Håller på o riva lite hemma och under dom målade tapeterna är det vad jag tror kallas porös tretex.. Den är ju allt annat än jämn, lite gropig också på sina ställen.. Vad har man för alternativ?
I ett annat rum satte jag renoveringsgips rakt över skiten och det blev ju skitbra men bygger ju 6mm.. Hade ju varit grymt o slippa det.. Funkar det o spackla skarvarna och sätta renoveringstapet?
Försökt ta lite bilder på eländet men ojämnheterna syns inte så tydligt..

Ojämn porös tretexvägg med rester av vit tapet i hörn vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn porös vägg med rester av målad tapet och synliga skarvar.
Skapa konto

E
Riv ner och sätt gips, eller gips direkt på. Det kanske går att få bra med spackel och renoveringstapet, men åtminstone skulle jag hellre spackla gipsskivor än tretex

• Gilla
freddan83
  • Laddar…
Jag får väl köra på det igen..

Har en vägg med en murstock som om jag förstått det rätt man inte får sätta gips på. Blir tvungen att ta bort tretexen där och sätta vanlig gips för att få det jämt antar jag?

Läste någonstans att man kunde sätta mineritskiva över murstocken, hade ju vart perfekt om det fanns i samma storlek att limma på. Men sen läste jag att man inte får bygga in stocken för att man ska kunna hitta sprickor.
Får ringa sotarn på måndag o höra vad som gäller =)

Jag har också detta jävla ytskikt i huset, river loss yttersta skivan på 3,5mm och ersätter sakta men säkert med gips!

Biggie skrev:
Jag har också detta jävla ytskikt i huset, river loss yttersta skivan på 3,5mm och ersätter sakta men säkert med gips!
Min är en enda stor skiva.. ca 13mm.. lika mjuk som att trycka tummen i en mjukglass

Så här ser mina väggar ut, hultfredshus, fiberplank

Teknisk ritning av en väggkonstruktion med fiberplank och isoleringsmaterial för Hultfredshus.
Skapa konto

• Närbild på fiberplankväggar från Hultfredshus med synlig textur och fogar.
    Skapa konto
Redigerat:
Själv är jag glad åt min trätex då den får ner eko i rummen på ett bra sett och att hänga upp mindre grejer går utmärkt med en knappnål. Jobbigt vid om tapetsering dock. Skarvarna målas med en tät färg innan spackling så trätexen inte suger extra fukt och sväller vis tapetsering. Mot murstock kommer det vara svårt att slippa sprickor även om du sätter gips då du säkert har plankvägg bakom som rör sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.