/14873805.htm?ca=1_9_s

9. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    De jag känner som fått tag på vackra och trivsamma hus har tagit den där lilla omvägen med bilen i de trakter de kunde tänka sig att ha hus för att titta runt. Tar tid men blir ofta bra. Annars är de blocket och hemnet som gäller... Själv så kom jag bra överens med en undersköterska som jag satt och lunchpratade med, det visade sig att hon var "bonnhustru" och de ägde en sisådär 15-20 hus/gårdar. Den gård vi nu köpt stod tom i 5 år, de hade inte hjärta att sälja eftersom det var första huset de hade och alla barn var uppväxta där. Nu tyckte hon ändå att det kändes ok att sälja eftersom hon kände köparen och visste att vi skulle vårda huset. Vi är nu vänner med dem och får mycket stöttning med traktorer, snöröjning etc för att få det hela att gå runt.

10. L
    Medlem Nivå 7
    Ludlan, jag röstar för det lilla torpet! aij så sött! Verkar vara i ok skick med, och köket var väl charmigt... Och så får du grannar med hundvalp på köpet! 1,5 mil är väl gångavstånd i norrland ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: