Byggahus.se

Hur har ni löst placering av utomhus trafo i gräsmatta

1. C
    Medlem · 147 inlägg

chali

Medlem
    Hej

Jag undra hur ni som har trädgårdsbelysning har löst problemet med trafo?
    i mitt fall har vi en väldigt lång uppfart som det sitter led lampor i, Dock hade vi ingen bra lösning på hur man ska placera trafona då avstånden inte får överstiga x meter. Det vi gjorde är att ta hinkar, skar ur botten på dom
    sedan grävt ut och lagt mycket grus så inte vatten ska fastna, som lock används brunnslock.

Det jag är nyfiken på är hur ni andra har löst problemet då det troligen finns ett bättre sätt än det vi gjort.
    tex om någon vet om några boxar som är gjorda för att grävas ner eller liknande.

//Mvh

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 928 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Hmmm....

Med LED blir strömmen såpass liten att det borde gå bra med långa kablar. Hur lång uppfart pratar vi om?

Jag gissar att detta är 12 eller 24V armaturer, då kan du klara dig genom att tillverka en egen kabel och helt enkelt gå upp i dimension på matarkabeln. Ännu enklare är det med direktdrivna konstantströmsarmaturer, då kompenserar drivdonet automatiskt för spänningsfallet (upp till sin spänningsbegränsning).

Kablar skarvas i mark med gelfyllda skarvdosor.

Exakt hur jag själv skulle gjort är svårt att svara på utan att se bilder på uppfarten och veta mer om förutsättningarna. Om det är helt omöjligt att placera trafosarna ovan mark på ett bra sätt är väl ditt sätt rätt ok, förutsatt att du inte håller på och drar ut skarvsladd till hinkarna. Är det fast installation så är det, då ska det vara godkänd kabel. N1XV är speciellt bra till denna typ av installation då den är mycket flexibel och kan termineras i en kopplingsdosa i hinken. Hur ansluts trafon? Stickpropp? I så fall kan man skruva fast en kopplingsdosa och ett uttag på en bräda som sätts fast i sidan av hinken. Se till att komma upp från botten på hålet, även om det är väldränerat.

3. C
    Medlem · 147 inlägg

chali

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.