Ska hänga upp ett ikea Ivar skåp i en gipsvägg. Hade tänkt hänga upp med två mollyplugg, men efter att jag borrat upptäcket jag att det var dubbelgips ~26mm. Dessutom verkar det vara någon annan vägg bakom gipsväggen, så får inte plats med längre plugg/skruv än 55mm. Hittar ingen mollyplugg under 55mm som är gjort för dubbelgips. Någon som har tips på hur jag kan hänga upp skåpet?

J
Beror lite på vad väggen bakom är, om du kan få i tex en gängstav. Annars hade jag experimenterat med någon typ av fogmassa eller sättlim i ett hål, och sedan tryckt i en plugg innan det härdat. Kommer sitta som berget om du trycker i så det bildar en klump mellan väggarna.

Skruva i reglarna.

J Jocke Best skrev:
Beror lite på vad väggen bakom är, om du kan få i tex en gängstav. Annars hade jag experimenterat med någon typ av fogmassa eller sättlim i ett hål, och sedan tryckt i en plugg innan det härdat. Kommer sitta som berget om du trycker i så det bildar en klump mellan väggarna.
Vet inte riktigt vad väggen bakom är så vill ogärna borra i den. Vilken typ av plugg vore lämplig i kombination med fogmassa eller sättlim?

F fribygg skrev:
Skruva i reglarna.
Verkar vara stålreglar, om jag förstått rätt går det inte att fásta nåt i sådana.

M msvenssion skrev:
Verkar vara stålreglar, om jag förstått rätt går det inte att fásta nåt i sådana.
Klart att det gör, det sitter ju redan två lager gips så med rätt skruv kan du hänga upp din hylla oxå

Du kan väl inte hänga ett skåp med mollyplugg i en gipsskivevägg! Anser jag iallafall!

Men om du har stålreglar så har du luft bakom gipset. Du har inte fler lager skivor bakom bara?
Vad är det för hus och vad är det för vägg? Mot granne om det är flerfamiljshus?

F fribygg skrev:
Klart att det gör, det sitter ju redan två lager gips så med rätt skruv kan du hänga upp din hylla oxå
Aha det kan ju vara något. Vad är i såfall rätt skruv i sammanhanget?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Men om du har stålreglar så har du luft bakom gipset. Du har inte fler lager skivor bakom bara?
Vad är det för hus och vad är det för vägg? Mot granne om det är flerfamiljshus?
Verkar inte vara mer än 30mm luft bakom skivorna. Väggen där bakom känns som betong. Vetter mot en granne, är ett flerfamiljshus.

M msvenssion skrev:
Aha det kan ju vara något. Vad är i såfall rätt skruv i sammanhanget?
Jag skulle välja montageskruv

G
Om du hänger skåpen på upphängningsskena så kan du kanske sätta skruvarna så de träffar reglarna?

Men om du har 30mm luft+ 26mm gips så funkar ju 55mm Mollyplugg?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Men om du har 30mm luft+ 26mm gips så funkar ju 55mm Mollyplugg?
Ja borde funka men hittar ingen 55mm plugg för dubbelgips. Känner du till någon så tar jag tacksamt emot tips.

Fischer duoHM är en variant

• Gilla
msvenssion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.