Byggahus.se

Hur hindrar man folk från att "stövla in" i trädgården?

1. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!

Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.

Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.

Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.

Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.

Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".

Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?

2. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Utan att veta hur det ser ut så kan det kanske gå att sätta mer buskar, alltså en kort häck i vinkel, så behöver du kanske bara bygga en grind i häcken.

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    En grind med skylten "Vänligen ring på dörren först" till baksidan.?

4. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Bilder underlättar om du vill ha bra tips. Sen tänker jag att man bara gör det en gång ifall man ertappar dig näck i brassestolen.

5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Eller en skylt "privat". Det stoppar nog de flesta.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
  7. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Robotklipparen måste kunna passera under och jag behöver själv kunna passera emellanåt :D

8. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Jag hade en sån där katt-vattnare förra året men folk lärde sig att smyga utefter fasaden och kliva över den ...

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Jag tänker att folk som gör så inte fattar vinken med någon av de åtgärder som föreslås.

10. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Det är så sant som det är sagt.

Hittade just denna profilgrind på Stängselbutiken.

Kostar mig en bra slant. 4 meter långa och 120 höga blir 10 908 kr per st + frakt. Det är kanske lite kostsamt i överkant ...funderar

11. T
    Medlem · Nivå 10
    De kanske vill smyga på er och då räcker nog inte en grind.

Vi hade samma problem i förra huset med folk som gick runt huset för att se om vi var hemma.

12. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Det är en tröst att det inte bara är jag som upplever detta :rofl:

13. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Hade jag varit ts hade en gång varit en gång för mycket. :oops:

14. H
    Medlem Nivå 9
    Varför inte säga till dem du känner att du uppskattar om de ringer på ytterdörren först och anledningen. En skylt hjälper nog inte för vänner och släkt för de tror inte att det gäller dom. De som du inte känner skulle avvisa från tomten direkt! För obekanta sött gärna ut en skylt, den enda vägen in för besök är genom ytterdörren! Ring på klockan!

Redigerat 7 maj 13:23
  15. T
    Medlem · Nivå 16
    Innan du spenderar stora pengar kanske du kan försöker med ett vanligt rep spänt från huset till häcken. Det borde väll alla förstå.