Byggahus.se

Hur hanterar man en avstängd varmvattenberedare med gammalt vatten

1. R
    Medlem · 2 inlägg

Rådvillx2

Medlem
    Jag och min man är sedan 1 år tillbaka ägare till ett nytt Attefallshus som vi bara kommer att använda under sommarhalvåret. I höstas var första gången som vi stängde huset inför vintern. Vi har stängt av kallvattnet in i huset och har lite värme på (15 grader). Varmvattenberedaren (Ariston VLS EVO 50 EU) lyckades vi inte förstå hur man tömmer så vi har låtit allt vatten vara kvar i behållaren. Varmvattenberedaren (vvb) är avstängd och kontakten är utdragen.

Jag vill undvika legionella bakterier och undrar i vilken ordning olika moment ska göras när vi öppnar huset på våren? Går det att spola bort det stillastående vattnet som har stått i vvb i flera månader genom att öppna varmvattenkranen i handfatet?
    I vilket skede ska man slå på vvb? Gör man enligt något av nedanstående alternativ?

1. Ska man först sätta på kallvatten in i huset och därefter öppna varmvattenkranen i handfatet för att tömma vvb? Ska man låta det spola i ca 30 minuter och därefter sätta på vvb?

2. Ska man först sätta på kallvatten in i huset och därefter slå på vvb. Låta vvb bli uppvärmd och därefter öppna varmvattenkranen vid handfatet och spola i ca 30 minuter?

Mycket tacksam för svar som kan ge mig klarhet i dessa frågor.

Hälsningar

Rådvillx2

2. Rickard.ag
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 085 inlägg

Rickard.ag

Medlem
    Stänga och tömma: stäng av strömmen/dra ut stickproppen, spola varmvatten i ett handfat tills det blir svalt. Stäng sedan av vattnet till vvb och utan att stänga handfatet öppna säkerhetsventilen (googla om du behöver bild) vänta tills allt är tomt. Lämna gärna lite öppet.

Fylla och starta: Stäng alla kranar och slå på vatten till vvb. Öppna försiktigt varmvattnet på en kran och vänta tilla det slutar komma luft och det kommer stadigt med vatten (vvb är fylld) stäng kran och koppla in strömmen.

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 569 inlägg

prototypen

Medlem
    Har ni värme på så kan ni också ha beredaren på hela vintern, beredaren bidrar ju till uppvärmningen.
    Stänger ni bara av strömmen, på våren slår ni på strömmen och väntar tills beredaren är 60 grader så är alla legionella döda.
    Tömma måste man göra om det blir minusgrader inne.

Vatten blir inte "förstört" att stå en vinter.

Protte

4. P
    Medlem · Uppsala · 715 inlägg

peroande

Medlem
    Legionella trivs inte i kallvatten så det blir ingen tillväxt under den avstängda perioden. För att vara säker på att du inte har legionella i systemet så ser du till att varmvattenberedaren värmer till minst 50 C. Efter några timmar är alla eventuell legionella död. Spola sedan ordentlig i kranarna så att du får bort gammalt vatten som stått.

5. T
    Medlem · 2 512 inlägg

tergo

Medlem
    Risken för tillväxt av legionellabakterier i ett tappvattensystem kan minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst 60 °C i varmvattenberedaren och minst 50 °C vid tappstället, enligt Boverkets regler. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/

t

6. R
    Medlem · 2 inlägg

Rådvillx2

Medlem
    Tack för alla snabba svar. Jag kommer att göra som det står i svaret från ”peroande”. D.v.s. först slå på vatten in och därefter sätta på vvb.

Låta vvb uppnå 70 grader och sedan spola ut gammalt vatten genom vattenkranen.

Hälsningar Rådvillx2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.