Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planerar köksbyte och har en situation där högskåp med täcksida möter bänkskiva. I min värld kan täcksidan hanteras på tre sätt:
1. Som på bild, d.v.s. hela vägen ner till golv. Jag gillar det inte då dels det blir tightare passbitar mot vägg som redan är snålt, men framförallt att inga av de andra skåpen har passbit emellan, så det blir inte symmetriskt eller visuellt lika mellan skåpen.
2. Man avslutar täcksidan uppepå det intilliggande bänkskåpets stomme och diktar skåpstommarna. Går sedan emot med bänkskiva. Då får jag symmetri, mer utrymme till täcksidor, men bänkskivan kommer inte gå ut till kant på bänkskåpet och dess front.
3. Man gör som pkt. 2, men avslutar täcksidan uppepå bänkskivan. Enda nackdelen jag kan se med det är att det finns risk att den suger vatten och sväller i ändträt.
Hur hade ni gjort?
mvh Zed
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Du beskriver ju själv några nackdelar med alternativ 2 och 3. Ang. alternativ 3 så tror jag att det kan se konstigt ut när bänkskivan går in under något som ser ut som en "vägg".Z Zed skrev:
Men det är du som ska leva med beslutet och måste avgöra om nackdelarna med alternativ 2 och 3 är mindre eller större än nackdelen av den smala passbiten som du tydligen får med alternativ 1.
Klicka här för att svara