Kastas mellan hopp och förtvivlan när man läser här på forumet. I vissa stunder känns det som att det här med husbyggande löser sig bara man har lite sunt förnuft, tummen där den skall vara (dvs inte mitt i handen) och en lagom dos tid och pengar. Nästa sekund så är man helt bombsäker på att det kommer gå åt skogen om man inte är åtminstone arkitekt, jurist, hantverkare och multimiljonär (är tyvärr inget av det).
Jag och sambon har för avsikt att bygga nytt på en tomt i Huddinge, söder om Stockholm. Vi kommer troligen inte göra så mycket själva, vi är förvisso normalhändiga men erfarenheterna sträcker sig bara till typ målning, altanbygge och annat "småfix", så hantverkare får klara det mesta. I övrigt är vi normalbegåvade (vill jag gärna tro i alla fall) och normalavlönade (vill jag också gärna tro).
Nu till min fråga: Alla ni som faktiskt har klarat/klarar av att bygga nytt (själva eller med hjälp), är ni superhändiga och tokinsatta i allt vad bygg heter eller kan en vanlig dödlig faktiskt lyckas? Vad hade ni för erfarenheter (praktiska och teoretiska) i bagaget innan ni bestämde er för att börja bygga?
Jag och sambon har för avsikt att bygga nytt på en tomt i Huddinge, söder om Stockholm. Vi kommer troligen inte göra så mycket själva, vi är förvisso normalhändiga men erfarenheterna sträcker sig bara till typ målning, altanbygge och annat "småfix", så hantverkare får klara det mesta. I övrigt är vi normalbegåvade (vill jag gärna tro i alla fall) och normalavlönade (vill jag också gärna tro).
Nu till min fråga: Alla ni som faktiskt har klarat/klarar av att bygga nytt (själva eller med hjälp), är ni superhändiga och tokinsatta i allt vad bygg heter eller kan en vanlig dödlig faktiskt lyckas? Vad hade ni för erfarenheter (praktiska och teoretiska) i bagaget innan ni bestämde er för att börja bygga?
Har som du kunskaper i småfix, måla, lägga golv, bygga altaner. Men inga kunskaper i vvs lr el (är utbildad akademiker men önskar att man var hantverkare). Så det mesta kunskap jag har om husbygge har jag läst mig till samt frågat. Har nog läst på internet minst 2 timmar varje kväll sedan i augusti förra året om husbygge och olika processer och delar i det. Så jag känner att jag har lite koll på det hela och tror och framförallt hoppas att jag inte har blivit blåst på något. Men som sagt man blir aldrig fulllärd. Men jag intresserar mig mycket när de olika hantverkarna är där och höjer upp dom till skyarna och talar om at det är dom som kan allt och jag har ingen aning. Det gör dom stolta och visar mycket av vad dom gör och talar framförallt om varför dom gör det =)Aji skrev:Kastas mellan hopp och förtvivlan när man läser här på forumet. I vissa stunder känns det som att det här med husbyggande löser sig bara man har lite sunt förnuft, tummen där den skall vara (dvs inte mitt i handen) och en lagom dos tid och pengar. Nästa sekund så är man helt bombsäker på att det kommer gå åt skogen om man inte är åtminstone arkitekt, jurist, hantverkare och multimiljonär (är tyvärr inget av det).
Jag tror att det är viktigt att man vågar hantera verktygen om man nu skall göra sakerna själv. Det är också viktigt att man känner sina begränsningar. Kan man inget om el eller VVS skall man kanske låta bli och inse att det blir bäst ekonomi om man arbetar i sin egen proffession och låter utbildade hantverkare klara av sådant.
Jag tror att det är svårt att vara husbyggare om man verkligen har tummen mitt i handen, men med intresse och entusiasm så brukar man bli duktigare med tiden.
