557 läst · 2 svar
557 läst
2 svar
Hur göra vid öppning för garageport? Isolerad träregelstomme på leca
Hej,
Håller på att planera garagebygge. Har en gjuten betongplatta med ett varv lecablock ovanpå. Lecablock gör det dock klurigt att få det snyggt kring dörr- och port-öppningar. Se bild 1 för schematisk bild på hur väggen är uppbyggd.
Det är två saker jag funderar på hur jag ska lösa på bästa sätt.
1) Plåtskenorna för garageporten kommer skruvas fast i väggregel men sitta utanpå gipsskivan. Hur skulle ni gjort med hålet som blir under väggskivorna? Det nedersta fästhålet till plåtskenan sitter ca 5cm under syllen.
- Skruva fast en träbit som får samma tjocklek som gips+osb-skivorna tillsammans och skruva även fast plåtskenan i den?
- Borra upp ett hål så nedersta skruven till plåtskenan kan fästas i syllen sen täta hålet med byggfog?
2) I och runt portöppningen kommer jag sätta smyg och foder och på utsidan av väggen, bakom smyg/foder blir det ett konstigt utrymme eftersom träfasaden inte går hela vägen nedanför lecablocken.
- Kapa småbitar med panel att sätta mellan foder och lecablocket?
- Ordentligt med olja+målarfärg på både bak- och framsida av smyg och foder och hoppas att de håller så länge som möjligt bara?
Håller på att planera garagebygge. Har en gjuten betongplatta med ett varv lecablock ovanpå. Lecablock gör det dock klurigt att få det snyggt kring dörr- och port-öppningar. Se bild 1 för schematisk bild på hur väggen är uppbyggd.
Det är två saker jag funderar på hur jag ska lösa på bästa sätt.
1) Plåtskenorna för garageporten kommer skruvas fast i väggregel men sitta utanpå gipsskivan. Hur skulle ni gjort med hålet som blir under väggskivorna? Det nedersta fästhålet till plåtskenan sitter ca 5cm under syllen.
- Skruva fast en träbit som får samma tjocklek som gips+osb-skivorna tillsammans och skruva även fast plåtskenan i den?
- Borra upp ett hål så nedersta skruven till plåtskenan kan fästas i syllen sen täta hålet med byggfog?
2) I och runt portöppningen kommer jag sätta smyg och foder och på utsidan av väggen, bakom smyg/foder blir det ett konstigt utrymme eftersom träfasaden inte går hela vägen nedanför lecablocken.
- Kapa småbitar med panel att sätta mellan foder och lecablocket?
- Ordentligt med olja+målarfärg på både bak- och framsida av smyg och foder och hoppas att de håller så länge som möjligt bara?
Hej, och välkommen..
Jag har sett alla möjliga varianter på de problem du beskriver.
Plåtskenan är väl så pass stabil att den sitter okej även utan infästning i det nedersta hålet?
Utvändigt så får man ju ta med hur mycket snö/fukt som kommer att belasta i nederkant. Drar man ner allt trä till golvnivå, så suger det ju gärna fukt snabbt. Samtidigt så måste det ju vara acceptabelt tätt för bl.a. möss.
Plåtskenan är väl så pass stabil att den sitter okej även utan infästning i det nedersta hålet?
Utvändigt så får man ju ta med hur mycket snö/fukt som kommer att belasta i nederkant. Drar man ner allt trä till golvnivå, så suger det ju gärna fukt snabbt. Samtidigt så måste det ju vara acceptabelt tätt för bl.a. möss.
Det lutar åt att jag gör som en stolpe på utsidan så kommer det förhippningsvis se någorlunda ok ut.GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Däremot är jag fortfarande kluven kring hålet på insidan av väggen (under gips & osb-skivor). Om det bara sitter foder så blir det det ju dels en glipa på några mm mellan innergolvet och smygbrädan, dels blir det bara 22mm smygbräda som skyddar mot kylan utifrån just där. Eftersom det är ett isolerat garage så vill man ju inte släppa in alltför mycket kyla.
Av alla de varianter du sett, är det någon du skulle rekommendera mer/mindre?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Köpa & Sälja hus -
Köpt villa, vad ska jag fråga vid möte med säljare före tillträdet?
Köpa & Sälja hus -
Vidga dörröppning - hur förstärka?
Lösvirke & Timmerhus -
Var bryter man för olika golv vid en dörröppning?
Golv -
Förstärkning vid bredare öppning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus