Byggahus.se

Hur har ”alla” råd att köpa hus?

1. V
    Medlem · 1 106 inlägg
    Skulle också ha den ekonomiska möjligheten till en klassisk Mopar men det är inte värt det längre. Däremot går jag gärna på raggarträffar(där alla är 60+ numera) och suktar men det får nog förbli en dröm. Challengern hade ju ett jävla ax men i övrigt är det ju en väldigt medioker bil, plastig, dåligt ihopskruvad, saknar väghållning osv. Men jävligt tuff, inga större problem att renovera en sådan så den är bättre än när den lämnade fabriken, rätt billiga delar var det också rent generellt.

2. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 828 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare

Kanada är inte socialdemokratiskt, finns mer möjligheter för folk där

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 39 inlägg

Per Mattsson

Medlem
    Jodå , pappa eller banken fixar det jag bor för övrigt i MOPAR heaven där det dräller av muskelbilar på gatorna, speciellt mopar många ungdomar som köper såna . Min bror har för övrigt en Challenger RT cab med SE utrustning matching numbers 440 magnum , själv åker jag en GTO cab som bruksbil ....roligare och billigare än en ny Volvo

4. V
    Medlem · 1 106 inlägg
    Billigare än en ny Volvo lär det ju vara, en sån är inget jag ens funderat på att köpa, men en GTO cab genom snön och -20 tror jag inte vore klockren.Kör själv en halvgammal Subaru som kostade under 50000 för 4 år sen men visst skulle jag älska ha en GTO Cab men som bruksbil är jag tveksam.

• Laddar…
  5. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 892 inlägg

-RB-

Renoverare
    Nu vet jag inte hur socialdemokraterna kom in i bilden. Detta går väl utmärkt att applicera oavsett var man befinner sig.

6. K
    Medlem · 91 inlägg

Kallens

Medlem
    Kanada är väl iofs rätt mycket åt socialdemokratiskt håll, även om regeringspartiet kallar sig liberaler. Men just 1/3 regeln går väl utmärkt att applicera i Sverige också.

• Laddar…
  7. AndersMalmgren

AndersMalmgren

Renoverare
    I Sverige kan inte ens majoriteten spara 10k i månaden.

8. Z
    Medlem · 42 inlägg

Zsam

Medlem
    hmm, hur blev en 1/3 plötsligt 10k ?

• Laddar…
  9. Alebaleportocale
    Medlem · 155 inlägg

Alebaleportocale

Medlem
    Jag börjar med det traditionella "jag har inte läst alla inlägg" på hela 32 sidor. Men jag ställer mig samma fråga. Jag vill inte gå in på detaljer kring hur mycket pengar man tjänar och hur mycket man har kvar i månaden. Jag undrar om folk fattar risken av ett lån, ännu mer risken av ett maxat lån. Ett hus för 14000/månaden idag kan lätt bli 20000kr om räntan stiger. Nu kommer alla hoppa och säga "kom igen, räntan kommer inte stiga". Jag vet, det empiriska säger att det kommer inte göra det. Men jag som person kan inte bortse från risken och det destruktiva effekten det skulle ha på min familj om det inträffas. Så även om vi skulle ha råd med ett hus "som alla andra", så köper jag inte det, för jag värdesätter en säker framtid högre än en rik framtid (och vi bor i BR, så pengar i sjön skänker vi inte till en hyresrätt). Man blir ju rikare ändå genom att man sparar mer, har mer tid för familjen och kan ägna sig åt andra saker istället för att VBa pengarna till banken varje 25e. Men det är jag det, och därför kommer ni aldrig läsa en tråd med "hjälp mig renover 7-rummarsvillan i förort" från mig. Tråkigt nog.

Sedan vill jag flicka in ang. påståendet "det bästa för barnet är att växa upp i ett hus". Mmmm, vem har sagt det? Är det verkligen så? Jag kan se fördelar över att växa upp i en lägenhet. Man lär sig att man bor i ett samhälle, att man måste ta hänsyn till grannarna, tex. Inte bara att gå till sovrummet längst bort och spela gitarr mitt i natten. Man möter ju fler människor, man samlas kring lekparker (det kanske man gör om man bor i hus, vad vet jag), man delar på en gunga med andra barn istället för att ha sitt eget i trädgården. Jag säger inte att det är bättre att växa upp i en lägenhet, jag ville bara säga att det är likvärdigt beroende på vad man värdesätter.

10. K
    Medlem · 91 inlägg

Kallens

Medlem
    Säkert inte, men det kan de sannolikt inte i Kanada heller. Gissar att -RB-s vän tjänade över medel.

11. M
    Medlem · Halland · 1 733 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Mycket väl skrivet och jag delar din uppfattning helt. Placera pengarna lite här och där men lägg fokus på där dom gör mest nytta. När börsen bestämmer sig för att ta hissen ned och RB höjer räntan till sån nivå att man höjer på ögon brynen så är det läge att ta ut dom från börsen och sätta in dom i huset istället.

12. P
    Medlem · 39 inlägg

Per Mattsson

Medlem
    Nej den är tämligen värdelös i vinterföret man får ta kurvorna med lite lagom sladd annars går det rakt fram , men jag bor hyfsat centralt så det är oftast plogat

13. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 892 inlägg

-RB-

Renoverare
    De senaste 5-6 åren, ja. De första 15+ åren, nej. Då låg han på medel och då bodde han betydligt enklare.

14. O
    Medlem · Linköping · 138 inlägg

olsjo

Medlem
    Absolut, du har helt rätt. Om en kostnadsökning med 6000 kr/mån skulle vara förödande för dig ska du absolut inte köpa hus. Men alla som köper hus med stor belåning ligger inte på bristningsgränsen med dagens kostnad.

15. AndersMalmgren

AndersMalmgren

Renoverare
    Fixar man inte en ränta på 3-5% ska man inte äga

16. K
    Medlem · 91 inlägg

Kallens

Medlem
    Det är väl egentligen inte en förutsättning för 1/3 grejen, men kanske för att bli rik som ett troll på 1/3 av lönen?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.