Hur hitta rätt nyans?

3k läst  6 svar

1. R
    Medlem Nivå 4
    Hej. Vi försöker hitta en färg som stämmer överens med IKEA's Lidingöluckor, men färgaffären menar på att det är helt omöjligt att få rätt färg, och att vi ska nöja oss med standard tonad vit. Men Lidingö är betydligt gulare i tonen. Vad göra?

2. T
    Medlem Nivå 5

Byt butik! (om det behövs)

Ni ska nöja dig när ni tycker att det är bra.

Sen skall ni nog förstå att det inte är helt enkelt att handbryta.
    Men jag tycker nog att man måste våga prova!
    Och om man inte vågar så går det ju oftast (alltid) att hänvisa och få annan hjälp internt.

Helt enkelt "greppa caset" och få det fixat! Så bra som dom bara kan!

".. nöja oss med standard tonad vit.."

Värsta jag hört... (nästan iaf.)

3. R
    Medlem Nivå 4
    Ja.. Man blir ju lite sur när man handlat för 20000 i färgaffären det senaste halvåret och får ett sånt här svar..

Jag MÅSTE ha tag i rätt färg eftersom det jag ska måla ligger intill luckorna och det är stora ytor.
    Ingen annan som har nån tjusig kod eller nåt komma med?

4. F
    Medlem Nivå 1
    Butikspersonal i allmänhet brukar inte kunna särskilt mycket mer om färgbrytning än att använda spektrometer.

En spektrometer är många gånger inte exakt, och då måste man fribryta färgen för att få den i rätt nyans.

Problemet är att väldigt få har denna yrkeskiklighet.

Hör med vänner och bekanta om de vet en butik med en stjärna bakom brytmaskinen.

Mvh Anders

5. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8
    Färgen på Lidingöluckorna är S0502-Y. Passbitarna vi fått göra till vårt Lidingökök är målade med den färgen och jag ser då ingen nyansskillnad!

6. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Jag tycker inte man ska kalla sig för färghandlare om man inte har det minsta lilla kunskap om nyansering.
    Fd nyanserare Anders

7. R
    Medlem Nivå 4
    S0502-Y.. Det är ju tonad vit. Och jag som är dokumenterat lätt nyansfärgblind ser ändå en tydlig skillnad.

Passbitar kanske det funkar till, men jag har gjort golvskåp av ikeas hörnväggskåp då hörnen på vanliga golvskåp inkräktade på en smal passage för mycket. Har liksom avsågade hörn på bänkskivorna med vägghörnskåp under.

Därför har jag stora ytor, typ 70*40 runt skåpsluckorna där jag satt smal pärlspont som ska målas, och därför blir det mycket känsligare med rätt ton, antar jag. Lättare att se.

Dom har inte ens spektrometer på min färghandel.. "den gick sönder i fjol". Förstår att dom inte vill köpa en ny, ägaren måste ju köpa splitter ny bil till våren, som alla år. :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: