Byggahus.se

Hur göra snygga siliconfogar

1. J
    Medlem Nivå 8
    Ska göra en siliconfog i vägg/vägg-vinkeln i badrummet och undrar hur proffsen gör för att få så snygga fogar? Höll på hur länge som helst med siloconfogen i samband med att jag kaklade in badkaret och resultatet var inte toppklass direkt. Finns det något vettigt verktyg att använda?

2. T
    Medlem Nivå 3
    Ta mindre silikon än du tror, använd sedan en gummihandske som du doppar i såpvatten för att släta ut fogen. Du kan också testa med maskeringstejp (blå) på bägge sidor om fogen. Inte helt enkelt att få till det.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Det finns också några små gummiskrapor med olika vinklar man kan köpa för en 50-lapp. Jag tyckte att de var smidiga att jobba med. Fick ett bra (nybörjar)resultat.

/Fredrik

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ytterligare en metod som går ut på att ta mer än du tror. Maska båda sidor med maskeringstejp, lägg på ordentligt med silikon. Ta sedan och skär av ett par centimeter från bakänden av en använd tub och tryck ihop den till en oval så att du får lämlig radie på den "spetsiga" änden av ovalen. Spruta på diskmedelsblandning på fogen (och tejpen), dra tubbiten som har den önskade radien längs med fogen så att den liksom skär bort överflödig silikon. Detta överflöd hamnar i tubbiten. Spruta lite mer diskmedelsblandning, riv bort tejpen och jämna till med fingret. Omständigt? Ja! Silikonslöseri? Ja. Alltid bra resultat? Ja!

5. K
    Medlem Nivå 1
    håller nog mest med traktor05 här;) Maskeringstejp på båda sidor, lägg på lagom mycket silikon, släta ut med fingret, ta bort tejpen, spruta på diskmedelsblandning och jämna till med fingret!

6. P
    Medlem Nivå 6
    Skaffa ett fogmästarset, gummiskrapor med olika fogbredder och stuk, jag hittade det på Silvan, jättebra, inge mer maskeringstejp och diskmedel, blir bra direkt. Mina fogar ser bra mycket proffsigare ut än plattsättarens jädra skogsstigar...

7. J
    Medlem Nivå 8
    Tack för tipsen. Oavsett metod så verkar maskeringstejp vara att föredra. Ska kolla om jag hittar en fogskrapa på något av byggvaruhusen. Annars testar jag någon av övriga metoder.

8. U
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Håller med alla som talar om fördelen med att använda maskeringstejp för att få snygga fogar, tänk bara på att dra bort tejpen innan siliconet har skinnat sig, annars finns det risk att det att "trådar" sig i kanten...
    Andra bra tips är att satsa på en bra patronspruta och att se till att tuben är rimligt varm så att det går lätt att applicera. Har någon gång testat att foga med silicon som var för kall, resultatet var kramp i underarmen och en sk "skogsstig".

Mvh Ulf

9. 7
    Medlem Nivå 6
    Det måste ju vara det enklaste att skära/tälja till egna skrapor, det är inte svårt. Funkar bra att göra i trä åxå och låta dom stå och dra lite i såpvatten innan man använder den. Tänk bara på att inte använda för mycket tvål/såpvatten, det är det som möglar och blir svarta prickar i fogen sedan.

10. B
    Medlem Nivå 1
    lägg på lagom mycket silicon (blir söligt om man tar för mycket), spruta på såpvatten/diskmedelsvatten över hela fogen använd sedan ovansidan av tummnageln eller pekfingernageln (beror på hur bred fog du vill ha) och dra nerifrån och upp, dra sedan med pekfingret (på vanligt vis) en gång uppifrån och ner, KLAR! :)

11. J
    Medlem Nivå 8
    Köpte ett "fogmästarset" bestående av 4 gummiskrapor för olika fogar. Resultatet blev lysande när jag slutade spruta på diskmedelslösningen och körde skrapan direkt på fogen...

12. ACME
    Medlem Nivå 12
    Min variant;

- Tejpa
    - Applicera lagom mycket fog
    - Dra av med fingret tills tejpens kant börjar skönjas
    - Dra bort tejpen
    - Eftersläta fogen mha fingret och diskmedelslösning (eller saliv om inget diskmedel finns)

Det tar lite tid att tejpa, men jag tycker att resultatet blir mycket bättre. Utan tejp finns risken att silikonet trycks ut i de tvärgånde kakelfogarna och det ser inte bra ut.

13. ACME
    Medlem Nivå 12
    En annan variant är att dra silikonet innan man fogar plattorna. Jag har aldrig provat själv, men det påstås att denna metod ger dom absolut snyggaste fogarna.

• Laddar…