Hej

Jag ska förlänga en gammal murad och putsad innervägg i källarens gillestuga. Min tanke var att den nya väggen, dvs förlängningen skulle reglas upp och kläs in med OSB och gips. Den nya väggen ska alltså linjera med den putsade väggen när allt är klart. Jag vill behålla den putsade väggens struktur fram tills den nya förlängda väggen som ska tapetseras.

Misstänker att det enklaste är att täcka skarven med en list men vill inte ha en list mellan den putsade väggen den nya väggen om det går att undvika, utan att tapeten får täcka över skarven genom att tapeten går några cm in över den putsade väggen.

Hur gör jag så att det inte spricker mellan den putsade väggen och den uppreglade väggförlängningen?

Misstänker att det är mer att tänka på än att bara pappersremsa och spackel skulle räcka?

Tapetserar du över skarven kommer det att spricka förr eller senare. Tapeten måste sluta med regelväggens skivmaterial. En variant är att skapa ett glidskikt mellan mur och regelstomme genom t.ex. en masonitremsa som sitter mellan murens ändsida och första träregeln. Fibercement bör också gå bra till detta.

Om du maskerar linjen mellan väggarna och endast tar klister på ena sidan och låter tapeten gå över oklistrad yta 4-5mm över skarven så lär det inte spricka synligt....
Givetvis inget klister på tapetens baksida isf...

Tack för era svar och tips. Misstänkte att det inte var så enkelt som att använda pappersremsa. Det behövs således något som kan ta upp en relativt stor rörelse betydligt större än vad enbart en pappersremsa kan klara av.

Minskar problemen om jag använder stålreglar istället för träreglar och renoveringstapet under den ordinarie tapeten som extra förstärkning?

Med stål och gips blir problemen mindre. Man ska inte överdriva bekymren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.