Hus från 1969, platta på mark
Jag målade ett fönster utifrån och stegens ena ben knäckte ett rör utefter husväggen. Se bilder. Det är nåt slags tegelmaterial.
Jag förstår att det är dräneringen. Tyvärr har jag ingen ritning som visar hur dessa rör går. Jag kommer också bara åt den liten del av marken där dräneringsrören går, en kortsida av huset. Resten är asfalt, garage etc.
Vad skulle ni har gjort? Rensat de stenar som ligger löst i röret, passa tillbaka tegelbitarna som knäcktes, lägga på gruset och backa långsamt därifrån?
Jag målade ett fönster utifrån och stegens ena ben knäckte ett rör utefter husväggen. Se bilder. Det är nåt slags tegelmaterial.
Jag förstår att det är dräneringen. Tyvärr har jag ingen ritning som visar hur dessa rör går. Jag kommer också bara åt den liten del av marken där dräneringsrören går, en kortsida av huset. Resten är asfalt, garage etc.
Vad skulle ni har gjort? Rensat de stenar som ligger löst i röret, passa tillbaka tegelbitarna som knäcktes, lägga på gruset och backa långsamt därifrån?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara svårt att få tag i rörtegel. Det finns skarvmuffar som passar på Bauhaus. Gräv bort det som är skadat. Gör ett fint snitt på bägge sidorna. Ersätt med ett dräneringsrör i plast. Mät diamatern invändigt på rörteglet så du får rätt dimension. Om du däremot skulle få tag i rörtegel av samma dimension så är det bara att skarva kant mot Kant.
Tack! Av denna bit att döma så ser det ut som rörbitar på ca 30 cm längd. Så det blir nog lätt att bara frilägga den och lyfta ut den. (Jag funderar på att ta en lite längre bit, dvs gräva upp och byta ut flera rör sektioner, där jag på båda sidor om den trasiga kommer åt. )
Dräneringsrör, är det ett sånt med en massa hål i?
Och skarvmuffen går i insidan av rörteglet, förstår jag. Även insidan av dräneringsröret?
Och skarvmuffen går i insidan av rörteglet, förstår jag. Även insidan av dräneringsröret?
Nja. Skulle nog sätta muffen på utsidan om teglet så att det inte blir en elak kant på insidan. Dräneringsrör i plast är med små hål i. Rörtegel är bättre på av att avleda vatten. Det finns ingen anledning att byta ut dom såvida det inte är igensatt någonstans. Man övergav tegel för att det var dyrare än dagens plast. Skicket avgör hur mycket du behöver byta ut. Även som @pacman42 skriver här ovan ligger dräneringen väldigt grunt.TiborK skrev:
Tack! Av denna bit att döma så ser det ut som rörbitar på ca 30 cm längd. Så det blir nog lätt att bara frilägga den och lyfta ut den. (Jag funderar på att ta en lite längre bit, dvs gräva upp och byta ut flera rör sektioner, där jag på båda sidor om den trasiga kommer åt. )
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Halvklar murad trappa utomhus, vad behöver göras nu?
Grund & Markarbeten -
Vad har hänt med ytan på plattan och vad göra nu?
Grund & Markarbeten -
hur gör jag ang mäklarbilder när jag säger mäklaren "nu tar vi paus"?
Juridik -
Köpt hus, men inte fått tillträde och nu har fuktskada uppkommit. Vad göra?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Nu byggs det bastu, och då kom det två frågor!
Bastu