Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 869 inlägg

Appendix

Husägare
    Bra inlägg men ville peka på ovan. Det är extrem granskning av ekonomin för att få ett huslån idag.
    Om du har minsta lilla risk kommer banken att säga nej.

Vilket är lustigt då det utan större problem går att skaffa sig 0,5-1 miljon i konsumtionslån utan större ansträngning. För prylar du aldrig får tillbaka nått för.

Att köpa en fastighet är en otroligt mycket säkrare investering. Speciellt om det är i en del av landet som utvecklas och går bra.

Om inte annat så är ju en fastighet något eget. Där man kan vara och unvdika den pestdrabbade världen. ;)

2. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 552 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Liten lägenhet:D.

Staffan

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Stockholm · 1 158 inlägg

Kirre2

Medlem
    Jag tittar på hus i Stockholmsområdet och förstår inte hur nån normal människa har råd att köpa där.
    Vi har två löner, får in ca 40 000 - 50 000 varje månad. Vi fick nej från de flesta banker när vi skulle köpa ett fritidshus för 650 000 och innan hade ett lån på vårt hus på 250 000. Nu bor vi i ett område där huspriserna är väldigt låga, kanske det påverkar.
    Men när man tittar på dem som köper hus på Lidingö, har ny bil och åker på semester flera gånger per år undrar man vad man gör för fel när man harvar runt i sin 15 år gamla bil och nån gång har råd att åka på campingsemester...

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 37 inlägg

Per Mattsson

Medlem
    intressant att få en inblick i en annan livsbubbla ....jag bor själv i hus med 3tonåringar och min inkomst på ca 35 räcker , men mitt hus var ett knappt beboeligt objekt när jag köpte det för under en miljon...jag lägger undan ett par tusen och renoverar i takt med att jag har råd. Så lånet är inte så mycket större idag , men har samtidigt inget behov av nya bilar, äta på restaurang, åka på semester mm...jag är klar med det sen tidigare...

Så ur mitt perspektiv klarar jag mig bra och tycker ni har jättemycket pengar över, ur ert perspektiv så kan man inte klara av att leva som jag gör

mitt tips är att lägg undan så mycket pengar som ni tror att huset kommer att kosta på ett sparkonto...på några år har ni sparat ihop till en skaplig insats

5. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 534 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Fast om ett lands ekonomi samt invånare växer så är detta lite effekten av det. När du köpte bostad så var säkerligen exakt samma sant.

6. R
    Medlem · 2 370 inlägg
    Det är ju så korkat uttalat så det inte är klokt att köpa ny tv för att lånet är betalt. TS ekonomi gör att de skulle kunna köpa ny tv varje löning kontant.
    Har någon så tajt budget att de inte kan köpa en tv kontant så vettifan vad som händer om de skulle bli sjuka i ett par veckor. Jag anser att man måste ha minimum 4 månader undanstoppat för att det är var jag var utan pengar 2009 då a-kassan likt idag var överbelastad. Hyran går före allt.

Sen samtidigt, vi lever bara en gång i livet, om man vill ha en bil som kostar 3-400 tusen som man vårdar väl så ser jag inte varför man ska låta bli. Som sagt så lever man en gång, och så länge man fixar räkningarna så.

7. K
    Medlem · Västerbotten · 1 226 inlägg

Krille4

Medlem
    Jag håller helt med - om det finns risker i privatpersoners ekonomi är sällan bostadslån största problemet. Utbudet av olika konsumtionslån har aldrig varit större och handlar man på internet är det snart omöjligt att undvika någon form av kredit hos Klarna. Med en dålig kredit kan det snabbt bli dyrare att låna 300 kkr till konsumtion än att låna 3 mkr till ett hus.

/Krille

8. J
    Husägare · 2 430 inlägg

Johan456

Husägare
    Exakt, därtill har vi en inflation (som visserligen inte förklarar bostadsprisernas uppgång) och reallöneökningen har ju varit cirka 40% senaste 10 åren (2009-2019). Många 40-talister, och något yngre ondgör sig över utvecklingen. Den bostadsresan den generationen gjort är knappast deras egen förtjänst. Så när man klappar sig på axeln som skuldfri 40-talist så ska man vara jävligt tacksam. Hur gärna man än vill köpa ett ”billigt” hus idag, så finns det sällan ett sådant. Att jämföra räntor blir också knepigt, avdragsrätten var före 90/91 50%, dessförinnan var det väl ännu större. Den detaljen glöms ofta bort i debatten.

• Laddar…
  9. Papphammar666
    Medlem · värmland · 664 inlägg

Papphammar666

Medlem
    Alt.2som ingen har nämt för Ts att göra som jag dvs köpa renoveringsobjekt.

Halva priset

Vårat hus köptes av en kille på 95 friska år
    Han skulle flytta .. allt gick sönder när 2 stora och 2 små började använda det mindre fräscha huset

7 år senare ny värdering och noll stress över varken räntan eller min ekonomi

Köp spara och renovera så kommer ni fortfarande få allt över tid @Husjakt2021

10. C
    Medlem · Skåne · 15 inlägg

Ceci

Medlem
    Min bank räknade med att räntan skulle kunna hamna på 6 eller 8 procent när de räknade ut hur mycket jag fick låna.
    20.000 tycker jag låter väldigt mycket efter att allt är betalt. Jag har inte ens ut så mycket och har ändå råd att byta tak, skaffa solceller, ha ett bra sparkapital och ta min son till Nya Zeeland, USA och runt i Europa. Om jag hade bott i lägenhet hade jag inte haft så mycket över.

• Laddar…
  11. L
    Medlem · södermanland · 35 inlägg

LeffeMejsel

Medlem
    Tillkommer el inkl varmvatten och uppvärmning, sophämtning, vatten också vilket kan blir ganska mycket en kall vinter jämfört med de 3-400 man betalar i en lägenhet för hushållselen. Lägg sen till kostnader för löpande underhåll. Kanske ska det sotas med.

Att bara jämföra med lånekostnaden känns inte rättvist.

12. K
    Medlem · Östergötland · 103 inlägg

Kasken

Medlem
    När du nämner er inkomst så framkommer det inte om det är netto eller brutto...

Jag utgår ifrån att du menade att ni har 35.000 netto, alltså tillsammans runt 70.000:-

Ett normalstort hus med relativt modern uppvärmning och lån runt 3M går på runt 10.000:-/mån, men då är det inkl 2% amortering. Detta av egen erfarenhet.

Hur räknar du när du inte får mer kvar än 20.000:- av era 70.000:-?

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Österbotten · 6 226 inlägg

heimlaga

Medlem
    Att folk köper snöskotrar och reser till fjällen och annars strör pengar omkring sig och ändå köper hus beror nog oftast på att de antingen lånar ansvarslöst eller på att de har ärvd förmögenhet i botten eller så råkar de ha väldigt höga löner.
    För de flesta är det här framför allt en fråga om prioriteringar. Det är lätt att få för sig att alla har allt men synar man dem i sömmarna och granskar en i gången så ser man att det nästan alltid är någonting som fattas i varje hushåll.

Har man eget hus har man kanske inte råd att resa eller att äta ute. Fast å andra sidan så finns det så mycket trevligt man kan göra hemma på tomten så behovet av att resa och äta ute minskar radikalt jämfört med om man bara har en tråg hyreslägenhet där det inte går att göra så mycket annat på fritiden än att se på TV eller sova eller fara bort någonstans.

Ditt inredningsintresse behöver inte bli dyrt om ni lär er att tillverka det ni vill ha av billiga material eller reparera sådant som andra kastar bort. Plötsligt kan det bli så när man målar om och klär om den gamla skraltiga 20-talssoffan som man köpte för för 300 kronor så har man hittat en mycket intressantare fritidssyssla än att gå ut och shoppa.
    Beroende på hur händig man är kan man göra en större eller mindre del av husrenoverandet själv och det är betydligt mer givande att bygga hela vintersemestern än att köra snöskoter runt runt på isen på ett träsk. Jag växte upp i ett gördetsjälövarhushåll med knappt om lösa pengar och långsam renovering där vi gjorde mycket själva. Med facit i hand blev de lärdomarna som jag fick då en väldigt bra grund i livet.

14. L
    Medlem · södermanland · 35 inlägg

LeffeMejsel

Medlem
    Räknar man inte med driftskostnaden?

15. A
    Medlem · 5 inlägg

ajtowf

Medlem
    .
    Du har rätt, 240tkr över per år är inte mycket pengar vad än majoriteten i den här tråden säger.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.