Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. T
    Medlem · Stockholm · 695 inlägg

Taxture

Medlem
    När du säljer något med vinst skall du betala skatt på vinsten. Så långt är de flesta med.
    På privatbostäder betalar man 22% i skatt på vinster, detta kallas även för reavinstskatt.
    På aktier och fonder betalar man vanligtvis 30% i skatt på de vinster man gör.

Egentligen skall du även betala skatt om du gör vinst på en bil, en båt eller andra prylar när du säljer.
    Om du säljer prylar vid något enstaka tillfälle så skall vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. Vinsten beräknas genom att ta skillnaden mellan ditt inköpspris för prylen och det pris du säljer prylen för.
    Om du har ärvt eller fått prylen i gåva så är det den förre ägarens inköpspris/anskaffningspris du ska räkna på.
    Vet du inte inköpspriset kan du använda dig av ett schablonbelopp som är 25 % av ditt försäljningspris.

Är väl en samvetsfråga?

2. T

Taxture

Medlem
    Vet inte vad för aktieförsäljning du inte betalar reavinstskatt på?
    Regelverket är ju generöst, att man får ”kvitta” vinster mot förluster......

3. O
    Medlem · 337 inlägg

OMathson

Medlem
    . Jag tog en risk.
    . Jag renoverade.
    . Jag ägde många år = inflation.

Inflation blev det visst på alla andra boenden / allt annat också.
    Vi bör ha viss fördelningspolitik.
    Jag tycker det är rätt ok med en låg fastighet skatt för alla, rätt ok med låg lagfart (är ju som moms).
    Reavinstskatt nej.
    Hade vi haft högre ränta och mer amortering så så hade marknadsvärdena varit mycket lägre=bättre=mer realistiska.

4. Z
    Medlem · 40 inlägg

Zsam

Medlem
    Gör man aktieaffärer i en ISK blir det ju ingen reavinstskatt

• Laddar…
  5. T

Taxture

Medlem
    Med ISK betalar du en låg skatt på kapitalet varje år, oavsett om dina tillgångar ökat eller minskat i värde, och för 2020 är skatten alltså 0,375 %. Med en värdepappersdepå betalar du 30 % skatt när du säljer värdepapper med vinst, men kan också dra av för förluster i deklarationen.

Reavinstskatt eller årlig skatt..... ??? Men inte skattefritt??

6. T

Taxture

Medlem

Har tidigare betalat fastighetsskatt på uppått 30.000:-/år för en obebyggd tomt i Stockholmsområdet för att kunna njuta av frihet utan granne...... hade hellre haft högre resvinstskatt

Reavinsten är ju bara att ”vårt gemensamma” vill få en del av värdeökningen den ”gamla” fastighetsskatten var mer som nått straff för oss låginkomsttagare......

7. M
    Medlem · Halland · 1 484 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Precis, nu när du googlat ISK och sett att det schablonbeskattas som jag skrev så inser du även att våra boenden schablonbeskattas, MEN, du får även betala skatt på vinsten. Något man inte gör på en KF eller ISK. Varför dubbelbeskattning på boendet?

• Laddar…
  8. T

Taxture

Medlem
    Ja man borde avskaffa fastighetsskatten/fastighetsavgiften.....,

Jag har för den delen mitt aktieinnehav i depå och kommer således betala reavinstskatt vid eventuell fötsäljning......

Kan man göra lika med huset?
    Välja schablon årligt 1% på taxeringsvärde eller 22% på vinsten?

Redigerat 31 mar 21:35
  9. O
    Medlem · 337 inlägg

OMathson

Medlem
    Aktier och andra värdepapper har man oftast för att tjäna pengar, boende är inte riktigt samma sak. Vad tror ni kommer hända när pyramiden faller? Och nu 150 mijarder i lån till EU? Stackars våra barn!

10. T

Taxture

Medlem
    Jag har mitt boende just för att bo i....
    Om reavinstskatten skulle höjas så ok.... däremot skulle en högre fastighetsskatt slå hårt
    Vill samhället dra in mer vore slopandet av räntebidraget nu när det är billigt som det är att låna en väg att gå för en modig politiker ;)

11. O
    Medlem · 337 inlägg

OMathson

Medlem
    Finns väl inget räntebidrag? Först måste man jobba och betala skatt, sen kan man dra av 30% av skatten, och om man tjänar ränta så betalar man 30% av den täntsn i skatt. Tar man bort ränteavdragett, ska man få inte skatta ränteinkomster? eller andra kapital inkomster? Men om du vill flytta vill/kan du då tänka dig att betala några godtyckliga årsinkomster i skatt då? pga påhittad fejk inflation.

12. T

Taxture

Medlem
    Jag som är uppväxt med den ”gamla” fastighetsskatten ser den som ett större hot är reavinstskatten.....
    Nu får man ju dessutom generöst skjuta den framför sig?

Men om mitt nuvarande boende ökat 5miljoner i värde betalar jag utan att gnälla en av dom i skatt

• Laddar…
  13. T

Taxture

Medlem
    Man får ju ”kvitta” utgiftsränta mot inkomstränta räcker inte det?

14. O
    Medlem · 337 inlägg

OMathson

Medlem
    Så om du tex "måste" flytta från norra Stockholm till södra Stockholm pga tex jobbbyte ska man betala lika mycket skatt som man tjänar resten av livet på att jobba? Nä, då är jag som är äldre hellre arbetslös.

• Laddar…
  15. T

Taxture

Medlem
    I Stockholm köar man till jobbet ;)

Grannfastigheten till mitt barndomshem såldes för 5,7 miljoner 2013, 2020 såldes den igen för 10,3miljoner......

Fastighetsskatt enligt ”gamla” modellen 1% av 75% (taxeringsvärdet) = kr75.000:-/år (2020?)
    Hur skulle det kännas på din arbetslöshetsersättning?

Eller betala vinskatt på pengar du i princip fått ”gratis”

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.