Byggahus.se

Hur håller man katterna från trädgården?

1. RM77
    Medlem Nivå 1
    Katter är underbara djur, enligt mig, men syrran har problem. Grannens katter ligger nämligen nästan jämt på hennes altan och gottar sig. Vad kan man göra utan att skada katterna för att få de att pysa? Jag har hört om peppar och kan tänka mig att det här inte är något som skadar katterna, men finns det annat som man skulle kunna dra till med så att de hittar en ny plats att hänga på?

2. M
    Husägare · Nivå 10
    Hej och välkommen till forumet !!
    Tyvärr hjälper nog inte peppar för att hålla katterna borta.
    Det är nog bara för din syster att ta fram en blomspruta med vatten och ge katten en liten dusch.
    Hon får nog även be katten gå hem (med lite höjd barsk röst) , ev. skrämma den ordentligt så den sticker.
    Katter vet mycket väl när dom är på fel plats och brukar sticka när någon kommer ,om dom inte är väldigt självsäkra.

3. RM77
    Medlem Nivå 1
    Aha, jag har typ bett henne om att inte hålla på och spruta vatten på katter för det tycker jag är elakt, men de kanske förlåter henne då de finner en ny solig plats...

4. RM77
    Medlem Nivå 1
    Om någon hade sprutat vatten på min katt så hade jag kunnat bli riktigt arg :)

5. M
    Husägare · Nivå 10
    Hellre att folk markerar med vatten än slår med tillhyggen.;)
    Har själv katter och har uppfostrat en riktig buse med blomsprutan , han lärde sig han också.:p
    Vatten är ju giftfritt och inte skadligt i små mängder , det gör inte ont utan är bara obehagligt.

6. oobum
    Medlem Nivå 8
    Ett av de vanligaste sätten att "träna" katter är just medelst blomspruta och är det som kommer fungera bäst.

Katten tar absolut ingen skada och den lär sig att den inte får vara på altanen.

• Laddar…
  7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Ett annat sätt är att köpa en kattskrämma!
    En liten låda med sensor som känner av rörelse och ger ifrån sig ett mycket högt ljud som katter absolut inte gillar. Vår damm i förra huset, där grannkattens lilla nöje var att fånga guldfiskarna fick ett slut, när vi monterade kattskrämman. Den började gå en omväg förbi dammen och kom aldrig fram till dammen när kattskrämman var där.

8. E
    Medlem Nivå 10
    Varför då?

Det lär väl finnas en anledning till att någon sprutat vatten på din katt i sådana fall?
    Det är inte alla som vill ha katter på sin altan, motorhuv, osv. Det brukar heller inte vara uppskattat att hitta kattbajs och känna odören av kattpiss i sina rabatter.

Jag är själv kattägare, men jag har full förståelse för att folk fredar sig mot ovanstående. Lite vatten på pälsen har ingen katt tagit skada av.

9. I
    Medlem · Nivå 6
    kattfälla och lämna in på närmaste katthem är väl det humanaste sättet att bli av med katterna

10. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Obegripligt.

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 7
    Vattenslang, blomspruta, stampa i altanen, skräm katterna. Hemmavid går katterna precis utanför vår tomtgräns, de lär sig efter ett tag var de skall vara och inte. Alla grannar som jag pratat med om deras katter tycker det är helt ok att blöta ner deras katter. Många gör det ju själva ner de gräver i deras rabatter o.s.v.
    Om de använder rabatter elelr dylikt kan du lägga apelsin- citronskal i dessa, dessa bryts även ner väldigt långsamt så det fungerar bättre än sprayer o dylikt.

12. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror katthemmen har nog att göra med att ta hand om katter som behöver tas om hand än att lägga tid och energi på att hantera kattjägare som fångar in grannarnas katter och kör dem till katthemmet.

Som redan påpekats är vattensprutning ett effektivt och 'kattvänligt' sätt att få katten att hålla sig borta.

13. T
    Medlem Nivå 10
    Peka på den och väs. Inte ett orm-väs, utan ett aggressivt väs som när man luftar ett bildäck. Då visar man att man ser den (genom att peka) och man markerar att det inte är OK.

Jag vet inte varför, men det tycks vara en väldigt effektiv markering mot såväl katter som hundar och råttor.

Sedan har vi använt vatten på vår katt för att vänja honom vid att inte vara för intresserad av tamråttorna, men då en vattenpistol. Jag skulle inte använda vattenslang, det är overkill. Poängen är gjord med en vattenpistol, att blöta ner katten mer är bara onödigt.

• Laddar…
  14. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag försökt blöta ner vår katt med blomspruta så fort hon är där hon inte får (på köksbänkar, matbord etc). Utan minsta framgång! Ibland sitter hon t.o.m. kvar och härdar ut, oftast skuttar hon iväg men är tillbaka lite senare.

15. D
    Medlem Nivå 7
    Vissa katter är trögare en andra och då går man från småskvätt till vattenslang.

Sen är ju t.ex. en av syrrans katter en riktig vattenälskare så när jag tog henne med vattenslangen vände hon sig om och ställde sig och duscha i det strilande vattnet. Mot den katten fick det väs och rop tekniken och den fungerade också.

Sen är ju katterna tillräcklig smarta att koppla ihop just plats och "jag får inte vara här" än till person. Eftersom jag ibland är kattvakt åt just samma katt och då går och släpper in/ut katterna ger mat och lite kel till dem när resten av familjen är bortresta. Eller plockar ner dem från diverse träd/tak o.s.v. När den "fastnat".