Idag ska jag byta en ytterdörr på mitt hus (-75). När jag lyft ur den gamla karmen så ser jag att tröskeln verkar ha vilat på tre regelstumpar och därefter har det fyllts upp med sand(?) mellan stödpunkterna.
Innan jag ställer dit den nya dörren vill jag gärna få bort det organiska materialet, men jag är osäker på hur jag ska göra för att bygga upp nytt stöd. Skumma, gjuta, asfalt, cellplast…? Hur får jag ett fuktsäkert, isolerande, åldersbeständigt, horisontellt lager under min nya tröskel?
Tips och kloka råd mottages tacksamt!

Byggarbetsplats inomhus vid en öppen dörr, högar av virke ute, isoleringsmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen dörr, trasig isolering och skräp ligger vid husentré. Renoveringsprojekt eller skadereglering förefaller pågående.
Skapa konto
Trappa av betong vid dörröppning med skador och sprickor, nedfallna löv, tegelvägg, slitna hörn.
Skapa konto
Renovering eller konstruktion på hus, öppen dörr, byggmaterial, trappa, tegelfasad, stängt fönster.
Skapa konto

Jag hade kört finbetong, eventuellt med en remsa cellplast ytterst för att bryta köldbryggan, men det beror ju lite på hur djupt det är och hur det ser ut under.

Jag har nu plockat upp träet (som var i avsevärt sämre skick i nedre delen) och dammsugit lite.
Det som verkade vara sand var nog snarare en disintegrerad gjutning. Det som inte kommer upp med dammsugaren kan plockas bort i små klumpar.
Om jag bilar (krafsar) bort alltihop, lägger cellplast längst in och sedan fyller upp med ESP, vad tros om det?

Verkar ligga någon papp mot utsidan av diket också, kapillärbrytande?

Grävd grå betonggrund med jord och sprickor intill husvägg, utsatta rör, spår av konstruktion eller reparation.
Skapa konto
Sprucken betong, stenar, rutten träkub, röränd. Ojämna ytor och material. Byggavfall eller röjning.
Skapa konto
Betongplattor och torkad lera i spricka; nedfallna löv och kvistar; textur av hårda och grova material.
Skapa konto

Redigerat:
Med lite mild massage blev det snart rent, nu ser man mer hur det var byggt.
Frågan kvarstår dock, hur fyller man bäst upp detta? Finbetong är ett förslag, finns fler? Grävd ränna i betong, kablar, stenar, grus och grön växtlighet syns, möjlig renovering pågår.
Skapa konto

Redigerat:
S
Jag hade något liknande, jag körde med en laddning fin-betong. Har hållit i 4 år =)

Japp, nu är en säck finbetong inhandlad, tillsammans med en trasig (därför 12kr rabatterad) 30mm cellplastskiva och en flaska fogskum för att täta så betongen stannar på rätt plats.
Funderar på om jag ska lägga i ett armeringsjärn, behövs det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.