4 999 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur göra med trasig takdosa?
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Hej,
Har renoverat ett rum hemma. Satt ett fint slätt gipstak där jag slitit hund med spackling/slipning för att få det bra.
Nu är det dags att sätt tillbaka elapparater.
Tro fan då att gänginsatsen i takdosan lossnat. Det fick man för att man inte bytta den gamla dosan.
Skulle skruva dit armaturdoslocket men skruven gick bara i halvvägs, sedan snurrade den bara runt utan att få dit locket ordentligt. Sneglat in med ficklampa och jag ser tydligt att gänginsatsen i dosan följer med runt så skruven gängar inte i sig längre. Går ej att få ut skruven heller.
Vad gör man?
Jag har klippt bort skallarna på skruven så jag fick loss armaturdoslocket. Förmodligen kan jag få loss skruvarna om jag kan låsa gänginsatsen på något sätt, men hur ska jag få dit något armaturdoslock som sitter ordentligt igen? Utanpåliggande UFO? Gissningsvis finns inte mycket att skruva det i då det är ett stort doshål under...
Alternativet är att bara locka hålet och strunta i armaturdoslocket. Har ju 6st downlights som egentligen är tillräckligt.
Tips emottages tacksamt.
/Styrman_Jansson
Har renoverat ett rum hemma. Satt ett fint slätt gipstak där jag slitit hund med spackling/slipning för att få det bra.
Nu är det dags att sätt tillbaka elapparater.
Tro fan då att gänginsatsen i takdosan lossnat. Det fick man för att man inte bytta den gamla dosan.
Skulle skruva dit armaturdoslocket men skruven gick bara i halvvägs, sedan snurrade den bara runt utan att få dit locket ordentligt. Sneglat in med ficklampa och jag ser tydligt att gänginsatsen i dosan följer med runt så skruven gängar inte i sig längre. Går ej att få ut skruven heller.
Vad gör man?
Jag har klippt bort skallarna på skruven så jag fick loss armaturdoslocket. Förmodligen kan jag få loss skruvarna om jag kan låsa gänginsatsen på något sätt, men hur ska jag få dit något armaturdoslock som sitter ordentligt igen? Utanpåliggande UFO? Gissningsvis finns inte mycket att skruva det i då det är ett stort doshål under...
Alternativet är att bara locka hålet och strunta i armaturdoslocket. Har ju 6st downlights som egentligen är tillräckligt.
Tips emottages tacksamt.
/Styrman_Jansson
Täcklock eller en armatur som du skruvar i gipsen/glesen.....
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är det gängan i dosringen som är paj? Gammal dosring i metall eller i plast? Är den i plast så går det ju glippa bort och hamra dit en ny. Annars får man nog göra en fuling och skruva i evt hål i metallramen som ligger utanför dosan.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
-=fullmoon=- skrev:
Det är en armaturdosa typ;
http://www.elbutik.se/product.html/armaturdosa-/-takdosa?category_id=1959
Så det finns ju tyvärr ingen dosring.
Utanpåliggande lamputtag..
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Eller montera lampan över hålet...
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Gipsskruv, brukar fungera...
Produkter som diskuteras: "Gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Det blev ett utanpåliggande lamputtag. Fick ta lite längre skruv och hittade glesen under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden