Byggahus.se

Hur hade ni löst vindskivorna här?

1. m2h
    Medlem Nivå 8
    Hej.
    I och med takbyte på lilla stugan riktades även taket, längst ner var det en rejäl svacka så det fick höjas ca 22cm..

Nu lurar jag över hur jag ska få dit vindskivor? Det bygger så mycket som 50cm vid takfoten, så två brädor som är ca 30cm behövs.. Går det att limma ihop tex 2st 150mm brädor?

Vad hade ni gjort? Borde ju bli olika lutningar på taksidorna också?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200521_160105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200521_111016.jpg

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Hur är det möjligt!? Vilken diff! Det kommer se mysko ut men går går det.

3. m2h
    Medlem Nivå 8
    Ja de ser fruktansvärt ut.. frågan är hur man gör det snyggt med takfotsbrädan. Ska man försöka sig på att limma ihop brädor till vindskivor eller ska man sätta tre stycken?! Kommer se konstigt ut hur som till ett så litet hus.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vette fåglarna om jag inte skulle sänka ner taket , lite snett är oxå rakt. Vad är det som ursprungligen gjort att det blev så snett? Och har du kvar originalplåttak?

• Laddar…
  5. m2h
    Medlem Nivå 8
    Ja det kanske hade gått att göra det. Snörade upp taket med libel och riktade där efter. Tydligen en riktigt svacka på denna sidan. Det är bara ett litet plåttak på den biten längst ned för tidigare pannor var kassa där.

6. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Det är ganska sällan gaveltakstolarna sjunker. Det brukar snarare vara dom enda som inte sjunker. Är det inte möjligt att det varit en annan lutning på den vänstra sidan helt enkelt? Varför var det viktigt att den stämmer helt överens med bortsidan kupan?

• Laddar…
  7. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Den där du , har jag aldrig sett förut !
    För att få det snyggt så kanske hela taket måste höjas och inte bygga på , på det befintliga taket.
    Vad har hänt med huset , har det sjunkit i grunden eller vad ?

8. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Hur tänkte du lösa hålet åvan takfoten ?
    Det ser ju bäst ut om virket som ska sitta där är jämnhögt , hela vägen :ok:

• Laddar…
  9. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    Oj! Det där var en jobbig situation.
    Det absolut första man ska göra inför en takrenovering är att undersöka VARFÖR det lagts "nytt" ytterskikt på ett gammalt hus. I detta fall ser det ut som att plåttaket lagts dit på grund av dåligt och ruttet underlag för ursprungstaket. (Det saknas vattbräda längst ut i takfoten) Förmodligen ett tidigare tegeltak, men på grund av ruttenheten så lades det dit TRPplåt för att det var enklaste åtgärden. Taklutningen är det inget som förändrats med tiden med tanke på att väggen är så nära, och de ursprungliga vindskivorna visar ingen förändring de heller mot att det skulle ha sjunkit, så varför överhuvudtaget räta upp något som hör till det som är charmen med gamla hus att de lutar lite och inte exakta enligt dagens sterila former.
    Mitt tips är att gå till botten med allt och riva ner till underlaget och byta ut det ruttna och starta om i från början.Visst kan det bli lite misspassningar med teglet med tanke på att det är lite vriden takkonstruktion, men det ryms nog inom toleransen om du hade lagt lertegel. Absolut svårare nu när du har betongpannor som jag i och för sig tycker att är helt fel typ av panna, men det kanske går ändå med tanke på att dessa går att skjuta i längsled utan att behöva bearbetas.
    Detta med att inte ha underlag för ströläkten kommer att innebära en kollaps av dessa när det kommer några snöflingor till vintern. I och med att du redan lagt taket så har du mycket mera arbete framför dig än du tänkt i från början, men det finns inga genvägar utan det är bara att stå där med näsan mitt i ansiktet till du tar saken i händerna och GÖR OM OCH GÖR RÄTT.
    Hoppas att det löser sig.(y)

10. V
    Medlem · Nivå 13
    Det nya taket lär ju sätta sig det oxå... Två pannrader mellan uppläggen.
    Undertaket är ju inte riktigt gjort det heller.
    Ledsen o säg det men det är nog bara o plocka ner o börja om från början. Ta genvägar ångrar man alltid i efterhand.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Nivå 11
    Aj Aj Aj
    Du sitter med ett problem....
    Felet du gjort är att du tror att det går att sätta ett rakt tak på ett snett hus!

Nu till var du kan fuska och lura ögat...
    för som någon redan sagt att börja snett kan aldrig bli rakt bara mera snett

På gaveln kan du om du kan ta upp lasten på yttersta takstolen ... såga bort undertaket och sala i panelen och komma ihop i en vanlig vindskiva!
    Det kan bli lite trixigt med knutbräder
    men det går!

Gör en modell i papp och se hur du med tigersåg kan skära bort de delar som du kan fälla in under fasad o vindskiva

• Laddar…
  12. B
    Allvetare · Nivå 15
    Ja det där var ju varken snyggt eller bra. :surprised:
    Antingen borde du låtit det vara snett och struntat i att rikta upp, eller också skulle du rivit hela taket och byggt upp nya takstolar, höjt fasaden osv.

13. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    Men problemet kvarstår ju med bärighet för pannornas tyngd på resterande del av taket. Detta blir enbart en kosmetisk lösning som kommer att fördyra den totala åtgärden ytterligare.

14. B
    Medlem · Nivå 11
    Ja lösningen är verkligen inte bra!
    Den enda verkligt bra lösningen är att plocka ner och göra om från grunden!
    Vill man inte göra det så finns det en genväg men den klarar inte full snölast i Norrland men huset ligger inte i Norrland !

15. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    Jag skulle nog inte ens vilja ha huset i torraste Gobiöknen när tyngden av teglet enbart bärs upp av dessa vedbitar. Och hur blir det när man själv eller nästa ägare ska underhålla taket? Ett hus ska byggas för flera generationer med enbart ett underhåll av rengöring samt måleri.