Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 348 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Lite ot men obd 2 fungerar inte på tex volvo föränn 98 andra bilar tex vag lite senare

2. R
    Medlem · 2 955 inlägg
    2005 blev även abs och dylikt "standard"
    Jag hade en chrysler 300m. Och tro fan att abs - trac började lysa (gu helvete satan) och inte en jäkel kunde läsa koderna. Utan ville jag lösa det så var de enkel resa 5 mil.
    Jag sålde skitet. Så det var för jäkla synd för den bilen är gudomlig att köra men så satans mycket fel.

3. O
    Medlem · 435 inlägg

OMathson

Medlem
    Det va väl ett Amerikanskt/Kaliforniskt konkurrens ökande krav? Allt som har med avgasrening att göra får inte vara konkurrenshämande, alltså allt ang motorstyrning. En oberoende bilverkstad ska kunna felsöka och reparerar "alla" bilars avgasrening.

4. S
    Medlem · 2 inlägg

Senilsson

Medlem
    Jag och frugan är inne på vårt fjärde år utomlands men har planer på att flytta hem i slutet av året pga växande familj.
    Vi kommer flytta tillbaka till vår gamla hemstad, en liten ort i Småland.
    Priserna där är inte extremt höga, ett väldigt fint och nästan nytt hus kostar mellan 2.5 - 4.0M vilket jag TROR vi har råd med.
    Jag tjänar i dagsläget ungefär 70K i månaden, min fru är hemma med barn. Räknar på att tjäna detsamma i Sverige, skillnaden dock att hon också har ett jobb då. Våra besparingar uppgår till strax under 1 miljon.

Visst bör vi ha råd med ett hus för upp till 4M med dessa förutsättningar?

5. O
    Medlem · 435 inlägg

OMathson

Medlem
    Det ska väl inte vara några större problem men det blir amorteringskrav när ni lånar över 50% av värdet/köpeskillingen uppåt 5000kr/månad. Ni bör nog inte ta alla besparingar direkt in i köpet, kan ju finnas oplanerade saker som kostar nästan direkt och glöm inte lagfartskostnaden och högst troligen pantbrevsavgiftning. Lycka till! (y)

6. Z
    Renoverare · Örebro · 241 inlägg

zzoink

Renoverare

Allt beror ju självklart på livsstilen, men vi har kompisar som har byggt nytt hus för 3,5 och överlever, då hade dom precis pengar till kontantinsatsen och tjänar cirka 40-50k tillsammans efter skatt varje månad.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 2 inlägg

Senilsson

Medlem
    Kanon, vi har definitivt räknat med att amortera och att betala en fast månadskostnad på 10-12k.
    Förhoppningen är att inte lägga mer än 6-700k på kontaninsats inkl. lagfart och ev. pantbrev.

Tack, hoppas inte priserna blir ännu galnar nu bara!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.