Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 2 080 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Det är absolut även en faktor. Helt rätt.

Fastigheter.

• Laddar…
  2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 537 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Fastigheter är dyrt som attan redan och svårt att lagra hemma... :)

Vi var nära att köpa ett hyreshus i grannbyn för 10 miljoner i höstas, men någon annan bjöd över. Är lite kluven till lönsamheten, allt ska underhållas, helst skulle man vilja ha något man själv har nytta av.

3. F
    Medlem · Östergötland · 1 036 inlägg

fribygg

Medlem
    I den mindre skalan kan man köpa sej en eller ett par lådor av nått gott att dricka.
    Om man har kvar villaoljetanken kan man gott fylla den då energi sannolikt kommer att bli dyrare och hårdare beskattat framöver.

• Laddar…
  4. G
    Medlem · 1 675 inlägg
    Inflationen har pågått rätt länge bland "kapital" varor. Blev tydligt för mig då jag skulle titta på en ny bil för att ev byta den, då strax över två år gamla, exakt samma modell och utrustning hade priset gått upp ca 20%, på två år. Och detta var för snart ett år sedan. Det är väl klassisk inflation men sen har vi också haft ökade klassklyftor som pågått i 30-40 år nu. Det ser man främst på huspriser, det är sannolikt inte en bubbla utan helt enkelt att det idag finns mycket folk med gott om pengar och då blir hyffsade områden plötsligt väldigt attraktiva.
    Hur har man råd, när båda i en familj tjänar 50-60' och uppåt var och ngn bra affär i ryggen, så har man ofta råd helt enkelt.

5. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 320 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Begagnade bilar känns omåttligt dyra just nu. Jag har tidigare köpt 3-4 år gamla bilar. Det känns inte så intressant numera när en 3 år gammal bil med 7 tusen mil på mätaren kostar 80% av nypriset. Då kan man lika gärna köpa en ny.

Tycker våra grannar i öst att dessa tre år gamla bilar är attraktivt prissatta, eller köper de billigare bilar och trycker upp hela beg-marknaden?

Är det värt att börja importera från Tyskland igen?

6. G
    Medlem · 1 675 inlägg
    De kostar nog inte 80% av nypriset, nypriset har ökat markant.

7. K
    Medlem · Stockholm · 1 281 inlägg

Kirre2

Medlem
    Köper du en 3-4 år gammal bil får du den lägre skatten. Det drar säkert upp priset.
    Ett gigantiskt feltänk att straffbeskatta nya bilar tycker jag. Det gör ju att folk behåller sina gamla bilar längre och hellre köper begagnat än nytt.

8. D
    Medlem · Österbotten · 3 936 inlägg

DennisCA

Medlem
    Bättre än i Finland där man straffbeskattar äldre bilar så fattiga knappt har råd med bil, än mindre att köpa en nyare.

9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 752 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Ja, av någon anledning verkar det alltid vara sekunda hjärnor som tänker ut skattesystem...

10. J
    Medlem · stockholm · 4 640 inlägg

JohanLun

Medlem
    Jag tror många som köper ny bil inte ser det som ett alternativ att köra en 4-5-6 år gammal bil. Så troligen spelar några tusenlappar i skatt ingen roll om man ändå är villig att ta ett par tusen varje månad i värdeminskning. Om man lyckas döda förmånsbilarna så kan nog detta göra att fler börjar köra beg. bilar och dessutom tillgången på nästan nya blir lägre. Om vi antar att man är villig att lägga ungefär lika mycket pengar så blir det en billigare ny bil eller en begagnad.

Kombinationen inflation och brist på både nya och begagnade bilar riskerar nog driva upp priserna på bilar.

Jag har hört flera som haft som strategi när de köper bil privat att köpa förra årets modell, lagerbilar, demobilar etc. Ha dem i 1 år och sälja igen. De köper med fulla garantier och säljer för nästan samma pris, då just beg.bilar stått så högt i kurs.

