Byggahus.se

Hur hitta dold rökgång?

1. B
    Medlem · 12 inlägg
    Bor i en bostadsrätt där det fram till på femtiotalet fanns kakelugn i vardagsrummet då denna togs bort. Nu vill jag återigen sätta in en kakelugn. Golvplatta finns kvar och enligt fastighetsskötaren ska det finnas rökgång. Dock kan jag inte hitta rökgången då väggen där kakelugnen suttit nu är helt slät. Knackar jag i väggen finns det inte några märkbara ljudskillnader. Någon som har tips på hur man kan bära sig åt och var rökgången normalt sitter. Ca 3,1m till tak och huset är från början av 1900-talet.

Tacksam för alla tips!

2. R
    Medlem · 494 inlägg
    Enklast och säkrast är att koppla in sotaren direkt innan du börjar slå hål i pipan/väggen, speciellt eftersom det är en bostadsrätt, dvs du har begränsad äganderätt på delar som du kan bli tvungen att påverka i fastigheten även om du har tillstånd

Det är han som ska besikta och godkänna din installation, och har kanalen varit vilande te.x under lång tid ska den "provtryckas", är det fler eldstäder i samma kanal gäller speciella regler osv , och det är sotaren som har koll sånt också

Så steg 1: Ring sotaren !

/R

3. B
    Medlem · 12 inlägg
    Tack för svar! Men menar du att sotaren kan hjälpa mig med att hitta rökgången? Behöver inte pipan i väggen vara tillgänglig för att provtryckningen ska vara möjlig?

4. R
    Medlem · 494 inlägg
    Han kan provtrycka den utan "öppning" nedtill

Han kan hjälpa dig att hitta den uppifrån skorsten med en "ringklocka" eller liknande för att hitta exakt var du ska ta hål, samtidigt kontrollera skicket genom filmning, avgöra om den duger för att användas utan reparationer/renovering beroende på ålder och när den användes sist, frågor som kan vara värdefulla att få veta innan du börjar

Andra frågor som kan påverka är om det är fler eldstäder anslutna i samma kanal , om det är en äldre fastighet så kan det vara möjligt att det är/har varit flera eldstäder i samma kanal av vad jag förstår så rör det sig om en större flerfamiljsfastighet där ni har er bostadsrätt, allt det kan sotaren hjälpa med

Så svar ja, sotaren är den bästa och mest kompetenta att hjälpa dig och kan tala om hur du ska gå till väga, det är han som sedan ska godkänna din eldstad och rökkanalen ur brandsynpunkt, så det är lika bra att koppla in honom från dag 1

Lycka till :)

/R