Hej

Jag och min sambo är mitt uppe i ett husköp. Vi hade besiktning av huset tidigare i veckan och hittade några större fel. Vi håller nu på att förhandla med säljarna om hur dessa fel ska regleras.
Vi har skrivit på köpekontrakt med en öppen besiktningsklausul där vi har rätt att häva köpet innan ett specifikt datum.
I kontraktet finns också en paragraf om "Skriftliga meddelanden" som innehåller:
"Skriftliga meddelanden med anledning av detta kontrakt ska ske genom ..... e-post ..... till den/de som angetts för motparten på kontraktets första sida samt med kännedomskopia till ansvarig mäklare."

Nu till frågorna.

1. Hur gör jag egentligen för att meddela återgång av köp? Enligt paragrafen om skriftliga meddelanden kan jag e-posta till den som angetts som motpart. Problemet är bara att som säljare står Dödsbo efter Xxxx Xxxx och inga postadresser, e-postadresser eller telefonnummer finns till någon förutom mäklaren i kontraktet. Kan jag känna mig trygg med att bara maila mäklaren?

2. Egentligen vill vi inte häva köpet men om vi eventuellt inte kommer överens med säljaren inom sluttiden för "meddelande av återgång" av köp enligt besiktningsklausulen, räcker det att meddela och få acceptans av mäklaren via mail att vi behöver skjuta fram datumet?

Mvh Storren

tommib
Välkommen till forumet!

Det borde finnas en bouppteckningsman. Det måste ju finnas någon som du förhandlar med.
Det där med skriftliga meddelanden är sannolikt en standardformulering som blir lite dum i ett sånt här fall.
I ditt ställe skulle jag kontakta mäklaren och berätta att jag ville häva köpet, alt diskutera priset. Mäklaren får sedan förmedla kontakten om du inte har några som helst kontaktuppgifter till säljaren.

Ang andra frågan så behöver inte säljaren acceptera att tidsfristen förlängs. Sannolikt är det så att det befintliga kontraktet ger dig två alternativ, köpa eller backa. Vi hade en liknande situation när vi köpte vårt hus för några år sedan. Det mäklaren gjorde var att träffa tilläggsavtal över e-post med oss och säljaren där han cc-ade alla berörda och alla var tvungna att svara att det var ok, både med att träffa avtal på det sättet och själva frågan om att förlänga tidsfristen. Jag skulle inte acceptera mäklarens ord utan skulle vilja ha någon form av bekräftelse från säljaren att de accepterar en förlängd tidsfrist och att de är intresserade av förhandling. De kan ju bara säga nej och gå till tvåan i budgivningen istället.

Tack för svar tommib.

Jag har en motpart ja, som jag tyvärr bara vet namnet på, all kontakt har gått genom mäklaren. Jag vill ju tro på att världen är god och alla vill en väl och att det borde fungera så som du beskriver angående fråga 1 dock är jag född skeptiker och vill inte att det ska finnas någon som helst risk att kontraktsbrott. :)

tommib
Då måste du informera mäklaren om att du omöjligen kan uppfylla villkoren om kontakt per e-post (eller annan kontaktväg) samt att du vill häva köpet. Det borde få fart på mäklaren och motparten.

Världen är ond och alla är ute efter dig ;)

Kontraktsbrott kan du bara drabbas av om du låter tiden löpa ut utan att meddela dig med motparten. Om du meddelar att du tänker dra dig ur borde du få relativt snabb respons eftersom de flesta vill att fastighetsaffärer ska bli klara och inte vill köra ett nytt varv med budgivning mm.

Du kan däremot inte räkna med att de vill förhandla med dig. Besiktningsklausuler är vanligen av modellen "take it or leave it".

Tack, var det jag behövde höra för att kunna somna gott inatt :)

tommib
Jag skulle specificerat att kontraktsbrott endast är något du begår om du låter tiden löpa ut och sedan inte vill betala för fastigheten. Att låta datumet passera utan att backa från köpet är samma sak som att acceptera köpet.

Hoppas det inte ändrade något för dig. Sov gott!

Jag skulle sett till att få fram en ev. hävning till den säljare som skrivit på köpeavtalet.

Men jag reagerar starkt på att du bara har ett namn på säljaren. Framförallt när det är ett dödsbo som säljer. Det bör finnas en kopia på bouppteckningen med som bilaga till kontraktet. Annars kan du inte veta att samtliga arvingar har skrivit på köpeavtalet, vilket krävs för ett giltigt kontrakt. Har du ett personnummer så kommer du långt.

Som Hempularen skriver så finns det egentligen ingen gilltig säljare fram till den dan bouptäckningen är färdig då det teoretiskt fram till den dagen komma in nya arvingar som motsäger sig en försäljning. Men vet att detta inte brukar följas då man ofta vill sälja fort för att minska kostnader.

Jo men då skall det finnas villkor i köpekontraktet, som reglerar något i stil med att kontraktet gäller under förutsättning att boupteckning som visar att signerande säljare är enda arvingar skall vara klar senast ex. 151201.

Om du som säljare skriver på innan boupteckning är klar, eller utan att ange att det finns fler arvingar som måste skriva på, det är lite som att försöka sälja grannens hus. Du säljer något du inte äger.

Nu spekulerar vi iofs. rätt grovt om ev. formella fel i den här försäljningen. Men mäklaren är skyldig att säkerställa att säljaren faktiskt har rätt att sälja huset, det är nästan det enda mäklaren faktiskt är formellt ansvarig för. Så om mäklaren upprättar ett normalt köpeavtal utan några villkor om framtida boupteckning så har han gjort ett väldigt grovt fel.

Jag köpte ett fritidshus för några År sedan, tanten var död och 3 barn ärvde. Det ena barnet var mäklare i Stockholm , huset i södra Skåne. Han anlitade en lokal mäklare o vi vann budgivningen. Skrev på betalade , fick aldrig någon lagfart väntade i flera månader. Det visade sig då att bodelningen var inte klar. Så vi handlade av en död person vilket inte går förstås . Skapade mkt oro innan vi fick lagfart,eftersom de 3 barnen var ovänner så var det ännu värre . Kolla noga så allt är klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.