Ska göra om elet på lampan på bilden som består mestadels av metalliska delar. Förutom porslinet i sockeln där ledarna ansluts och proslinsringen runt ljuskällan. Vill gärna behålla så mycket av originaldelarna som möjligt. Hur kan jag säkra den på bästa sätt? Att byta till SKX kabel är givet.
Möjligheten att få den dubbelisolerad börjar och slutar med om du kan få en sxk genom leden. Kabeln måste gå med manteln hel ända in i sockeln. Får du det går det att byta till en dubbelisolerad sockel och sätta strömbrytaren på sladden.
Tänkte du behålla sillburkslocket eller var det är?
Tänkte du behålla sillburkslocket eller var det är?
SKX går igenom leden utan problem, problemen börjar i ”nacken” där det blir trängre: Där den gamla sladden delats i två och precis dessförinnan. Funderar på om det forfarande anses dubbelsolerat om man tar bort manteln och delar på ledarna o dubbelisolerar de var för sig med krympslang?A Avemo skrev:
Självklart är strömbrytare på sladd ett bra alternativ. Hade dock hoppats på att få behålla så många originaldelar/-funktioner som möjligt såsom nuvarande vred strömbrytare. Men det kanske inte är möjligt…!?
Hur ser jag om en sockel är dubbelisolerad?
Silburkslocket har en funktion. Det håller lampskärmen på plats. Lite kul, tyckte vi. Men hittar vi en riktig lampdel som passar byter vi ut.
Det du kallar nacken kanske är vad jag kallar leden. Min poäng är att manteln måste vara hel hela vägen in i sockeln. Jämför krympslangens tjocklek med mantelns. Möjligen finns det förlimmad krympslang som skulle fungera som du föreslår. Men den är då avsevärt tjockare än vanlig.J Jo J-son skrev:
Det borde framgå av tillverkarens specifikation.J Jo J-son skrev:
Klicka här för att svara