Hur göra tätskickt kring krångliga rörgenomföringar i golv?

1k läst  29 svar

1. nskogen
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Med mycket engagemang, som kompensation för en något mindre mängd erfarenhet, så har jag gett mig på att renovera upp ett badrum efter ett stambyte. Efter ganska mycket tid framför youtube, olika forum samt praktisk träning med flytspackel så känner jag mig redo för ett försök.

Men, det visar sig att de rörgenomföringar som VVS-gubben gjort är minst sagt oortodoxa. Jag klandrar honom inte, han verkar ha gjort ett gediget arbete och jag tror valen han gjort är för att skydda min plånbok i slutändan. Lösningarna är dock inget jag stött på i de instruktioner jag tittat på.

Det handlar om följande rör:
    - 2 st 15 mm värmerör går upp genom golvet i ett hörn.
    - 2 st PE-X rör i rör går upp genom golvet precis intill tvättställets avlopp.
    Se bilder.

Min fråga: Hur gör jag med tätskicktet kring rörgenomföringarna?

Jag är mest osäker på PE-X rören, det verkar svårt att komma åt ordentligt med rörmanschetter. Vad gäller värmerören tänker jag att jag bara kör rörmanschetter som vanligt. (Tänker använda byggmax tätskicktslösning).

2. H
    Medlem · Nivå 11
    Det där kommer du inte att få till godkänt enligt någon tätskiktstillverkare som jag känner till. Rören sitter för tätt och för nära väggen

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Fanns det verkligen ingen annan lösning än att komma upp genom golv?

4. L
    Medlem Nivå 6
  5. nskogen
    Medlem Nivå 3
    Tack för de snabba svaren! Jo, jag är smartsamt medveten om vad som står i både GVK:s och BKR:s branchregler.

Det är ingen skillnad i hur rören går nu och innan renovering. Värmerören är inte ens bytta, de sitter kvar där de sitter. Antagligen gick det att komma upp med vattenrören på ett sätt så de inte satt så nära avloppet, men att komma genom väggen hade blivit ganska bökigt (skorstenen sitter bakom väggen).

6. H
    Medlem · Nivå 11
    Att värmerören inte är flyttade är en sak. Men de betyder inte att de bara för det är godkänt idag. Du får inte över en manschett utan att klippa upp den som det ser ut nu eftersom rören är kopplade.

För att få till det med varm och kallvatten så kanske man skulle ha dragit fram rören genom en annan vägg sedan gått med utanpåliggande chromerör.

Men det hade varit lite bättre i din situation om rörmokaren hade på varm och kallvatten rören fått ett större avstånd till avloppsrören samt fixerat dessa så de kommer rakt upp.

Att det sedan Inte är enligt branchstandard är en sak men som det ser ut nu så blir det nog svårt att få det tätt.

Hur långt ifrån duschen är rörgenomgågarna?

7. nskogen
    Medlem Nivå 3
    Duschen är ca 1.5 m bort. Att det inte blir godkänt enligt branchstandard är en sak, det förstod jag direkt att det inte skulle bli.

Nu sitter dock rören som de gör och jag kommer inte bekosta en omläggning till för att uppfylla någon regel (och jag vet att försäkringen kan vara knuten till sådant). Den viktiga frågan för mig är om det går att göra tätt, och i så fall hur.

Att flytta på vattenrören något skulle kanske kunna gå utan alltför mycket besvär. Är den vågiga ytan på pex rir ett problem i tätningen? Ska man ha någon slags genomföringsdel för att få det plant? Kommer även ta ett litet snack med vvs-killen om hur han tänkte.

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Tror nog ingen kan säga att du garanterat får det tätt, det är helt enkelt så fel att det finns ingen lösning som det ser ut i dag.
    Bygga liten låda skulle nog va det säkraste men det kanske inte platsar estetiskt?

9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Gjuta upp en klack?

Är det görbart?

Hutton gillar
  10. H
    Självbyggare Nivå 3
    Om inte rören flyttas in i väggen så kan du flytta väggen. Bygg ut väggen så får du som ett installationsskikt. Kom ihåg att alla rörskarvar måste vara åtkomliga med inspektionsslucka med tät botten och skvallerrör. Annars minst 10 cm klack om du bara behöver tätskikt på golvet, dvs våtzon 2. Så skulle jag göra.

Flytta rören kan dock bli billigare :)

11. nskogen
    Medlem Nivå 3
    [/QUOTE]

"Att flytta rören kan dock bli billigare" - antar att du menar flytta in i väggen? Inte att bara flytta isär dem något så rörmanschetter får plats.

Att flytta väggen kan bli lite tråkigt eftersom badrummet är ganska litet som det är.

Så, låda eller klack verkar ju vara en möjligt väg att gå! Bara så jag förstått rätt: Med klack menas en liten upphöjning om minst 10 cm från golvet som sitter runt rören. Totalt kanske 20 cm x 20 cm stor. Är det rätt uppfattat?

Har inte så mycket erfarenhet av varken gjutning eller byggande av rörlådor.. kan inte avgöra just nu vad jag tycker verkar smidigast.

Skulle man kunna göra klacken i byggspackel och sen slipa till den? Kanske finputsa lite med grovspackel?

Tack för ideerna!

12. H
    Självbyggare Nivå 3
    Nä flytta rören, antingen du eller rörmokaren. Man får förmodligen kapa innan de kommer upp och dra om dem. Hur beror ju på hur det ser ut. Manschetter går nog inte att få till och följer nog inte branchstandard. Men då slipper du ha rören i golvet vilket ju i alla lägen blir det sämsta.

Om rummet blir för litet och det är våtzon 2 så gjut upp en klack. Precis som du beskriver. Då kan tätskiktet dras upp 10 cm på klacken. Men gjut inte in några rörskavar bara.

Gjuta kan du väl göra med vanlig bruk/avjämningsmassa. Ett alternativ är att du har en klack längs hela väggen, då kan du bygga den till största delen av lättklinker/leca och sen bygga en form längs lecan där rören går upp( formen blir ju bara en plankbit som du tar bort efter gjutning. Sen putsar du bara klacken.

Men som sagt det är bara hur jag skulle göra, det kan ju finnas någon med en bättre ide.

13. H
    Självbyggare Nivå 3
    Men vad har du för golv och bjälklag?

14. H
    Moderator · Nivå 25
    I första hand borde du fundera ett varv till för att få en godkänd lösning. Om du skall sälja någon gång så får du räkna med att detta upptäcks av köparens bes. man, och du får räkna med att gå ned typ 150 000 i pris. OM du får en vattenskada så får du problem med försäkringsbolaget.

Till alla tätskiktssystem finns rörmanschetter som skall träs över rören och limmas fast. Du måste välja just den manschett som systemet föreskriver, både av formella skäl (bara en kombination av tätskikt och manschett är godkänd. Men även rent tekniskt så passar inte alla limtyper ihop med alla typer av folie och manschetter. Manschetter skall du ha även om du gjuter en klack. Tätskikt på klacken. Klacken är inte en godkänd lösning, men mindre dålig.

Och läs överhuvudtaget på noga på alla monteringsanvisningar, följ dem slaviskt.

15. H
    Självbyggare Nivå 3
    Klacken blir ju inte en del av golvet om tätskiktet dras upp 10cm. Varför ska man ha manchetter då?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: