Hej

Har ett hus med krypgrund där en av delarna står på ett sluttande berg. Berget sluttar neråt och slutar i samma krypgrund i en sandbädd/grus.

Nu har jag fuktproblem där. Det kommer lite vatten från bergets högsta del i krypgrunden, dels får jag såklart jobba mer med att leda bort vatten från utsidan, men vid besiktning av huset nämndes att plasta in stenen.

Har nu läst att det inte är någon idé att lägga plast om man samtidigt inte installerar en avfuktare. Är det helt verkningslöst utan avfuktare? Utrymmet är mekaniskt ventilerat.

Hur skulle ni gjort? Utrymmet är runt 15-20 kvm.

Jag plastade och isolerade med någon speciell skumplast typ12mm tjock. Berget är synligt och går ner i sanden.

Innan så var det så fuktigt att det hängde droppar där nere, nu är det tillräckligt torrt att jag inte behöver använda avfuktaren som jag köpte.

Sen varierar såklart alltid förutsättningarna.

D Dennisbb skrev:
Har nu läst att det inte är någon idé att lägga plast om man samtidigt inte installerar en avfuktare. Är det helt verkningslöst utan avfuktare?
Nej, det stämmer inte. Plasten minskar fuktavgivningen till luften i utrymmet. Det är snarare tvärtom - Ska man ha en avfuktare så måste man ha plast.

Men har du några problem med fuktig luft där nere? Att det är synligt vatten på berghällen betyder inte per automatik att luften och bjälklaget blir fuktigt. Det avgår minst lika mycket vattenånga från jordig mark även om man inte ser rinnande vatten där...

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Dennisbb skrev:
Hej

Har ett hus med krypgrund där en av delarna står på ett sluttande berg. Berget sluttar neråt och slutar i samma krypgrund i en sandbädd/grus.

Nu har jag fuktproblem där. Det kommer lite vatten från bergets högsta del i krypgrunden, dels får jag såklart jobba mer med att leda bort vatten från utsidan, men vid besiktning av huset nämndes att plasta in stenen.

Har nu läst att det inte är någon idé att lägga plast om man samtidigt inte installerar en avfuktare. Är det helt verkningslöst utan avfuktare? Utrymmet är mekaniskt ventilerat.

Har du skador? Bilder?

Ossian K Olsson
D Dennisbb skrev:
Hej

Jag har krypgrund. Visseligen på någon form av lera/sand. Men jag har åldersbeständig plats liggande och det märks så väl att fukten stannar under plasten. Jag är mer orolig att fukten kommer in via uteluften.

Du skriver att det är mekaniskt ventilerat, har det alltid varit det? Det finns ju en risk att du suger in fuktig utomhusluft som skapar kondens inne i krypgrunden.

Tack för svar. Bifogar två bilder. Det är helt vanliga galler för ventilationshålen i utrymmet.

Man ser ingen påväxt eller skada där nere. Det står dock från Anticimex att det är förhöja värden i blindbotten.

Ser inte exakt vad det står i protokollet på sista bilden. Men det gjordes i september månad.

• Utrymme i byggnad med betonggolv, synliga rör och en vägg av betongblock; ingen tydlig skada eller påväxt observeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under området med ventilationsrör och träbjälkar i krypgrund, inga tecken på påväxt eller skador.
    Skapa konto
  • Fuktmätare visar 18.1% i ett utrymme med synliga träbalkar och inga tecken på påväxt eller skada.
    Skapa konto
Slutet på sommaren/början på hösten är den period då det är som fuktigast i grunden, så jag skulle inte ha dragit alltför stora växlar på den mätningen som ligger precis på gränsvärdet.

Grunden ser ju helt frisk och fin ut, så mitt tips är att inte göra nånting mer än att skaffa ett par loggande fukt/temp/RH-mätare så man ser hur det utvecklas över tid.

Anticimex skriver alltid att det är problem med krypgrunder. Dels för att friskriva sig från framtida problem och dels för att öppna för en försäljning av deras egna avfuktarlösningar...

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.