Byggahus.se

Hur har ni öppnat upp denna planlösning? (70-talshus)

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej allihopa!
    Jag och min sambo håller på att renovera ett 70-tals hus med en vad jag har förstått rätt så vanlig planlösning.
    Vi går i tankar om att öppna upp till en öppen/delvis öppen planlösning i vardagsrummet och köket och är nyfikna på att veta hur ni som bor i denna typ av planlösning har byggt köket och vilka väggar ni tagit ned?

Med vänlig hälsning,

Alexander & Emma

• Laddar…
  2. P
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle ha rivit väggen mellan matplatsen och den delen av vardagsrummet som har ett runt bord inritat och sedan lämnat resten av köksväggarna, möjligen korta av väggen mot vardagsrummet lite men den kan absolut vara bärande så där behövs en kontroll av konstruktör innan man ger sig på den. Den andra kan ni bara riva ner.

3. H
    Medlem · Nivå 5
    Hej,
    jag har förvisso inte samma planlösning som er men har öppnat upp hemma mellan vardagsrum och kök. Vi öppnade upp rejält så det är inte någon vägg alls mellan rummen och jag ångrar att jag tog ner så mycket. Det är trevlig när vi har gäster men man måste hela tiden hålla efter och diska undan, köket blir lätt en del av vardagsrummet och det är inte alltid så kul.

Så tar ni ner väggen, tänk till, ni kanske inte behöver ta ner allt eller hittar någon annan smart lösning för att slippa se disk och annat stök i köket.

4. P
    Medlem · Nivå 7
    Om man dessutom har små barn så tenderar öppen planlösning ofta till att bidra till en hög ljudnivå.. (egen erfarenhet) samt att det blir svårmöblerat när det bara finns ytterväggar att ställa möbler emot. Man får däremot ett stort hav av golv som egentligen inte nytjas till något alls...

5. H
    Medlem · Nivå 5
    Helt enig! Mina är 2 resp. 4 och det är ett jäkla liv hela tiden (på både gott och ont såklart) :)

6. S
    Medlem Nivå 2
    Vi var inne på något i den stilen med :).
    Dock blir det en utmaning med att försöka få plats med en köksö på schysst sätt med. Fönsterplaceringar/bröstningar och bredden på köket begränsar det lite i det avseendet.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle ta ner väggen mellan matplatsen och delen med runda bordet OCH byggt till en vägg mellan runda bordet och vardagsrummet.

På så sätt får man ett stort kök med kök-matplats-liten soffgrupp/tvhörna (där runda bordet är inritat nu.

I vardagsrummet får du ett avskilt vardagsrum där du får plats med en stor soffgrupp alt mindre sådan och ett matsalsbord, beroende på hur er livsstil ser ut.

Bästa av två världar, ett rum med öppen planlösning och ett avskilt rum.

8. 1
    Medlem Nivå 3
    Vid de få tillfällen jag svarar brukar jag tyvärr mest säga att det beror på vad man har för behov/hur man lever. De senaste månaderna har i alla fall jag önskat att vi hade lite mer "avskild" planlösning. Ovan förslag om två rum - ett kök plus allrum för vardagslivet och ett finrum för lugnare umgänge (och kanske arbeta hemifrån) - är ett bra alternativ. Jag skulle nog personligen behållt vardagsrum med matrum som det är (ljuset ser väldigt vackert ut, och viss avskiljning mellan rummen finns), och byggt om köket så att man sätter en lång köksö kombinerad med matplats där halvön och bordet står nu. En dubbeldörr mellan köket och matrummet skulle också vara bra, så att man kan antingen ha lite öppet eller stänga till.

9. T
    Medlem · Nivå 13
    Ta ner vägg mellan kök och matplats.
    Då får ni en väldigt fin yta.

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 7
    Jag växte upp i precis den planlösningen men vågar ju inte säga det är samma storlek på rummen.
    Men efter jag flyttat renoverade morsan och farsan. Tog ner väggen mellan kök och runda bordet. Satte en ö längs med rummet i köket med häll mitt emot kyl och frys och en högre sittdel mot det runda bordet till.
    Funkade bra, tight mot ytterväggar men eftersom man inte kan ha nåt där så gör det inget.

Jag har ju inga barn så ljud vet jag inte och de var bara 2 men ser inte varför det inte skulle funka

De har precis flyttat men kan se om de har några bilder om du vill

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 4
    Jag hade nog gjort likadant som många skriver. Sen hade jag nog tagit bort den del av köket som går lodrätt från väggen och istället byggt bänk hela vägen längs köksfönster.
    Ett alternativ till köksö kan ju vara att avgränsa matplatsen och köket med en något högre bänk där väggen just rivits.

• Laddar…
  12. Å
    Medlem Nivå 2
    Öppna upp mellan kök och matplats bara.

Öppningen till vardagsrummet hade jag prytt med vackra skjutbara dubbeldörrar i spröjsat glas.

Då kan ni ha middagsbjudningar ostört när barnen ser på film. ☺️

• Laddar…
  13. R
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag hade tagit bort väggen mellan kök och matplats. Satt kökshalvö mot fönstret, med ett släpp på ett par decimeter för att inte få problem med lägre bröstning på fönster och kunna behålla radiator som kanske sitter där. Möjligtvis sätta igen dörren mot entrén för att få ett mer lättplanerat kök. Så har vi gjort hos oss.

Rasmus

• Laddar…
  14. O
    Medlem Nivå 1
    Fundera på om det räcker med 3 sovrum. Om väggen är bärande och du i framtiden får behov av ett extra rum istället för matrumsdelen, så blir det extra jobb att återställa. Kanske skulle det gå att bara ta bort ”köksön” och renovera köket med smartare design/planlösning(?).

• Laddar…
  15. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Riv ingenting säger jag bara för att vara lite annorlunda. ;)

Det är väldigt skönt och praktiskt att kunna stänga om olika rum. När diskmaskinen går i köket är det skönt att stänga dörren och sitta i lugn och ro i vardagsrummet. På samma vis är det skönt att laga mat i tystnad när barnen sitter i vardagsrummet och spelar TV-spel. Och som någon annan redan nämnt så är det skönt när man har gäster att kunna ställa ifrån sig disken när alla har ätit klart och ändå ha städade och fina omgivningar. med en öppen planlösning så ska man sitta och samtala med ett berg av disk i bakgrunden vilket ju känns sådär...

Den "moderna" trenden med öppna planlösningar är egentligen bara ett sätt att pressa priset vid nybyggen då man slipper hälften av väggarna i huset. Det finns inga funktionella vinster med det.

Det jag skulle göra i ditt läge är att byta ut dörren mellan kök och hall till en skjutdörr av så bred modell som möjligt. Då går det att stänga dörren och slippa ljud men till vardags så får du samma luftiga känsla som vid en öppnare planlösning. Även mellan vardagsrum och kök kan det vara värt att sätta en skjutdörr så får du ett "cleanare" kök utan lösa dörrblad som stör intrycket.