Byggahus.se

Hur har ni löst matning till mörkläggningsgardiner?

1. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Hej, jag håller på att sätta nytt innertak i ett rum och tänkte om jag skulle förbereda för mörkläggningsgardiner då det här rummet kanske kan bli lite biograf framöver.

Jag har möjligheten att fräsa in dosor vid varje fönster nu och dra upp dem i taket bort till elcentralen. Det är lite jobb.
    Eller skall jag bara låta rör titta fram uppe i taket, eller ha kopplingsdosor i taket?

Hur har ni gjort helt enkelt, så att det blivit riktigt snyggt?

Tackar för tips!
    /Anders

2. N
    Medlem · Bayern · 505 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Har samma fundering. Det beror litet på vad för anslutning som behövs. Är det 240V eller svagström? Du kanske kan göra lite research för att snäva in.

Jag har siktat in på svagström, och då låter jag kabel sticka ut ur panel så nära där anslutning ska göras som möjligt. Allt för att få helt dold kabeldragning.

3. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    Finns även med batteri, hur bra dom funkar vet jag inte.

4. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 635 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Ikea har. Fjärrkontroll, inställningar på själva gardinen och batteritid är bra.

Men det var ett jävla elände att koppla in rullgardinen till Ikeas gateway så att jag kunde schemalägga och styra med mobilen.

5. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Jag hade tänkt köra med 230V. Jag har rätt mycket hemautomation med z-wave och egenkodade saker. Så fibaros rolling shutter hade passat snyggt så gardinerna går ner när jag slår på projektorn.

Hur kan man routa vidare från IKEAs gateway? Brukar folk få det att funka vettigt med övrig hemautomation?

6. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Jag kör Ikeas prylar via HomeKit. Det funkar bra, däremot är Ikeas egen app ganska värdelös. Jag använder den bara när jag ska lägga till nya saker och uppdatera firmware.

7. B
    Medlem · Jönköpingslän · 118 inlägg

bergquist

Medlem
    Om du använder z-wave idag så bör du fortsätta, framför allt om du kör 230v, då får du en stabilare och mer pålitlig produkt.

Är det rullgardin du ska ha så kolla på luxaflex XL/xxl, gardinskena = glydea

24v gör att du får oftast mindre system iaf i form av rullgardin

Batterilösning är mycket bra alternativ, jag kör 17st luxaflex produkter hemma med blandad kompott av strömkälla.

8. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Mitt intryck av batterier till rullgardin är att dom räcker väldigt länge idag, så man måste inte ladda hela tiden.

9. B

bergquist

Medlem
    Jag har kört batteri sedan 2016 och ett batteri håller i snitt 1.5 år beroende på anv.
    Nu har jag bara uppladdningsbara kvar och de laddar jag 1 gg varje år, en produkt varje natt

10. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 758 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    I mitt tillbygge sätter jag dosor 200mm från tak och drar slang till hörnet av fönstersmygen. På så sätt kan jag sätta en puck i dosan både för strömförsörjning och z-wave beroende på om det blir 12v eller 230v. Jag har satt Vp2-dosor som är lide djupare än normalt. Kostnaden för det hela är väldigt liten och skulle jag inte nyttja det i framtiden så är det på sin höjd ett doslock som kommer att synas.

I mitt befintliga hus har jag satt rotdosor på ungefär samma ställe och fiskat upp vp-röret som går till fönsterbelysningen och därifrån kopplat in strömförsörjningen, sedan har jag satt en ny rotdosa precis under 1m från golvet där jag har satt brytaren för rullgardinen.

11. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Går luxaflexen att styra med z-wave med. Eller har de ett bra öppet system för att integrera i vilken hemautomation man än har?

12. B

bergquist

Medlem
    Beror på vad du väljer.
    Luxaflex erbjuder flera olika motorer men enkelt sagt så kan du välja std motor 24v eller 230v för att sedan köra aktorer för att styra genom.ditt system.

Jag själv kör öppet protokoll med powerview och tänkte få det att lira med "home assistant" men styr det med Google home idag

13. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Batteridrivet hade ju varit jäkla fint. Det blir redan så jäkla mycket rör i väggarna att det snart inte finns någon luft kvar.

14. B

bergquist

Medlem
    Hahaha jag instämmer.

Är det rullgardin du ska ha ?

15. Agge8080
    Medlem · 55 inlägg

Agge8080

Medlem
    Ja jag tänkte rullgardin.
    Det kanske går att modda en fjärrkontroll och koppla knappar till en z-wave-modul med relä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.