Byggahus.se

Hur har ni skaffat skugga i trädgården?

1. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Vi ska planera ut vår flera hundra år gamla gräsmatta nu till våren, rätta till efter bygget. Då funderar vi på att samtidigt offra det gamla äppleträdet, så att vi kan få en lite planare gräsyta. Men, trots de oätliga frukterna skapar trädet den enda vettiga skuggan vi har på sommaren. Vad kan man ersätta med? Hur har ni löst skugga i era trädgårdar?

2. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Vi har löst det genom att inte offra det gamla äppelträdet. Inget ger så behaglig skugga som ett gammalt träd

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Oj, jadu jag renrakade våran gård för några år sedan och så har vi haft full sol hela tiden förutom lite skugga från ett träd som jag sparade men det skuggar bara någon timme på förmiddagen på våran altan.

Men iaf så har jag köpt parasoller både för altan och såna med markspjut för att flytta omkring så barnen kan ha skugga i sandlådan eller vart dom nu är och har stilla sittande lek

Har även en långsiktig plan där jag har planterat träd på strategiska ställen där vi tycker att skugga kommer komma vara till nytta längre fram.

Men andra saker som kan ordnas för att snabbt få lite skugga är kläng/klätterväxter på spaljé på strategiska ställen för att få skugga.

4. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    jag hade också bevarat trädet! en lövkrona ger en svalare skugga än ett parasoll eller markis.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 7
    Bästa stället i vår trädgård på sommaren är under det gigantiska parasoll som skapas av äppelträden.
    För barnen i sandlådan är det en vanlig paviljong som vi smällt upp som skuggar.