Byggahus.se

Hur hade ni monterad dessa jordkablar på gräsklipparen?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Tänk er gräsklipparen. 4 skruv håller motorn på ramen.

Tidigare satt jordkablarna ovanpå en av dessa 4 skruv och mutter höll fast kablarna.

Men. Men nya motorblocket har tjockare fästen. skruven sticker bara ut några mm.
    Butiker säljer inga längre skruv. Och jag är inte sugen på gängstav.

Så måste jag montera jordkablarna i samma skruv men mellan skruvskalle och ram på undersidan ramen.

1) räcker det att skrapa bort lite färg på ramen och dra fast kalaset?
    2) eller bör jag använda taggbricka?
    3) Bör jag använda vaselin/kopparpasta?

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Kanske göra ett besök på en järnhandel?

3. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Praxis för produkterna på firman där jag jobbar är att jordskruvar monteras utan brickor och pastor. Detta gäller för utomhusmonterade produkter i utsatta miljö. Du kommer få lika många svar som personer du frågar ;-) Jordig finns det många åsikter om.

• Laddar…
  4. Y
    Medlem · Nivå 18
    Motorblocket är gängat och dom längre skruven är inte helgängade = kan inte dra fast motorn mot ramen.

Såvida jag inte borrar bort gängorna i blocket men känns ju onödigt nu när det går att sätta kablarna på undersidan ramen istället.

5. R
    Medlem · Nivå 18
    Skära längre gängor på den nya långa skruven?

6. Y
    Medlem · Nivå 18
    Ni är inne på att kablarna ska vara ovanpå blocket, så då undrar jag om det blir bättre jord genom detta?

Att beställa ett tum-gängsnitt är dyrt.
    Att köpa gängstång är okej i pris men efter dom sågats så kommer ändarna snabbt att rosta vilket ser tråkigt ut.

Visst jag kan iofs tänka mig att borra bort gängorna i motorblocket,
    men snabbast, billigast, enklast och snyggast är ju att klämma kabelskorna mellan skruvskalle och chassiet.
    - Bara att jag undra om jag skulle använda pasta, vaselin, brickor.

Redigerat 19 jan 2015 19:14