Byggahus.se

Hur hamnade jag i den här soppan? Motoriserad golvlucka av glas

1. Husplaner
    Nybyggare · Skåne · 114 inlägg

Husplaner

Nybyggare
    I vårt nybyggda hus har vi en vinkällare med glaslucka i golvet. Under planeringen av bygget kontaktade Svenska Hantverkare som gav mig en offert på ram, luckan, motor och installationen.

Jag beställde luckan efter justering av ritningarna. Så långt var allt bra.

Nu uppstår det första problemet. Banken missförstår och betalar hela summan och inte handpenning på 50% totalt 46 193 kr.

När luckan skulle installeras uppstår en lång rad av andra problem.

1. Jag upptäcker att enbart ritning i offerten ändrats dvs vänts 180° och att den faktiska luckan anpassats efter justering av ritningen.
    2. Svenska Hantverkare är flera veckor försenad och de ger mig inte ett datum då installationen ska utföras.
    3. När leverantören kommer för att installera saknar han sänksåg som jag i och för sig ordnar. Det visar sig att konstruktionen av ramen är omöjlig att installera. Det trotts att jag skickat mail med foto och mått på kanter av betongövergjutningen.
    4. Svenska Hantverkare lämnar arbetsplatsen och hör inte av sig på en hel dag trotts att vi var överens om att han skulle komma till baka dagen efter. Det slutar med att de lämnar golvlucka, ram och motor utan att installation har skett.
    5. Jag tvingas anlita ett företag som svetsar om ramen (Kostnad 5.281 kr)
    6. För att installera ram och lucka till besiktning av huset tvingas jag anlita annan entreprenör. (Kostnad 6.500 kr)
    7. Det har visar sig att leverantören har sålt mig en konstruktion som inte är säker. Det saknas klämskydd och elektrikerna kan inte installera motorn.
    8. Svenska Hantverkare meddelade mig följande "När det gäller motorn så kommer den dock att skilja sig från SpiralCellers. Men till det bättre. Den motorn vi tagit fram (bild arm-foto) är, till skillnad från den som SpiralCellers (bild UL1b) erbjuder, integrerad i dämparen. SpiralCellers har två armar (en för motorn och en för dämparen)."
    9. Nu har jag lagt ned åtskilliga timmar för att försöka lösa problemet med säker konstruktion. Nu har jag gett upp och funderar helt enkelt på att inte installera motorn.
    10. Givetvis så har jag underrättat Svenska Hantverkare om att konstruktionen inte är godkänd enligt svensk lag (saknar klämskydd) och att vi inte installerat motorn.

Vad har jag för möjlighet att kräva ersättning från leverantören och returnera motor?

Jag är innerligt tacksam för er hjälp. //Lajla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.