Byggahus.se
D
Hobbit Hobbit skrev:
Godmorgon allesammans,
fick nästan ett hjärtattack när jag kollade elförbrukningen i sommarstugan igår.
7. juli hoppade den upp till 15kw/timme (i runda slängar 400KW/dygn) och där
står den sedan dess. Förbrukning hittills alltså över 5.000KwH !!!
PÅ TRE VECKOR
Förbrukningen har inga peaks (stannar i närmaste konstant vid 15kw i timmen)
Stugan är obebod sedan 23. juni
Dygnsförbrukning 23.juni - 6. juli = 0,5kwh per dygn för larmet
Dygnsförbrukning 7. juli - 22. juli = 400kwh

hörde omedelbart med kundservicen och fick detta svar

Hej!



Kan inte se något ovanligt i vårat system. Troligast är det något som står på och drar ström i stugan. Rekommenderar er att ta dit en elektriker och kolla över hur strömmen är. Om det är någon som drar onödigt mycket ström. Trevlig sommar!


Förbrukningen är i mina ögon helt orealistiskt

Vad gör man ?

tack för alla synpunkter och råd

Fy, vad jobbigt, jag hade också högt elforbruk i mitt sommar hus i Danmark.
Tog ut elektriker ifrån köpenhamn till att göra energioptimering. Och det hjälpte hos oss. Så ja bästa tips ring en elektriker!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Skönt att det löste sig, inte många som kan vinna mot ett energibolag och det på under en vecka.:rofl:
Johodå! Hade två täta elmätarbyten, där de andra (nuvarande mätare) inte fick någon förbrukningsöverföring. Elräkning på 985.000 kWh under en fyramånadersperiod. Fullständigt haveri följde i Göteborg Energis faktureringssystem. De hade jäkligt svårt att lösa detta. :D

C92E66D6-7F79-44B1-AF63-BC1B2878A9B3.png
 
  • Gilla
  • Wow
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Måste vara ett avancerat program som hittar en närmre väg än fågelvägen. ;)
Tja, jordytan är ju krökt, så om man borrar sig raka vägen så blir det väl lite kortare än fågelvägen?;)
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
D Sara N skrev:
Fy, vad jobbigt, jag hade också högt elforbruk i mitt sommar hus i Danmark.
Tog ut elektriker ifrån köpenhamn till att göra energioptimering. Och det hjälpte hos oss. Så ja bästa tips ring en elektriker!
Har du läst hela tråden?
Tänker mest på inlägg 23 där han själv skriver att allt är löst.
 
Hobbit Hobbit skrev:
Idag när min elektrikern var redan på väg
kom den där från Vattenfall kl 12:58

Hej *****, Jag har mottagit ditt ärende gällande elmätaren som rusat. Förbrukningen är orimlig och vi byter mätaren så fort som möjligt. Du behöver inte betala för den höga förbrukningen. Vi använder mätarställning från den 2019-07-06 (ställning 025423 kwh) som nedtagen ställning. Hälsningar Mattias ****** Metering Vattenfall Eldistribution AB Gas***** 2 582 22 Linköping

Slutfazit i hand - lita aldrig på din elfaktura/elmätare
Säger trådskaparen med STOR lättnad
Man ska ALLTID göra en sanity check precis som du gjorde. Om förbrukningen rusar iväg sådär är det precis som det framkommit något mysko eller trasigt.
Misstänker blixtnedslag eller något dylikt.

Och kul att allt "ordnat" sig. Ditt första svar från Vattenfall var säkert nån stackare på kundtjänst som kan lika lite om el som du gör. Så skönt att det gick vidare till rätt instans :)
 
  • Gilla
Hobbit
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Ladda ner Greenely appen dom tar info direkt ifrån din nätägare och är väldigt korrekt.
Jag gillar dom och kan ha koll på elförbrukningen och se hur de går upp och ner och vad temp vart ute då osv.
Tar 1-3 veckor för att dom ska få fullmakten ifrån bolaget bara att få ta infon om elen =)
Min känsla av greenely är att de inte tillförde något alls som jag inte kan se hos nät/el. Det som de däremot tillförde var en jäkla massa spam om hur bra deras el är (det är den inte).

Så det enda man gör är delar med sig av sin data till dem för att de ska kunna spamma en.

De var dock snabba på ta bort mitt konto och återkalla mitt medgivande att de fick kolla på min elinfo.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Johodå! Hade två täta elmätarbyten, där de andra (nuvarande mätare) inte fick någon förbrukningsöverföring. Elräkning på 985.000 kWh under en fyramånadersperiod. Fullständigt haveri följde i Göteborg Energis faktureringssystem. De hade jäkligt svårt att lösa detta. :D

[bild]
Haha. Blev kaos hos Ellevio när jag bytte till tim-mätning och samtidigt inträffade Afrida tre veckor efter. Jag fick inga fakturor alls då min kostnad låg på 0 i deras faktureringssystem. Men de skickade rätt info till Skellekraft och hade all info i det andra systemet.
Som tur var reagerade jag till slut på att de inte skickade nån faktura och de kunde rätta till det efter nån dags huvudbry. :D

First line sa "nej du ska inte ha nån faktura enligt systemet.... Men det kan ju inte stämma. Du ska ju alltid ha en grundavgift..."
 
Stefflo Stefflo skrev:
Har du läst hela tråden?
Tänker mest på inlägg 23 där han själv skriver att allt är löst.
Nyreggad användare som gör inlägg med länk till en för TS helt irrelevant elektriker. Luktar smygreklam lång väg tyvärr.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
[bild]

Eftersom tråden redan mästrats sönder av Messerschmitts fortsätter jag i samma anda ;)

Då bil normalt körs på vägar så ryms 1700km bilkörning utan problem inom Sveriges gränser.
Har du någonsin funderat över att världen fortsätter bakom Sveriges gränser ?
Låter utlandssvensk som ett bekant begrepp ?
Kan du föreställa dig att man bor U T O M L A N D S ? ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Skönt att det löste sig, inte många som kan vinna mot ett energibolag och det på under en vecka.:rofl:
Ja absolut
Blev ju själv förvånad att det gick så bra efter första svar som slutade med - "Trevlig sommar"
Kändes nästan som första svar kom från en rysk ChatBot
Ibland har man mer tur än förstånd
 
Appendix Appendix skrev:
Man ska ALLTID göra en sanity check precis som du gjorde. Om förbrukningen rusar iväg sådär är det precis som det framkommit något mysko eller trasigt.
Misstänker blixtnedslag eller något dylikt.

Och kul att allt "ordnat" sig. Ditt första svar från Vattenfall var säkert nån stackare på kundtjänst som kan lika lite om el som du gör. Så skönt att det gick vidare till rätt instans :)
Ja Appendix:crysmile:
eller så var det kanske någon sommarvikarie som precis tagit studenten eller helt enkelt en rysk ChatBot
 
Hobbit Hobbit skrev:
Ja Appendix:crysmile:
eller så var det kanske någon sommarvikarie som precis tagit studenten eller helt enkelt en rysk ChatBot
Modern kundtjänst fungerar som så att telefonnumret går till en first line support. Där sitter brutalt uttryckt de som har svårt att få jobb. Dessa har en pärm med de 100 vanligaste frågorna, och ett team på några dussin operatörer övervakas av en team leader som kan rycka in om något går snett, typ att kunden bråkar.

Dessa fall, som t ex ditt, går vidare till second line support, där någon som faktiskt kan lite, tittar på ärendet. Först då kan m an räkna med att få hjälp. Avsikten med detta system är att många samtal kan tas om hand av folk på minimilön medans de relativt dyra personerna med yrkeskunnande kan sparas in på.

Se det så här, de talade ju i alla fall svenska. IT är ju ett område där kundtjänsten nästan helt är outsourca till Indien.
 
  • Gilla
Hobbit och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ungefär vad jag skrev i onsdags, men mitt inlägg råkade innehålla ett tydligen förbjudet ord (med bokstäverna "ot" i mitten) så det raderades.
 
E elmont skrev:
Skaffa ett bättre navigationsprogram jag får den kortaste vägen till 1280 km (från Trelleborg till Käsivarrentie i Finland i höjd med treriksröset och inlandet) och 1313km delvis efter ostkusten.
Men visst fastnar man i en rondell kan det bli långt ;)
Ps
Jag använder mest Tom Tom och ibland Garmin
Fortsätter lite OT, jag gissar att Sandhamnaren och Riksgränsen är det två orter som ligger längst från varandra avseende bilväg inom Sverige.
 
Jag hittade en bild på TS i sommarstugan från förra sommaren:

Y3n6zIi.jpg
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.