Jag tror att det är svårt att vara husbyggare om man verkligen har tummen mitt i handen, men med intresse och entusiasm så brukar man bli duktigare med tiden.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Oj vilken fråga. Innan husbygget kunde nog Robban hantera en såg i alla fall och Maria kunde hålla en pensel, resten har vi fått lära oss allt efter som. Maria är väl den som är lite mer återhållsam men Robban är på ett helt annat sätt. Egentligen är han en klåpare av rang men besservisser som han är så ger han sig på saker som han egentligen. Han här därför fått lära sig massor under resan och han har inte heller skämts för att fråga dem som kan (snickare, målare osv.)Aji skrev:Nu till min fråga: Alla ni som faktiskt har klarat/klarar av att bygga nytt (själva eller med hjälp), är ni superhändiga och tokinsatta i allt vad bygg heter eller kan en vanlig dödlig faktiskt lyckas? Vad hade ni för erfarenheter (praktiska och teoretiska) i bagaget innan ni bestämde er för att börja bygga?
Händig, nja så vi köpte huset NF och nöjer oss med att isolera garaget själva vilket vi har hållt på med i sedan januari
Vi är bägge ingenjörer, jag som gymnasieingenjör kraft och sambon sjöingenjör så det har nog hjälpt till, inte så rädda för att bli lite skitiga
Man ska inte ge sig in på saker man inte är bra på eller har kunskap om
Vi är bägge ingenjörer, jag som gymnasieingenjör kraft och sambon sjöingenjör så det har nog hjälpt till, inte så rädda för att bli lite skitiga
Man ska inte ge sig in på saker man inte är bra på eller har kunskap om
Bör kanske förtydliga att jag och sambon absolut tänkt oss att köpa in allt arbete för att få huset byggt, antingen genom att köpa nyckelfärdigt från hustillverkaren eller genom att anlita hantverkare för att komplettera ett stomrest hus. Men trots att vi alltså inte tänkt göra i princip något själva så är jag lite tveksam på om man är "kompetent" nog att bygga hus...
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Väljer du nyckelfärdigt behöver du inte kunna något om snickeri, el eller VVS. Det räcker med att du är bra på avtal, förhandling och förhandling. Är du osäker så välj nyckelfärdigt men var väldigt väldigt nogrann med avtal och kontrakt.
Skulle nog vilja säga attd et är bra att man kan läsa alla sorters ritningar även om man köper nyckelfärdigt eftersom man annars är chanslös mot hantverkarnas egna ideér om vad som är lättast. alternativt att man känner/betalar någon sakkunnig för att kolla ritningarna och attd et verkligen byggs enligt dessa. tex en noggrann KA kan vara till stor hjälp. Vi lejde bort allt men tex snickarna glömde sätta plast under innerväggarna, rörmokaren drog rör genom skorstenen, ventilationskillen glömde isoleringen och elektrikern satt eluttag som hamnade bakom vagnssyucket på trappen, grundkillarna satt avloppsrör fel osv.
Observera att alla dessa saker var rätt angivna på ritningen från början.
Sen har vi ju sakerna där det var taskiga lösningar på ritningarna som vi gjorde bättre i verkligheten, Infällda ventilationsrör i mellanbjälklaget, massor med extra eluttag, enklare och starkare konstruktioner i vissa delar, stålvinklar i alla hörn för att inte tapeterna ska spricka osv
Vill bara tillägga att jag var föräldraledig under hela bygget och varförbi varje dag med lilltjejen på armen. och att jag kan läsa all ritningsuderlagen ganska obehindrat oavsett kategori så det var många saker som hantverkarna fick göra om.
min devis blev snabbt "Förtroende är bra men kontroll är bättre" och "Gör fel, gör om!" (hmm ja jag har tidigare ett förflutet inom det militära som tekniker. he he) Aldrig några sura miner om man säger sakerna på rätt sätt.
Observera att alla dessa saker var rätt angivna på ritningen från början.
