Idag ska jag byta en ytterdörr på mitt hus (-75). När jag lyft ur den gamla karmen så ser jag att tröskeln verkar ha vilat på tre regelstumpar och därefter har det fyllts upp med sand(?) mellan stödpunkterna.
Innan jag ställer dit den nya dörren vill jag gärna få bort det organiska materialet, men jag är osäker på hur jag ska göra för att bygga upp nytt stöd. Skumma, gjuta, asfalt, cellplast…? Hur får jag ett fuktsäkert, isolerande, åldersbeständigt, horisontellt lager under min nya tröskel?
Tips och kloka råd mottages tacksamt!
Innan jag ställer dit den nya dörren vill jag gärna få bort det organiska materialet, men jag är osäker på hur jag ska göra för att bygga upp nytt stöd. Skumma, gjuta, asfalt, cellplast…? Hur får jag ett fuktsäkert, isolerande, åldersbeständigt, horisontellt lager under min nya tröskel?
Tips och kloka råd mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har nu plockat upp träet (som var i avsevärt sämre skick i nedre delen) och dammsugit lite.
Det som verkade vara sand var nog snarare en disintegrerad gjutning. Det som inte kommer upp med dammsugaren kan plockas bort i små klumpar.
Om jag bilar (krafsar) bort alltihop, lägger cellplast längst in och sedan fyller upp med ESP, vad tros om det?
Verkar ligga någon papp mot utsidan av diket också, kapillärbrytande?
Det som verkade vara sand var nog snarare en disintegrerad gjutning. Det som inte kommer upp med dammsugaren kan plockas bort i små klumpar.
Om jag bilar (krafsar) bort alltihop, lägger cellplast längst in och sedan fyller upp med ESP, vad tros om det?
Verkar ligga någon papp mot utsidan av diket också, kapillärbrytande?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Japp, nu är en säck finbetong inhandlad, tillsammans med en trasig (därför 12kr rabatterad) 30mm cellplastskiva och en flaska fogskum för att täta så betongen stannar på rätt plats.
Funderar på om jag ska lägga i ett armeringsjärn, behövs det?
Funderar på om jag ska lägga i ett armeringsjärn, behövs det?
Klicka här för att svara