1 203 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
hur hade ni fördelat dessa kablar till vägguttag
Vardagsrummet ska få
1. Tv/radio
2. Parabol
3. El
4. Lan
5. 3par högtalarkablar från ena sidan till andra...
Sovrummen:
1. Tv/radio
2. Parabol
3. El
4. Lan
5. Telefon
Och jag hade ju egentligen bara kört ett jack för el, ett för högtalare, ett för all annan media - med hjälp utav specialdosan som finns... Men så är den ju inte uptodate när det gällde LAN kontakten...
Och nu får jag världens ångest, hålen i taken är borrade, slang och kopplingsdosor ligger redo, men jag kan inte besluta mig hur tusan jag ska fördela detta...
Hade ni chansat på "allt i ett väggkontakter" eller kört fler dosor?

1. Tv/radio
2. Parabol
3. El
4. Lan
5. 3par högtalarkablar från ena sidan till andra...
Sovrummen:
1. Tv/radio
2. Parabol
3. El
4. Lan
5. Telefon
Och jag hade ju egentligen bara kört ett jack för el, ett för högtalare, ett för all annan media - med hjälp utav specialdosan som finns... Men så är den ju inte uptodate när det gällde LAN kontakten...
Och nu får jag världens ångest, hålen i taken är borrade, slang och kopplingsdosor ligger redo, men jag kan inte besluta mig hur tusan jag ska fördela detta...
Hade ni chansat på "allt i ett väggkontakter" eller kört fler dosor?
Telefon finns redan till sovrummen - tänkte låta dom finnas men istället för stora mångastifade jack så sätter man sån snabbkoppling bara ihop med andra kontakter i samma vägguttag....
Radio, som jag förstår så körs det på samma kabel som vanliga markbundna koaxialen iaf så man kan lika gärna ha det... vägguttag brukar ju innehålla både tv-radio på samma... även parabol kontakt såsett fast den har ju egen kabel iaf..
---------------
Så rent praktiskt...
1. El vägguttag.. den kan ju inte bära fler ting..
2. tv,radio,parabol... sånna finns ju färdiga
3. telefon lan.... sånna finns nog också färdiga...
4. högtalare, 3par kablar och banankontakter.. folk säger bara 2par får plats dock..
Detta blir änna lite väl mycket känns det som... 4 dosor på rad är ju inte vackert direkt.. det är ifall det fanns egna lösningar... som inte omfattar stor ful dosa på väggen där man sätter på egna kontakter, likt såsom kontor har det..
Kanske kunde satt så man fick två dubbeluttag... med gemensam ram.. fast undra om det finns sånna för typ el och andra kontakter... jag har bara sett för lampknappar...
Radio, som jag förstår så körs det på samma kabel som vanliga markbundna koaxialen iaf så man kan lika gärna ha det... vägguttag brukar ju innehålla både tv-radio på samma... även parabol kontakt såsett fast den har ju egen kabel iaf..
---------------
Så rent praktiskt...
1. El vägguttag.. den kan ju inte bära fler ting..
2. tv,radio,parabol... sånna finns ju färdiga
3. telefon lan.... sånna finns nog också färdiga...
4. högtalare, 3par kablar och banankontakter.. folk säger bara 2par får plats dock..
Detta blir änna lite väl mycket känns det som... 4 dosor på rad är ju inte vackert direkt.. det är ifall det fanns egna lösningar... som inte omfattar stor ful dosa på väggen där man sätter på egna kontakter, likt såsom kontor har det..
Kanske kunde satt så man fick två dubbeluttag... med gemensam ram.. fast undra om det finns sånna för typ el och andra kontakter... jag har bara sett för lampknappar...
Redigerat:
Tänk efter om du verkligen vill ha trådbundna telenfoner när trådlösa är så mycket smidigare.
Samma med radio, vill du verkligen ha den tjudrad till väggen, och behövs det verkligen för att det skall fungera? Själv lyssna jag endast på radio i bilen. Musik finns ju i överflöd via satellit och internet.
OK, det är ju bara min åsikt, men jag tycker inte man skall slösa pengar på teknik som är i snabbt utdöende.
Samma med radio, vill du verkligen ha den tjudrad till väggen, och behövs det verkligen för att det skall fungera? Själv lyssna jag endast på radio i bilen. Musik finns ju i överflöd via satellit och internet.
OK, det är ju bara min åsikt, men jag tycker inte man skall slösa pengar på teknik som är i snabbt utdöende.
Tja, jag förstår ju resonemanget fast känns läskigt att börja riva bort telefonkablarna även om man troligen lär köra trådlösa telefoner.... Radio-kontakten kan jag ju medge är halvt onödig men den brukar ju alltid finnas med i färdiga vägguttag ihop med de övriga...
Fast om man nu lyckas bortse dessa hur blir fördelningen då måntro..
1. el... 2. lan,tv,parabol, 3. ljudkablarna..
Tja.. det kändes ju i sig lockande får jag medge men så ska man hitta lösa kontakter för mixtra ihop detta också.. hums..
Fast om man nu lyckas bortse dessa hur blir fördelningen då måntro..
1. el... 2. lan,tv,parabol, 3. ljudkablarna..
Tja.. det kändes ju i sig lockande får jag medge men så ska man hitta lösa kontakter för mixtra ihop detta också.. hums..
Om jag bara får fälla en liten åsikt här, så tycker jag om när det fortfarande finns fasta jack för telefon här o var. Basstationen behöver ju fortfarande ett jack, och det är inte alltid man har länkade stationer/lurar.
Och radiokontakten där antenn finns, ytterst användbar sak. Har en gammal mottagare som jag kör från centralantennen via radiokontakten, och bättre mottagning har jag nog aldrig haft på den apparaten. Har egen antenn på taket så att slänga upp en till radion var plättlätt.
Och radiokontakten där antenn finns, ytterst användbar sak. Har en gammal mottagare som jag kör från centralantennen via radiokontakten, och bättre mottagning har jag nog aldrig haft på den apparaten. Har egen antenn på taket så att slänga upp en till radion var plättlätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hade ni fäst gips eller liknande på hålbetongblock?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tröskel eller inte, vad hade ni gjort?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ber ni få se husköparens kopia på banklånelöfte? Min hade ingen kopia
Köpa & Sälja hus -
Hur hade ni gjort anslutning mellan golv och trappa?
Golv -
Hur hade ni gjort? (Inglasad Veranda/Utekök/Uterum)
Altan & Uteplats