Byggahus.se

Hur göra under altanen?

1. C
    Medlem · stockholm · 18 inlägg

Carmelid

Medlem
    Hej.

Vi har idag gräsmatta runt huset men skall bygga altaner av trä på två sidor. Dessa skall sättas på nedgrävda alt gjutna plintar. Hur göra med gräset tycker ni? Schakta bort och makadam eller räcker det att klippa kort och lägga plast över? För- nackdelar, utöver det uppenbar dvs arbetsinsatsen. Tack på förhand.

2. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 320 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Ta bort grässvålen så du kommer ner ca 5cm . Lägg markduk och grusa av.
    Ingen plast tycker jag. Har så på min altan och det fungerar mkt bra

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vilken höjd kommer dom att vara på , upp till 400 över mark så kommer det inte att växa något ,
    kanske något ogräs , men det blir inte långlivat , värre med busk och trädskott , kan komma upp

4. C

Carmelid

Medlem
    Det låter som en bra plan. Antar att gruset är för att förhindra gräs/ogräs att växa?!

5. C

Carmelid

Medlem
    Trallen blir ca 450mm över nuvarande gräsyta.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Jag har 450 under och där växer inget , då är det tät mot sidorna , ingen sol eller minimalt med ljus in under

7. C

Carmelid

Medlem
    Hur gjorde du med gräset/fiberduk?

8. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 320 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Ja det hindrar gräset ytterligare men är samtidigt snyggare och välgjort. Nu syns det kanske inte men framförallt stänger det ute gräset.
    Något enstaka grässtrå brukar punktera igenom markduken men det är minimalt

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ingenting , under altaner dör allt grönt , ingen sol eller ljus växer inget , men klart vill du lägga något , så lägg svart plast , men gärna då med lut ut från huset , vatten samlas på plasten , kan inte rinna ner i jorden , det är lite överkurs med att gräva upp mattan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.