Ska göra om elet på lampan på bilden som består mestadels av metalliska delar. Förutom porslinet i sockeln där ledarna ansluts och proslinsringen runt ljuskällan. Vill gärna behålla så mycket av originaldelarna som möjligt. Hur kan jag säkra den på bästa sätt? Att byta till SKX kabel är givet.

• Väggmonterad lampa med röd konformad lampskärm och metallarm. Textilkabel och trepolig stickkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk lamphållare med porslinssockel, röd bas och lock, visar detaljer av gammal elektrisk anslutning, redo för uppgradering till SKX-kabel.
    Skapa konto
  • Metallisk lampa med porslinssockel och porslinsring, liggande på sidan, med lång sladd delvis lindad.
    Skapa konto
  • En hand håller en gammal lampanslutning av mestadels metall med porslinssockel och ring. Lampan ska förnyas, behålla originaldelar, och byta till SKX-kabel.
    Skapa konto
  • En hand håller en gammal lampa med metallkomponenter och sladdar, inklusive en porslinssockel och porslinsring, som ska få ny kabeldragning.
    Skapa konto
  • En närbild av en porslinssockel och metalliska delar på en lampa, med gamla elkablar synliga, hålls i handen för renovering.
    Skapa konto
Ser väldigt svårt ut att byta till SKX och få den dubbelisolerad. Tycker du ska köra transformator och 12 eller 24 V lampa så kan du behålla sladden om isoleringen är ok fortfarande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Möjligheten att få den dubbelisolerad börjar och slutar med om du kan få en sxk genom leden. Kabeln måste gå med manteln hel ända in i sockeln. Får du det går det att byta till en dubbelisolerad sockel och sätta strömbrytaren på sladden.

Tänkte du behålla sillburkslocket eller var det är?

J Josth skrev:
Ser väldigt svårt ut att byta till SKX och få den dubbelisolerad. Tycker du ska köra transformator och 12 eller 24 V lampa så kan du behålla sladden om isoleringen är ok fortfarande.
Tack för svar. Hur gör jag om till transformator?

A Avemo skrev:
Möjligheten att få den dubbelisolerad börjar och slutar med om du kan få en sxk genom leden. Kabeln måste gå med manteln hel ända in i sockeln. Får du det går det att byta till en dubbelisolerad sockel och sätta strömbrytaren på sladden.

Tänkte du behålla sillburkslocket eller var det är?
SKX går igenom leden utan problem, problemen börjar i ”nacken” där det blir trängre: Där den gamla sladden delats i två och precis dessförinnan. Funderar på om det forfarande anses dubbelsolerat om man tar bort manteln och delar på ledarna o dubbelisolerar de var för sig med krympslang?

Självklart är strömbrytare på sladd ett bra alternativ. Hade dock hoppats på att få behålla så många originaldelar/-funktioner som möjligt såsom nuvarande vred strömbrytare. Men det kanske inte är möjligt…!?

Hur ser jag om en sockel är dubbelisolerad?

Silburkslocket har en funktion. Det håller lampskärmen på plats. Lite kul, tyckte vi. Men hittar vi en riktig lampdel som passar byter vi ut.

F
Ett enkelt sätt är att köpa en transformator som denna med en kort sladd till eluttaget, samt en 12V LED-lampa med vanlig sockel, finns en uppskö av dessa. Då kan du mer eller mindre behålla allt befintligt kablage om det inte är kortis nånstans.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jo J-son skrev:
SKX går igenom leden utan problem, problemen börjar i ”nacken” där det blir trängre: Där den gamla sladden delats i två och precis dessförinnan. Funderar på om det forfarande anses dubbelsolerat om man tar bort manteln och delar på ledarna o dubbelisolerar de var för sig med krympslang?
Det du kallar nacken kanske är vad jag kallar leden. Min poäng är att manteln måste vara hel hela vägen in i sockeln. Jämför krympslangens tjocklek med mantelns. Möjligen finns det förlimmad krympslang som skulle fungera som du föreslår. Men den är då avsevärt tjockare än vanlig.

J Jo J-son skrev:
Hur ser jag om en sockel är dubbelisolerad?
Det borde framgå av tillverkarens specifikation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.