Byggahus.se

Hur göra ränndal på vinkeltak

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Håller på att bygga ett fritidshus. Huset är av typ vinkelhus och har alltså två tak som möts i 90 graders vinkel. Har köpt färdiga takstolar som är uppsatta.
    Använder takfilm som kondensskydd och 45 x 70
    reglar för att bära teglet. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall bygga anslutningen mellan taken
    (ränndalen). Finns det någon som kan hjälpa mig med detta ??.

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11
  3. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: Hur göra ränndal på vinkeltak

Nu vet jag att det finns olika lösningar på det här med takstolsutformning vid vinkelhus, men jag redogör för den lösning vi har så får vi se om den är till någon hjälp.
    En viktig skillnad är att vi har råspont på taket.

Vi har ett vinkelhus där vi har tre "tripp-trapp-trull"-takstolar som är ställda ovanpå "huvudbyggnadens" takstolar. Vinkeltaket klättrar alltså upp på huvudbyggnadens takstolar... Mellan takstolarna i vinkeln (90 gr) har jag spikat stödreglar diagonalt uppifrån och ner. Råponten från ena hållet är sedan spikad på regelns undersida och från andra hållet på ovansidan.

Det låter självklart för mig nu, men jag inser att det kan vara svårt att förstå hur jag menar. Det tog LÅNG tid innan jag hade klurat ut hur jag skulle göra. Ska se om jag kan hitta någon bild någonstans.

4. M
    Medlem Nivå 5

Vi har ett vinkelhus med mansardtak och anlitade plåtnissar till våra ränndalar. Men underarbetet gjorde vi själva. Vi hade spont och då går det automatiskt att få fram vinkeln genom att man lägger spont längre från ena hållet och sedan så får man skära sponten från andra hållet i "ränndalsvinkeln" (kan bli en hel del trial and error).

Har du duk och reglar, så får du på något sätt bygga upp en ränna med spont reglar och som befinner sig ca 20-30 cm från brytningspukten. Det finns en produkt från Mataki och på deras sida kan du hämta hem monteringsanvisningar.

http://www.mataki.com/mataki/documents/monteringsanvisning/montanv_underlagstak_0210.pdf

Lycka till!

5. N
    Medlem Nivå 6

spänn klart duken. regla förbi den tänkta kanten på vinkelrännan från bägge hållen, spika inte fast reglarna i sista takstolen. snörslå  kanten på vinkelrännan -45 mm.
    såga av enligt snörlinjen, och spika sedan fast reglarna i takstolen.
    tillverka en vinkelränna av 18 plyfa som är lika bred som bredden från vinkeln till sågningen.
    förstärk plyfavinkelrrännan med en plåt på undersidan som du skruvar med montageskruv från undersidan (fixar plåtis)

montera en 45x45 i kanten på plyfavinkelrännan hela vägen i bägge sidorna, skruva underifrån.

lägg dit vinkelrännan i takets vinkel och skruva från vinkelrännans regel in i tegelbärreglarna.

spika papp i rännan
    be sen en plåtis lägga plåt i rännansom han drar ut 10 cm på bärreglarna.

mellan bärreglarna snesågar du sen i regelstumpar hela rännans längd (annars faller teglet ner där du snesågat teglet) måla allt virke med mörk träskyddsolja typ cuprinol eller nåt så syns det inte och så skyddar du träet.

det som är viktigt är att täckduken i vinkeln måste vara tät. vattnet som blåser in rinner nämligen under vinkelrännan. detta är normal på spända tak men behöver kompletteras med en plåtläpp i nederkant för att inte vattnet ska rinna bakom rännan. denna skall monteras innan täckduken.

om det var svårt att förstå så förklarar jag gärna en gång till  :D