Byggahus.se

Hur görs nybyggnadskarta?

1. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem
    Hejsan!

Jag behöver beställa en nybyggnadskarta, men funderar på en sak.

På tomten finns idag en brygga, men den är väldigt sliten och behöver renoveras totalt. Sektionerna längst ut har fallit i vattnet och endast stolparna står kvar där. På nuvarande kartor finns dock hela bryggan utritad, varför det inte borde bli några problem att återställa den till sin ursprungliga storlek. Det handlar ju då endast om renovering av en existerande brygga.

Men vad händer nu när jag beställer nybyggnadskarta? Utgår de bara från gamla kartor eller åker de ut på tomten och mäter? Det jag vill undvika är att få en ny karta där bryggan är mindre, och därmed kanske gör det svårare för mig att få tillstånd att återställa den i sitt ursprungliga skick. Finns det någon risk för det? Isåfall får jag väl fixa till bryggan innan de kommer och mäter.

Tack på förhand

2. S
    Medlem · Stockholm · 1 187 inlägg

styrman1

Medlem

Re: Hur görs nybyggnadskarta?

min tomt åkte de ut till och mätte höjdkurvor, inget mer vad jag vet.

3. O

ordain

Medlem

Ok, tack för svaren!

Jag ringer helt enkelt och frågar kommunen hur allt funkar och om det kan innebära några problem. Höjdkurvor har de dessutom redan på en gammal karta.

4. O

ordain

Medlem

Ah, vad skönt. Det är inga som helst problem.

Jag har pratat med kommunen och strandskyddet på hela tomten är upphävt och tomtdelen som ligger i vattnet är detaljplanerad för bryggor.

Jag får alltså göra som jag vill så länge det bara är frågan om en brygga och behöver varken ansöka om bygglov eller dispens från strandskydd, så det spelar ingen roll ifall jag river bryggan helt, jag får ändå bygga en ny när jag vill. Skönt :)

5. B
    Medlem · 80 inlägg

Benny044

Medlem

Hejsan.

Vill berätta en sak om Kling o Klang, dvs om de två gubbarna från kommunen som gjorde mätningen av min tomt.
    Vi bor ute på landet och jag hade hjälpt svärfar med att köra traktorn en dag. Så när jag körde hemåt deras gård, så passerar jag tomten som vi har köpt. Där står då två gubbar o ser fundersamma ut. Jag stannar o frågar om dom hittar några "rör i mark". -Jo, det har vi gjort, förklarar dom. Dom undrar om det är jag som skall bygga o jag svarar att det är det. Undrar sedan om dom hitta mer rm, och dom pekar uppåt en liten grusväg. Jag säger till dom att det skall finnas mer där. Jag visar dom oxå två rm som markerar min tomt. Dom står som två levande frågetecken.
    -Hur visste du att dom fanns där, sa dom. ???
    -Lätt, bara o kolla i kartan, svarar jag. :)
    -Vilken karta? ??? ???
    -Den som gjordes då tomten avstyckades 1927.
    Nu ännu större frågetecken.
    -Var har du fått den ifrån? :surprised:
    -Men det är ju bara till att gå till Lantmäteriet o kolla om det finns en karta och sen kopiera den.
    -Men den har inte vi?
    -Nähe,men ni kan få se på min...... ;D ;D ;D

Så jag for o hämtade kartan. När dom väl fick se den så var det inge bekymmer mer. Allt löste sig.
    Man undrar egentligen vad det är man betalar för. Det är ju inte gratis.
    Mitt råd. Om ni köper en gammal tomt, kolla på lantmäteriet om det finns en karta där först.

MVH Benny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.