Byggahus.se

Hur hantera helt orimlig elförbrukning enligt Elbolag

1. Sara N
    Medlem Nivå 1

Fy, vad jobbigt, jag hade också högt elforbruk i mitt sommar hus i Danmark.
    Tog ut elektriker ifrån köpenhamn till att göra energioptimering. Och det hjälpte hos oss. Så ja bästa tips ring en elektriker!

• Laddar…
  2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Johodå! Hade två täta elmätarbyten, där de andra (nuvarande mätare) inte fick någon förbrukningsöverföring. Elräkning på 985.000 kWh under en fyramånadersperiod. Fullständigt haveri följde i Göteborg Energis faktureringssystem. De hade jäkligt svårt att lösa detta. :D

C92E66D6-7F79-44B1-AF63-BC1B2878A9B3.png

3. B
    Allvetare · Nivå 14
    Tja, jordytan är ju krökt, så om man borrar sig raka vägen så blir det väl lite kortare än fågelvägen?;)

4. Stefflo
    Husägare · Nivå 5
    Har du läst hela tråden?
    Tänker mest på inlägg 23 där han själv skriver att allt är löst.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Man ska ALLTID göra en sanity check precis som du gjorde. Om förbrukningen rusar iväg sådär är det precis som det framkommit något mysko eller trasigt.
    Misstänker blixtnedslag eller något dylikt.

Och kul att allt "ordnat" sig. Ditt första svar från Vattenfall var säkert nån stackare på kundtjänst som kan lika lite om el som du gör. Så skönt att det gick vidare till rätt instans :)

• Laddar…
  6. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Min känsla av greenely är att de inte tillförde något alls som jag inte kan se hos nät/el. Det som de däremot tillförde var en jäkla massa spam om hur bra deras el är (det är den inte).

Så det enda man gör är delar med sig av sin data till dem för att de ska kunna spamma en.

De var dock snabba på ta bort mitt konto och återkalla mitt medgivande att de fick kolla på min elinfo.

• Laddar…
  7. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Haha. Blev kaos hos Ellevio när jag bytte till tim-mätning och samtidigt inträffade Afrida tre veckor efter. Jag fick inga fakturor alls då min kostnad låg på 0 i deras faktureringssystem. Men de skickade rätt info till Skellekraft och hade all info i det andra systemet.
    Som tur var reagerade jag till slut på att de inte skickade nån faktura och de kunde rätta till det efter nån dags huvudbry. :D

First line sa "nej du ska inte ha nån faktura enligt systemet.... Men det kan ju inte stämma. Du ska ju alltid ha en grundavgift..."

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Nyreggad användare som gör inlägg med länk till en för TS helt irrelevant elektriker. Luktar smygreklam lång väg tyvärr.

9. Hobbit
    Medlem Nivå 7
    Har du någonsin funderat över att världen fortsätter bakom Sveriges gränser ?
    Låter utlandssvensk som ett bekant begrepp ?
    Kan du föreställa dig att man bor U T O M L A N D S ? ?

• Laddar…
  10. Hobbit
    Medlem Nivå 7
    Ja absolut
    Blev ju själv förvånad att det gick så bra efter första svar som slutade med - "Trevlig sommar"
    Kändes nästan som första svar kom från en rysk ChatBot
    Ibland har man mer tur än förstånd

11. Hobbit
    Medlem Nivå 7
    Ja Appendix:crysmile:
    eller så var det kanske någon sommarvikarie som precis tagit studenten eller helt enkelt en rysk ChatBot

12. A
    Medlem · Nivå 9
    Modern kundtjänst fungerar som så att telefonnumret går till en first line support. Där sitter brutalt uttryckt de som har svårt att få jobb. Dessa har en pärm med de 100 vanligaste frågorna, och ett team på några dussin operatörer övervakas av en team leader som kan rycka in om något går snett, typ att kunden bråkar.

Dessa fall, som t ex ditt, går vidare till second line support, där någon som faktiskt kan lite, tittar på ärendet. Först då kan m an räkna med att få hjälp. Avsikten med detta system är att många samtal kan tas om hand av folk på minimilön medans de relativt dyra personerna med yrkeskunnande kan sparas in på.

Se det så här, de talade ju i alla fall svenska. IT är ju ett område där kundtjänsten nästan helt är outsourca till Indien.

13. M
    Husägare · Nivå 10
    Ungefär vad jag skrev i onsdags, men mitt inlägg råkade innehålla ett tydligen förbjudet ord (med bokstäverna "ot" i mitten) så det raderades.

14. O
    Medlem Nivå 5
    Fortsätter lite OT, jag gissar att Sandhamnaren och Riksgränsen är det två orter som ligger längst från varandra avseende bilväg inom Sverige.

15. H
    Medlem Nivå 3
    Jag hittade en bild på TS i sommarstugan från förra sommaren: