Ska ha hit en elektriker i ett annat ärende och försöker då fixa lite andra saker samtidigt. Har en gammal tvättmaskin som skulle behöva bytas så småningom. Är det en bra idé att be elektrikern ta bort den fasta installationen och istället sätta ett vanligt vägguttag och stickpropp på sladden? Skulle vara smidigt att inte behöva ha hit en elektriker när tvättmaskin lägger av och jag köper ny.

• Tvättstuga med öppet toppmatad tvättmaskin, Bosch märke, slangar och en uppsättning kranar, inga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömbrytare med röda tecken, monterad på texturerad vägg, sladd kopplad, använd och lite smutsig.
    Skapa konto
  • Det är en bild på en elcentral med säkringar, mätare och en underhållsschema.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är den gamla maskinen enfas?
Är den trefas så går det inte att sätta en ”vanlig” stickpropp.

Protte

• Gilla
DE73
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är den gamla maskinen enfas?
Är den trefas så går det inte att sätta en ”vanlig” stickpropp.

Protte
Om du tittar på bilderna på elcentralen så har den tre säkringar. Innebär det att det är trefas?

Kolla att gruppen till brytaren är jordad och har nolla så kan elektrikern sätta ett vanligt uttag. Det borde gå, för gamla trefasiga maskiner hade väl enfad motor och 380V element. Maskinen på bilden är garanterat enfas.

• Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
Går utmärkt att sätta ett vägguttag, det finns dom som har separata uttag, 2 faser i samma uttag och döda den 3 fasen i centralen. Varför komma med att det inte går, finner det märkligt. Då kan både TM och TT användas samtidigt. 2 av varandra oberoende säkringar.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Om du tittar på bilderna på elcentralen så har den tre säkringar. Innebär det att det är trefas?
Jo det är trefas framdraget men utnyttjar tvättmaskinen en eller tre faser?
Öppna brytaren på väggen och ta en bild.

Protte

• Gilla
DE73
  • Laddar…

Protte
Fixar bild när jag är på plats imorgon.

Ha

Protte
Har ingen betydelse om den gamla är 1 eller 3 fas, motorn är inte 3 fas, det finns en nolla i brytaren och då går det att få ut 2 st 1-fas på det.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Sannolikheten att det är en trefasmaskin är väldigt liten.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A
Jag skulle ha behållit den fasta installationen. Det är ju alltid att föredra elsäkerhetsmässigt.
Din elcentral med smältsäkringar var i väldigt fint skick också.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag skulle ha behållit den fasta installationen. Det är ju alltid att föredra elsäkerhetsmässigt.
Din elcentral med smältsäkringar var i väldigt fint skick också.
Moderna tvättmaskiner är nästan alltid anslutna med stickpropp och om du kapar den faller CE-märkningen och garantin så jag hade satt uttag.

• Arg
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nja, det är inte sant även om vissa påstår det.

• Gilla
DE73 och 5 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Moderna tvättmaskiner är nästan alltid anslutna med stickpropp och om du kapar den faller CE-märkningen och garantin så jag hade satt uttag.
Det är en skröna.

• Gilla
  • Älska
DE73 och 3 till
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Ja men den är redan fast ansluten på bilden. Det var bara det jag menade.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.