1 667 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur göra med kantsidor på fanerade lådfronter
Har gjort ett par egna lådfronter i amerikansk valnöt, oljade, jättefina. Problemet dök upp gällande kantsidorna. Jag köpte kantband i valnöt (annan försäljare då ursprungsförsäljaren inte hade), men dessa verkar lite off. Skivorna är mer chokladbruna och dessa har en lite kallare ton.
Nu är frågan således hur löser man detta utan att det ser amatörmässigt ut. Hur hade ni gjort?
1. köpa nya kantband som matchar? Alternativt ren faner
2. Betsa, färga de befintliga så att de matchar? Är det ens möjligt? Värt besväret?
3. Köpa kandband i melanin eller liknande som medvetet är i en annan färg - t.ex. svart.
4. Strunta i kantband och måla sidorna i rätt färg.
Nu är frågan således hur löser man detta utan att det ser amatörmässigt ut. Hur hade ni gjort?
1. köpa nya kantband som matchar? Alternativt ren faner
2. Betsa, färga de befintliga så att de matchar? Är det ens möjligt? Värt besväret?
3. Köpa kandband i melanin eller liknande som medvetet är i en annan färg - t.ex. svart.
4. Strunta i kantband och måla sidorna i rätt färg.
Har du oljat kantlisten då? Allt måste ju en vätande behandling om du ska jämföra. Valnötslisten är ofta lite gråsimmig till ytan. Det är ju en kant som aldrig får samma ljus på sig i förhållande till fronten, så de variationerna får man ta med fanérlist. Det är ju bara ABS-lister man kan få i exakt samma finish som den valda skivan. Melaminlist är inte just vackert.
Den är oljad. Jag tror precis som du säger att den är lite grå. Resten av faneret (fronterna ) är ljusare. Går det möjligen att byta olja för att få listerna lite ljusare och testa om det matchar bättre?mowatom skrev:Har du oljat kantlisten då? Allt måste ju en vätande behandling om du ska jämföra. Valnötslisten är ofta lite gråsimmig till ytan. Det är ju en kant som aldrig får samma ljus på sig i förhållande till fronten, så de variationerna får man ta med fanérlist. Det är ju bara ABS-lister man kan få i exakt samma finish som den valda skivan. Melaminlist är inte just vackert.
Vad är ABS-lister? Plast?
Ett alternativ kanske är något annat material, typ borstad aluminium. Säljs det på rulle möjligen?
Har du ingen bild på hur det ser ut? Ja, ABS-lister är plast (ABS), det är det man idag använder till allt som inte är trä. Finns nga få som fortfarande håller fast vid melaminlister. "Problemet" med ABS är att du kan inte värma dit dem med strykjärn. Borstad alu med smältlim finns på rulle, tror att jag har. Den är dock också 1mm och funkar inte med strykjärn (tror jag iaf). Jag kantar ca 2000 meter/månad, men då har vi givetvis en kantlistmaskin. Var bor du? Jag kan skicka dig en bit alu (om du bor långt ifrån örebro) om jag har och du vill prova!E Ecke1 skrev:Den är oljad. Jag tror precis som du säger att den är lite grå. Resten av faneret (fronterna ) är ljusare. Går det möjligen att byta olja för att få listerna lite ljusare och testa om det matchar bättre?
Vad är ABS-lister? Plast?
Ett alternativ kanske är något annat material, typ borstad aluminium. Säljs det på rulle möjligen?
Tack för all hjälp! Jag testade att olja om listerna som ett första steg och det blev faktiskt mycket bättre. Nu är det en exakt match från sidan. Ovanifrån ser det också bättre ut. Det är fortfarande Llite off om man tittar från ena hållet men det måste vara ljuset, eller om man reagerar på att träriktningen är annorlunda mot fronten. Jag tror det kan bli bra det här om man inte snålar med oljan.mowatom skrev:Har du ingen bild på hur det ser ut? Ja, ABS-lister är plast (ABS), det är det man idag använder till allt som inte är trä. Finns nga få som fortfarande håller fast vid melaminlister. "Problemet" med ABS är att du kan inte värma dit dem med strykjärn. Borstad alu med smältlim finns på rulle, tror att jag har. Den är dock också 1mm och funkar inte med strykjärn (tror jag iaf). Jag kantar ca 2000 meter/månad, men då har vi givetvis en kantlistmaskin. Var bor du? Jag kan skicka dig en bit alu (om du bor långt ifrån örebro) om jag har och du vill prova!
Fråga 1: Det är fortfarande lite vitt mellan listen och fronten, jag antar att det är lim. Hur brukar man ta bort det på bästa sätt utan att skada faneret. Kan man sandpappra en oljad yta? Bör man skära bort det? Använda något medel?
Fråga 2: Är det mycket bökigare att använda aluminium? Jag antar att man måste slipa ner dem till rätt storlek med en metallfil eller liknande? Jag har en del där man skulle kunna använda aluminium eller en kromad kantlist av estetiska skäl.
Klicka här för att svara