Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. R
    Medlem · Jönköpings län · 626 inlägg

RalleB

Medlem
    Precis som du själv gör, ser ner på de med nya bilar och antar att de tagit lån och känner sig pressade.
    Bara för att din situation ser ut så att du känner dig pressad av ett lån så är det långt ifrån alla som känner så.
    Om ingen köper nya bilar så finns heller inga begagnade för er att köpa heller...

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Österbotten · 3 936 inlägg

DennisCA

Medlem
    Lättkränkta äro svenskarna

3. V
    Medlem · 1 106 inlägg
    He
    Ifall du hittar en Toyota Avensis från 98-01 slå till. Den är defintivt inte en rolig bil att köra men den bara går. Köpte min av årsmodell -99 2009 då den hade gått 18000 mil, Kör den fortfarande med numera 42000 mil på mätaren och inget relevant har gått sönder, drar 0,65 milen och är skitstor invändigt. Får dra 1300kg

4. J
    Medlem · stockholm · 4 640 inlägg

JohanLun

Medlem
    Min syn, bilar konstruerade på 80-talet och framåt (där hela bilen var ny, ingen facelift eller liknande) har i många fall helt ok komfort och är relativt okomplicerade. Bilar konstruerade på 90-talet har fortfarande relativt okomplex elektronik men krocksäkerheten, iallafall på premiumbilar och i synnerhet svenska bilar, är mycket bättre. När bilarna konstruerades på 2000-talet så ökade komplexiteten men fortfarande är många helt OK.

En bil som är <10 år gammal har autobroms, färgdisplay och massor av andra saker som är integrerade i bilen och som måste lagas om de går sönder. Lägger man på robotiserad automatlåda och 4wd så bör man kunna ha en bil som blir riktigt dyr. För att inte tala om hybrider.

Fick jag välja en gammal bil att åka långt i om jag hade tajt budget skulle det nog bli en V70 eller S80. Bra säkerhet, bekväm, inte för mycket elektronik, lättmekad och fortfarande gott om reservdelar. Har aldrig ägt en Volvo. Men tycker man åker väldigt bra i V70.

Många ser nog bilen som en statussymbol. Själv tycker jag det är kul med bilar men har inget emot att åka en gammal bil, dock tycker jag även äldre bilar ska hållas i skick. Gillar inte skrothögar och det skulle jag tycka kändes jobbigt att köra runt i.

5. V
    Medlem · 1 106 inlägg
    Håller med dig till 100%, min Avensis från 99 har plockat 2 rådjur och ser ut som skit med bucklig huv och skärmar, dock nya Michelindäck, oavsett bil är ju bra däck att föredra. Sen har jag ju Subarun som kan dra allt på B-kort och är rätt eftertraktad och slutligen min Volvo 740 som jag vinterställt hos mina svärföräldrar nånstan i skogen men 3 st har sett den och vill köpa den. Även på Toyotan och Subarun har folk hört av sig och vill köpa trots att dom inte är till salu.

6. F
    Medlem · Östergötland · 1 040 inlägg

fribygg

Medlem
    Åter till ämnet tack.
    "Alla" har väl inte råd att köpa hus?

Vissa av oss vill och behöver bygga själva.

En del åker till brädgården och köper vad de behöver, en del importerar sitt mtrl, en del beställer ett monteringsfärdigt modulhus, någon skräder sina egna takåsar, jag och några fler avverkar, sågar och bygger med eget virke, sätten är många och jag säger inte att något är fel.

• Laddar…
  7. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 620 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Men de flesta, det räcker väl att du har ett jobb och rent register så kan man få ett bolån på någon miljon, typ 90 % av Sveriges befolkning hamnar ju inom de 2 parametrarna.

Att de sedan får börja med att köpa ett 1 miljons hus som inte ligger i "drömområdet" är väl inte hela världen, det är ju så de flesta börjar. Så har nästan alla jag känner startat sin bostadskarriär.

8. H
    Medlem · Österbotten · 6 379 inlägg

heimlaga

Medlem
    Sedan gäller det att man har råd att amortera bort lånet också samtidigt som man betalar marknadsmässig ränta.
    Hur stor andel klarar av att amortera bort det där lånet på låt oss säga 20 eller 25 år samtidigt som man betalar låt oss säga 10-15% i ränta?
    Det är naivt att tro att lånefesten skall fortsätta i evighet och när centralbankerna slutar att subventionera billiga lån och när bankerna vill börja ha in sina pengar då blir det ungefär de där villkoren. I bästa fall.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 2 127 inlägg
    1 mille, räcker ju knappt till en bättre begagnad Porsche...

Ah, vi hade lämnat bildiskussionen. En mille räcker ju inte särskilt långt i exv Stockholm. Exakt hur lite långt det räcker vet jag inte, men dagen när tre ungar borde flytta hemifrån närmar sig med stormsteg så jag blir väl snart varse...

• Laddar…
  10. J
    Medlem · stockholm · 4 640 inlägg

JohanLun

Medlem
    Japan har väl lyckats att hålla en halvslapp liknande bubbla flytande i bra många år... Men jag håller med, det är en oro att vi "trycker så mycket pengar" och inflationen och räntan samtidigt är rekordlåg. Det går inte riktigt ihop och nånstans tycker man att det måste rättas till... Jag har länge trott att det inte skulle bära länge till, men tydligen så går det. Kejsaren är inte naken... eller...

• Laddar…
  11. F
    Medlem · Östergötland · 1 040 inlägg

fribygg

Medlem
    Svenskar verkar generellt inte tro att de ska amortera bort sina lån ens till pensionsdagen.
    Även om det här är ett byggahus forum verkar många köpa "nyckelfärdiga" bostäder och den egna arbetsinsatsen kanske består i att måla huset eller bygga någon altan.

12. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 463 inlägg

-MH-

Medlem
    Varför skulle man vilja det?

13. M
    Medlem · Halland · 1 728 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Ha ha ha! Jag vill inte placera in folk i fack men jag ser en viss form av röd tråd i ditt resonemang hur du ser på andra människors bilvanor och hur alla ska lämna sina hem när räntan går upp till 15%;). Jag misstänker att du bor på landsbygden, en ort med hög arbetslöshet, låga prisnivåer på bostäder och du har noll intresse av investeringar?

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Halland · 1 728 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Spännande tanke hur det scenariot skulle se! Jag tänker om alla skulle betala sina bolån, då går skuldfria boenden i arv och till sist har vi en boendemarknad där i princip alla boenden är skuldfria, eller i alla fall majoriteten av dom. Riskbankens intäkter skulle fallera helt, likaså bankernas kreditverksamhet. Det är nog inte så sunt för samhällsekonomin då konsumtionen skulle avta ganska drastiskt i nån generation eller två.

15. H
    Medlem · Österbotten · 6 379 inlägg

heimlaga

Medlem
    Nej
    I den här delen av Finland betalar de flesta bort sina bostadslån i god tid till pensioneringen.
    Det innebär att det barnet som vill ta över bostad och/eller jord och skog betalar ut sina syskon. Eller så delas fastighetsinnehavet mellan syskon. I praktiken blir det ofta barnbarnen som delar arvet mellan sig. Det innebär att många får antingen en billig bostadsfastighet eller litet startkapital till eget köp eller en tomt eller ett skogsskifte.
    Det innebär i sin tur att väldigt många har ekonomiska förutsättningar för att skaffa egna fastigheter trots att lönerna inte har särskilt bra köpkraft.
    Det innebär också att många har ekonomiska möjligheter att starta företag i stället för att gå arbetslösa. En förhållandevis stor andel av småföretagen sysslar med tillverkning i någon form eftersom det är ekonomiskt möjligt att starta tillverkning när man kan hugga virke i mammas skog och renovera farfars gamla svinhus till fabriksutrymmen. Därför har vi låg arbetslöshet med finländska mått mätt och drar in en hel det pengar till landet när produkter går på export. En del av de här företagen växer och de flesta inte men de ger ägarfamiljen bättre inkomster än statens bidrag.
    Landsbygden lever och vi kan bo kvar.

Skulle alla tvingas börja från noll för att föräldragenerationen inte har betalat sina lån då skulle den här ekonomin krascha och Österbotten skulle bli ett krisområde på östeuropeisk nivå........ Kristineberg och Fredrika och Gargnäs och andra krisdrabbade småorter i den svenska lappmarken skulle framstå som rena högkonjunkturen i jämförelse.
    I stället ar vi det ganska bra här och befolkningen minskar inte. Vi brukar till och med ha en viss befolkningsökning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.