Ska ha hit en elektriker i ett annat ärende och försöker då fixa lite andra saker samtidigt. Har en gammal tvättmaskin som skulle behöva bytas så småningom. Är det en bra idé att be elektrikern ta bort den fasta installationen och istället sätta ett vanligt vägguttag och stickpropp på sladden? Skulle vara smidigt att inte behöva ha hit en elektriker när tvättmaskin lägger av och jag köper ny.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Är den gamla maskinen enfas?
Är den trefas så går det inte att sätta en ”vanlig” stickpropp.
Protte
Är den trefas så går det inte att sätta en ”vanlig” stickpropp.
Protte
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Kolla att gruppen till brytaren är jordad och har nolla så kan elektrikern sätta ett vanligt uttag. Det borde gå, för gamla trefasiga maskiner hade väl enfad motor och 380V element. Maskinen på bilden är garanterat enfas.
Går utmärkt att sätta ett vägguttag, det finns dom som har separata uttag, 2 faser i samma uttag och döda den 3 fasen i centralen. Varför komma med att det inte går, finner det märkligt. Då kan både TM och TT användas samtidigt. 2 av varandra oberoende säkringar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Sannolikheten att det är en trefasmaskin är väldigt liten.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Moderna tvättmaskiner är nästan alltid anslutna med stickpropp och om du kapar den faller CE-märkningen och garantin så jag hade satt uttag.A avh67f skrev:
Nja, det är inte sant även om vissa påstår det.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Jag tycker informationen är lite luddig:D Daniel 109 skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Installation-av-tvattmaskin2/
Varför inte bara sätta ett uttag som alla andra gör? Men visst, det fungerar i praktiken med fast anslutning.