Jag har tänkt överraska min man med en flaggstång på hans födelsedag. För att det ska klaffa måste jag gräva och gjuta infästningen 3 dagar innan och utan att han märker det. Jag har ordnat så att allting levereras den aktuella dagen. Mitt problem är hur jag gräver en grop rakt ner i marken som ska vara 120 djup och 45 i diameter? Om jag hittar berg, måste jag flytta stången då eller kan jag kombinera berg och gjutning?

Ang. gropen: hur får man ner spaden så långt och vinklar den så jag får upp något... Har googlat lite på jordborr, har någon erfarenhet av det? Funderade på att hyra en maskin men man blir ju lite tveksam:

Jag är inte den starkaste eller uthålligaste, men ganska envis om jag vill. Jag har till kl. 15.30 på mig aktuell dag men skulle ha möjlighet att täcka hålet med en skiva och gräsmattan igen om jag behöver börja reka tidigare.

Vad har ni för erfarenheter och tips? Tacksam för hjälp!

Bronken
Har inga direkt tips, men jag tycker 120 cm djup låter onödigt djupt - det är väl en glasfiber-stång vi pratar om?
Foten till stången brukar ha tre, fyra ben som är ca 50-60cm. Mycket mer än det tycker jag inte borde behöva grävas.
Antar att 120 cm är baserat på optimal livslängd vad det gäller stabilitet och behållen vertikal.
Jag bor i Sthlm och har en 12meters stång och grävde så långt jag nådde (slutligen med planteringsspade) uppskattningsvis 70 cm.
Den har stått i 25 år - men har fått trimma lite gällande lutningen (mha de tre muttrarna) nån gång.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
O
Finns ju manuella jordborr som funkar väldigt smidigt för plintar osv och är väldigt lätthanterliga för att gräva rakt ner. 300 kr på Jula typ.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Grävde också drygt 80 cm djupt här i Skåne, för det var vad spaden räckte. Ca 40 cm brett i diameter.

Längst ner fick jag snarare hacka loss jord med spaden, och sen ligga på magen och ta upp jorden med en liten plasthink, för det går inte att få upp den jorden med spaden såklart.

Sen i med lite singel, kanske 15-20 cm, och så betong upp till marknivå. Givetvis med flaggstångens "ankare" i gjutningen, och justerat i våg. Efter ca 3 dagars väntan så kom flaggstången på plats och kunder justeras någon millimeter med justeringsskruvarna. Nu, ca 7 år senare så står den fortfarande rakt!

Stöter du på berg så gissar jag att du kan borra hål i berget för att på så sätt förankra gjutningen i berget. Mer jobb, men å andra sidan blir det ännu stabilare än att bara gräva.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Grävde också drygt 80 cm djupt här i Skåne, för det var vad spaden räckte. Ca 40 cm brett i diameter.

Längst ner fick jag snarare hacka loss jord med spaden, och sen ligga på magen och ta upp jorden med en liten plasthink, för det går inte att få upp den jorden med spaden såklart.

Sen i med lite singel, kanske 15-20 cm, och så betong upp till marknivå. Givetvis med flaggstångens "ankare" i gjutningen, och justerat i våg. Efter ca 3 dagars väntan så kom flaggstången på plats och kunder justeras någon millimeter med justeringsskruvarna. Nu, ca 7 år senare så står den fortfarande rakt!

Stöter du på berg så gissar jag att du kan borra hål i berget för att på så sätt förankra gjutningen i berget. Mer jobb, men å andra sidan blir det ännu stabilare än att bara gräva.
Så tänker jag med, supersvårt att gräva smalt och djupt ju! Hade typ behövt en bergvärmeborrare men de är säkert smalare... å man vill ju inte behöva fylla en meter i diameter med betong i trädgården... Hur såg du till att den var i våg?

O olsjo skrev:
Finns ju manuella jordborr som funkar väldigt smidigt för plintar osv och är väldigt lätthanterliga för att gräva rakt ner. 300 kr på Jula typ.
Har funderat på dem. Kanske smidigt en bit och sen kunna hacka runt det hål som blir tänker jag. Dock är de inte så höga som jag skulle önska.

Bronken Bronken skrev:
Har inga direkt tips, men jag tycker 120 cm djup låter onödigt djupt - det är väl en glasfiber-stång vi pratar om?
Foten till stången brukar ha tre, fyra ben som är ca 50-60cm. Mycket mer än det tycker jag inte borde behöva grävas.
Antar att 120 cm är baserat på optimal livslängd vad det gäller stabilitet och behållen vertikal.
Jag bor i Sthlm och har en 12meters stång och grävde så långt jag nådde (slutligen med planteringsspade) uppskattningsvis 70 cm.
Den har stått i 25 år - men har fått trimma lite gällande lutningen (mha de tre muttrarna) nån gång.
Tack för svar. Intressant... Det lät faktiskt på säljaren som att han inte hade grävt helt som man skulle heller :D men jag vill ju inte att det välter för vi vet ju vems fel det kommer vara - kvinnans! :/

MmeMim MmeMim skrev:
Så tänker jag med, supersvårt att gräva smalt och djupt ju! Hade typ behövt en bergvärmeborrare men de är säkert smalare... å man vill ju inte behöva fylla en meter i diameter med betong i trädgården... Hur såg du till att den var i våg?
När du trycker ner "ankaret" i betongen så se till att överdelen är på rätt höjd över marken, och att det är vågrätt. Jag lade meterlånga plankor runt hålet i formen # ungefär, och sen justerade jag höjden med hjälp av lite grus under någon av plankorna. Att det var i våg kollade jag genom att lägga en lodstock över de uppstickande bultarna och sen justera med grus som sagt.

Har du köpt en ny flaggstång så medföljer det med all säkerhet en instruktion, annars kan du kolla här kanske -> https://bolist.se/guide/flaggstang/

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
Gräver du ett större hål gjuter du i ett gjutrör av papp. Det vanliga är att man gör en mindre grop i botten som är ca 6-7 cm djup och så sitter röret så att det går någon cm ner i den gropen. Sen fyller man betong i röret. Storlek på gropen och röret bör tillverkaren/försäljaren av flaggstången kunna svara på. Grundare hål kan kräva större diameter på grop och rör etc.
Även om man har ett litet hål är ett gjurrör bra då man koncentrerar betongen runt hållare för flaggstången.
Skulle man inte ha ett rör så kan man ta mdf, spånskiva, OSB etc och göra en form.

• Gilla
J.perzzon
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Har du köpt en ny flaggstång så medföljer det med all säkerhet en instruktion, annars kan du kolla här kanske -> [länk]
Jodå, ny flaggstång men beskrivningen med det steg som oroar mig är: Gräv en grop

:)

Korvgubbe
Hyr ett jordborr så är det snabbt fixat.

En liten uppdatering: jag bestämde mig för att gräva gropen och slänta den om det behövdes samt sätta i ett gjutrör för att inte behöva anlägga en mindre pool av betong. När jag kom (dagen innan överraskningen skulle göras) och skulle köpa gjutrör sa Ahlsell att de var beställningsvara och butiken med betongen sa att jag behövde 20 säckar vilket jag nog inte ens skulle få köra i min bil. Bara betongen skulle kosta 1100. Jag mailade då Formenta kl 16.55 och frågade vad ett färdigt fundament kostade. Fick omgående svar och det skilde en hundring på betongen och färdigt fundament! Lätt val för att slippa det problemet. Nästa morgon kl 8.30 lämnades både flaggstång och fundament.

Gropen gick bra! Vår mark klarade väl att gräva rakt ner och jag behövde inte ens använda min manuella och billiga jordborr/stolpborr som jag köpt på Jem å fix. Jag gjorde en pinne att mäta med med decimetermarkeringar. Sista 40 cm fick jag hacka loss och sen ligga på mage å ösa ut med liten spann... bra träning...

Nu vajar det fint i trädgården.
Grävd grop i jorden med sluttande sidor till ett byggprojekt för att montera flaggstång eller fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
sallad och 2 till
  • Laddar…
Y
Ifall det blir kris i tänkandet och bara vill göra en quick fix inför födelsedagen så finns det även färdiga fundament som man ställer ovanpå jord. Då kan ni tillsammans flytta runt den och hitta rätt plats och så blir han delaktig i att gräva ner andra fästet vid senare tillfälle.

500008.png
//Edit: Det var visst redan löst, men ifall någon annan står inför samma dilemma.. I skrivande stund kostar en ovanpåliggande 3500kr med frakt. En färdig som man gräver ner, inklusive fästen, kostar 2200kr inkl frakt.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Nyfylld grop med en betongplatta och metallfäste i gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gropen fylld igen :)

• Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.