Sen har vi ju sakerna där det var taskiga lösningar på ritningarna som vi gjorde bättre i verkligheten, Infällda ventilationsrör i mellanbjälklaget, massor med extra eluttag, enklare och starkare konstruktioner i vissa delar, stålvinklar i alla hörn för att inte tapeterna ska spricka osv
Vill bara tillägga att jag var föräldraledig under hela bygget och varförbi varje dag med lilltjejen på armen. och att jag kan läsa all ritningsuderlagen ganska obehindrat oavsett kategori så det var många saker som hantverkarna fick göra om.
min devis blev snabbt "Förtroende är bra men kontroll är bättre" och "Gör fel, gör om!" (hmm ja jag har tidigare ett förflutet inom det militära som tekniker. he he) Aldrig några sura miner om man säger sakerna på rätt sätt.
Varför säger folk som "byggt" hus att de gjort allt själva?
Fast de i stort sett lejt bort alla moment.
Är irreterande när man sitter och snackar "hus" på jobbet och ens kollega säger att han håller på och bygger om badrummet.
Sedan kryper det fram att han haft dit rörmokare, snickare, golvläggare elektriker,
vad har han gjort själv?
Det bästa är när han slänger sig med utryck som:det är "bara" att flytspackla in golvärmen. "bara" att regla upp, cc hit och cc dit.
Blir tokig på alla dessa mytomanmissfoster.
Ursäkta , detta var inte menat till ngn speciell i tråden, vet att ett antal här inne verkligen bygger själva(respekt) men var tvungen att skriva av mig......
Fast de i stort sett lejt bort alla moment.
Är irreterande när man sitter och snackar "hus" på jobbet och ens kollega säger att han håller på och bygger om badrummet.
Sedan kryper det fram att han haft dit rörmokare, snickare, golvläggare elektriker,
vad har han gjort själv?
Det bästa är när han slänger sig med utryck som:det är "bara" att flytspackla in golvärmen. "bara" att regla upp, cc hit och cc dit.
Blir tokig på alla dessa mytomanmissfoster.
Ursäkta , detta var inte menat till ngn speciell i tråden, vet att ett antal här inne verkligen bygger själva(respekt) men var tvungen att skriva av mig......
Det stämmer att begreppet"vi bygger själva" spänner över ett väldigt brett spektrum. Det kan betyda "vi har själva ringt till en husförsäljare och beställt ett nyckelfärdigt hus" till att man handgripligen gör allt själv. Det är lite trist när man berättar att man "bygger själv" och menar det sistnämnda, men folk tror att det betyder att man lejt bort bygget till en firma.
"Men du hade väl hjälp med själva stommen?" Ja, det hade jag faktiskt. Jag bjöd dit en storvuxen kompis som var bra på att lyfta.
"Men du hade väl hjälp med själva stommen?" Ja, det hade jag faktiskt. Jag bjöd dit en storvuxen kompis som var bra på att lyfta.
Det är väl så att man har lite olika referensramar helt enkelt. För många betyder "renovera hela huset" att man har målat om alla rum och kanske lagt om några golv också. För andra betyder det något *helt* annat.....ktm525 skrev:
1.intresse, detta är det absolut viktgaste
2. Tiilräckligt med vänner att fråga om tips och råd, och ödmjukheten att också göra detta!
3. Lämna det som i mitt fall är det "omöjliga", det jag inte vågar mig på dvs vvs och el.
Sen är det bara att köra på...Visst gör man misstag och man är en klåpare, men alla är vi väl barn i början. Nu känner jag att det går av bara farten, liten överdrift men dett går mycket bättre iaf!
2. Tiilräckligt med vänner att fråga om tips och råd, och ödmjukheten att också göra detta!
3. Lämna det som i mitt fall är det "omöjliga", det jag inte vågar mig på dvs vvs och el.
Sen är det bara att köra på...Visst gör man misstag och man är en klåpare, men alla är vi väl barn i början. Nu känner jag att det går av bara farten, liten överdrift men dett går mycket bättre iaf!
Vi kommer endast att ta hjälp av en snickare vid stomresning, leja ut en del el och vvs, men resten får bli att lära sig under resans gång. Intresset finns där, plus en del bra förkunskaper, resten får man helt enkelt lära sig. Det kommer säkert ta tid och givetvis vara mycket arbete, men det kommer garanterat vara värt det i slutändan nnär man faktiskt kan säga att man har BYGGT ett hus....