Så där blir det rimligtvis för att konstruktionen inte är tät ovanifrån. Det blir blöt och fryser. Det måste åtgärdas. Hur man lagar själva väggen törs jag inte säga. Den ser förlorad ut i mina ögon. Det är ju bara halva hålstenen kvar.... Jag skulle nog mura nytt med lecablock och platonmatta utvändigt.
Mura nytt kommer nog inte att funka eftersom ovanför är det tjockt jordlager med växter och uteplats. Förmodligen har det runnit efter väggarna från just taket. Insidan på källaren är i utmärkt skick. Kan jag möjligen riva det som går och putsa med betong eller nåt, eller kommer det inte heller att hålla?MathiasS skrev:
Så där blir det rimligtvis för att konstruktionen inte är tät ovanifrån. Det blir blöt och fryser. Det måste åtgärdas. Hur man lagar själva väggen törs jag inte säga. Den ser förlorad ut i mina ögon. Det är ju bara halva hålstenen kvar.... Jag skulle nog mura nytt med lecablock och platonmatta utvändigt.
Vatten borde rimligtvis ha orsakat skadorna och rinner ner via taket mot väggarna, har du skicket på taket?
Ja så har det säkert gått till. Det är +50 års påverkan av regn och frost. Skicket på taket är bra på så sätt att det inte läcker in inuti källaren. Huvudfrågan är dock på vilket sätt jag kan åtgärda den vittrade utsidan utan att mura nytt för det är helt uteslutet.C Carl Johansson skrev:
Så länge väggarna är rimligt hållbara och inte är alltför sköra kan du ta A eller B bruk och peta dit, vid dom värsta skadorna kan du mura in naturstenar eller delar av andra murblock. Dock bör du röja jordlagret ovan taket och bilda dig en uppfattning om skicket eftersom det är där vattnet kommer. Om taket behöver lagas bör du använda ett starkt A bruk eftersom horisontella ytor är mer ansatta.S stpal skrev:
Tack för de råden. Kanske röja kanten på taket och lägga en plåtkant som sticker ut så inte vatten rinner ned på väggen lika lätt.C Carl Johansson skrev:Så länge väggarna är rimligt hållbara och inte är alltför sköra kan du ta A eller B bruk och peta dit, vid dom värsta skadorna kan du mura in naturstenar eller delar av andra murblock. Dock bör du röja jordlagret ovan taket och bilda dig en uppfattning om skicket eftersom det är där vattnet kommer. Om taket behöver lagas bör du använda ett starkt A bruk eftersom horisontella ytor är mer ansatta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort isolering från källarvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sprickor källarvägg
Grund & Markarbeten -
Hur kan det komma in vatten genom källarväggen?
Stenhus -
Vilket material är detta? Källarvägg 50-tal
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla källarväggar efter isodrän och mot fukt och radon
Färg, Måla & Tapetsera