Inbyggnadsugn bredvid bänkskiva med induktionshäll ovanför gråa köksskåp. Sammanfogning av högskåp och bänkskiva syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planerar köksbyte och har en situation där högskåp med täcksida möter bänkskiva. I min värld kan täcksidan hanteras på tre sätt:
1. Som på bild, d.v.s. hela vägen ner till golv. Jag gillar det inte då dels det blir tightare passbitar mot vägg som redan är snålt, men framförallt att inga av de andra skåpen har passbit emellan, så det blir inte symmetriskt eller visuellt lika mellan skåpen.
2. Man avslutar täcksidan uppepå det intilliggande bänkskåpets stomme och diktar skåpstommarna. Går sedan emot med bänkskiva. Då får jag symmetri, mer utrymme till täcksidor, men bänkskivan kommer inte gå ut till kant på bänkskåpet och dess front.
3. Man gör som pkt. 2, men avslutar täcksidan uppepå bänkskivan. Enda nackdelen jag kan se med det är att det finns risk att den suger vatten och sväller i ändträt.

Hur hade ni gjort?

mvh Zed

BirgitS
1 är nog vanligast.

Men som du skriver har alla 3 alternativen sina för- och nackdelar. Det är nog bara du som kan värdera vad du tycker är snyggast och uppväger det alternativets nackdelar.

• Gilla
Zed
  • Laddar…
Alt. 1 är standard, skulle jag valt.

• Gilla
Zed
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alt. 1 är standard, skulle jag valt.
Verkar vara så när man kikar omkring. Förstår dock inte logiken i det. Är det för att man inte ska behöva måttanpassa och såga täcksidan måntro?

Z Zed skrev:
Verkar vara så när man kikar omkring. Förstår dock inte logiken i det. Är det för att man inte ska behöva måttanpassa och såga täcksidan måntro?
Ja, bl.a. Det skulle även se lite märkligt ut med en halv täckskiva som du beskriver det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, bl.a. Det skulle även se lite märkligt ut med en halv täckskiva som du beskriver det.
Ja jo, fast vetifan egentligen. Täcksidor ska väl dölja vita skåpstommar, vilket den endast behöver göra över bänkytan? Tycke och smak..

BirgitS
Z Zed skrev:
Du beskriver ju själv några nackdelar med alternativ 2 och 3. Ang. alternativ 3 så tror jag att det kan se konstigt ut när bänkskivan går in under något som ser ut som en "vägg".

Men det är du som ska leva med beslutet och måste avgöra om nackdelarna med alternativ 2 och 3 är mindre eller större än nackdelen av den smala passbiten som du tydligen får med alternativ 1.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.