Det som förvånar mig är att inte fler ser att de inte längre använder bil lika mycket och därav efterfrågar en annan sorts bil. Om jag fortsätter jobba hemifrån flera dar i veckan kommer jag nog överväga skaffa en mindre/äldre/billigare bil.

11. Alebaleportocale
    Medlem · 155 inlägg

Alebaleportocale

Medlem
    Man ska inte glömma den vidriga eur-sek kursen som vi har.

12. V
    Medlem · 1 106 inlägg
    Vad betyder det för dig? För mig skulle en mindre/äldre/billigare bil vara typ en Corolla från -98, allt nyare än 10år är nya bilar i min värld. Köper vanligen ca 10 år gamla bilar i prisklass 40-70k med miltal runt 15-18k med minst 3-4k till kamremsbyte och kör dom tills dom havererar fullständigt. Detta gör ju iofs att inte är det många bilar jag ägt, tror det är 7st på 28år varav 3st äger jag fortfarande och har i trafik.

13. K
    Självbyggare · Skåne · 2 537 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Runt 15 år gamla bilar är det väl som är det bästa köpet idag. Bilar före -00 är "omoderna" och skulle få folk att höja ögonbrynen. Jag har fått för mig att det är svårare att hitta reservdelar också.

Han annars ungefär samma filosofi som du. Senaste bilen höll i 11 år utan större problem, men "nyare" bilar har ju bekvämligheter som AC och ofta lite högre utrustningsnivå. Det är ju inte fel med CD-spelare och taklucka tex.

14. J
    Medlem · stockholm · 4 640 inlägg

JohanLun

Medlem
    Nu var väl mer min tanke att de som köper ny bil är de som har störst anledning att ändra sitt beteende. Har man redan en 15 år gammal corolla så kanske man sitter still i båten. :D Jag har kört gammal bil tills jag fick 2 barn, då har jag tagit ut en personalbil och då blir det helt andra faktorer som påverkar kostnaden. De är de som köper de nya bilarna som påverkar vad som kommer ut på beg marknaden.

15. H
    Medlem · Österbotten · 6 379 inlägg

heimlaga

Medlem
    Min erfarenhet är att det tycks gå en gräns vid 30 år ungefär där det blir påtagligt svårare att få tag på reservdelar. Än så länge håller jag min Opel Kadett från -84 rullande men bristen på reservdelar börjar bli ett verkligt problem så jag tror inte den hänger med som daglig bruksbil i mer än några år till. Fast vid det laget borde den vara säljbar som veteranbil.
    Praktiskt fyller den alla nutida krav förutom att dragvikten och lastkapaciteten börjar bli för små för mina behov men det handlar om storlek inte om ålder.
    Att folk i allmänhet skulle höja på ögonbrynen eller på annat vis reagera negativt på en omodern bil har jag aldrig märkt. Somliga reagerar negativt och några få blir riktigt förolämpade när de ser min omoderna bil och så har det varit i 20 år redan. Sannolikt är det människor som nyligen har lagt ut mer pengar än de egentligen har råd med på en ny bil och känner sig pressade mellan skulderna och övertygelsen att de "måste ha" och så blir det plågsamt för dem när de ser att de hade kunnat klara sig bra med någonting billigare. Å andra sidan är det ungefär lika många som reagerar positivt på att man håller liv i en billig gammal bil. Det går ungefär ut på ett.
    Framför allt så har det ingen betydelse hur folk reagerar bara den bil man har fungerar praktiskt och ekonomiskt för en själv.

Skulle kadetten totalhaverera just nu och jag skulle tvingas söka efter en ny bil skulle jag titta på årsmodeller mellan 1996 och 2001 ungefär. Jag tror det var 2001 som elektroniskt diagnossystem blev obligatoriskt och i den vevan blev bilarnas elsystem både känsligare och svårare att reparera. Omkring 1996 hade de flesta bilarna redan låsningsfria bromsar och krockkuddar och katalysator.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.