Hej, håller på och grejar lite i källaren och då ingår behöver jag göra lite jobb med rören till radiatorerna. I nuläget är det gröna stålrör på 17,2mm överallt i källaren.
Steg ett är att kapa och plugga rören innan jag tar bort radiatorerna. Då rören ska ändra sträckning en del så kommer de kapas långt tidigare än radiatorerna så jag behöver senare skarva på något nytt och dra fram till radiatorerna när allt är klart.
Så del 1 (kapning och pluggning) kapning och pluggning tror jag inte är några konstigheter.
Tänkte köpa:
VATETTE STÅL Dy18x3/8” RSK-nr: 1945345
KOPPLING rak Dy18 x Dy15, RSK-nr: 1940337
PLUGG Dy15 Vatette-ända. RSK-nr: 1945971
För steg två så var min tanke att gå vidare med LK Pal alupex A16x2,0 därav kopplingen ovan som går Dy18 till Dy15
Sen sätta fast alupex med en Vatette plast:
KOPPLINGSSET Klämhylsa och mutter, Dy16 x 2,0-2,25 RSK-nr: 1873802
Där jag dock har kört fast och behöver er hjälp med är att jag inte kan förstå är att det på vatettes hemsida står "Anslut mot Vatette 15" men är det fysiskt möjligt att få in ett 16mm rör i en Dy15 koppling? Känner att jag måste ha missförstått något?
Hoppas på att
@Krilleman kan svara han verkar ha haft bra svar på frågor kring vatette och alupex i andra trådar jag har läst
Om ni inte har svaret på frågan så kanske ni har några andra kommentarer på om min lösning låter bra eller idiotiskt ändå.