Byggahus.se

Hur hindrar jag vattenskada när jag monterat bärlinan såhär dumt?

1. P
    Medlem Nivå 8
    Av någon anledning tog vi bort våra horisontella panrlbrädor när vi monterade bärlinan mot husfasaden. Panelbrädor ska givetvis monteras tillbaka ner till bärlinan ovankant.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7374.jpg

Men såhär i efterhand känns ju detta som upplagt för vattenskada i syllen. Jag måste väl på nåt sätt leda regnvatten utåt så att det inte hamnar innanför bärlinan och direkt mot asfaboarden?

Är ett plåtbleck en lösning? Hur bör detta vara konstruerat? Bör det läggas under trallen? :(

2. V
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle jag tillverkat ett överbleck som går ca 100mm upp på vägg och sen över den första golvbjälken. Skulle nog låtit den landa 30 mm från golvbjälken så att plåtens frmakantsknäck kommer strax ovan första trallen. Hoppas du förstår

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 8
    Du menar att den ska läggas ovanför trallen? Är det inte bättre att lägga blecket innan jag lägger trallen, dvs längs husväggen och sen ut över första bärlinan och ner. Sen lägga trallen ovanpå blecket?

4. S
    Medlem Nivå 7
    Du kan göra på båda sätten. Handlar mer om estetik och vad du gillar.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 8
    Ok tackar för svar. Nackdelen med min variant är ju att trallen kommer ett par milimeter högre upp intill husväggen pga att den har blecket under sig. Fördelen kanske blir att vatten inte kan rinna längs trallens undersida och in mot fasaden.

Finns verkligen inte mkt info om detta på nätet då det verkar vara en ovanlig grej jag har gjort :thumbdown:

Jag hittade en bild som ungefär beskriver hur jag tänker.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_2015-04-12-08-31-33.png

6. P
    Medlem Nivå 3
    Är i exakt samma situation, velar lite fram och tillbaka hur jag ska göra. Hur gjorde du till slut?

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 8
    Hej Pangkaka!
    Ursäkta sent svar.

Vi anlitade en plåtslagare (skulle ändå fixa fönsterbleck) som höll med om att det var bäst att montera en längsgående plåt längs hela infästningen av trädäcket mot väggen. Plåten syns inte överhuvudtaget eftersom den börjar bakom den nedersta fasadbrädan, går ut över bärlinan (men under trallbrädan) och sen ner en bit. Ungefär som på bilden ovan alltså. Plåten leder alltså bort vatten helt från asfaboarden. Ska se om jag hittar någon bild som vi kanske tog när det gjordes.

Eftersom plåten inte syns behövde den inte vara snygg och plåtslagaren tog därför sin billigaste plåt. Gick snabbt att montera och kostade inte mycket. Känns tryggt och sover gott om natten.

Hoppas det löser sig! fråga gärna mer om det var otydligt förklarat. Sitter lite dumt till just nu bara. Återkommer med bild om det finns

edit: Plåtslagaren gjorde alltså hela jobbet inklusive montering och tätade även med något silikonliknande lim på vissa ställen, såg ej exakt hur.

Redigerat 14 aug 2016 14:18
    • Laddar…