Byggahus.se

Hur göra med obenhandlat trä utomhus?

1. R
    Husägare Nivå 6
    Har nyss byggt färdigt vår altan.
    All material är i tryckimpregnerat virke förutom vissa detaljer som är i obehandlat trä (främst räcket dvs stolpar, handledare m.m.). Tanken var att måla det obehandlade trät i vit kulör men nu när vi ser allt på plats så inser vi att det nog är snyggast att låta det vara i den naturliga färgen.

Så frågan är, räcker det att bara olja in det obehandlade trät för att den ska få ett bra skydd mot vintern, eller vad bör vi göra? Kanske är det så att man MÅSTE måla det?

Snabb hjälp uppskattas då jag tänkte gå loss på det idag, medan vädret håller :)

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Blev rekommenderad nått som hette impregneringsolja en gång när jag skulle göra samma.

• Laddar…
  3. R
    Husägare Nivå 6
    Var precis på byggvaruhuset och frågade där. Det visade sig att eftersom jag har oljat in det obehandlade materialet med vanlig träolja från jula vid monteringstillfället (ca 2 veckor sedan), så har den oljan skapat en "hinna" som gör att det inte går att behandla vidare just nu. Jag måste vänta tills denna hinna har försvunnit, sedan ska jag använda grundolja (samma sak som impregneringsolja) och sedan två lager lasyr på det.
    Jag skulle alltså ha använt grundolja och inte träolja från början, något som jag inte alls förstod tidigare.

Vill jag inte vänta så måste jag först slipa bort hinnan, något som jag inte har lust med.

Lösningen? Jag köpte ännu mer träolja för att köra en omgång till och därmed vara säkrare på att materialet inte tar stryk under kommande vinter. Sedan till nästa sommar så bör hinnan ha försvunnit och då kan jag behandla med grundolja, sedan lasyren.

Min oro är om materialet kommer att hålla till nästa vinter, samt om hinnan inte kommer att ha försvunnit till nästa sommar. Hur vet man om hinnan har försvunnit?

Kommentarer/åsikter på det? :)

4. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Skulle inte vara så säker på att . Det blir bra att måla på oljan. Lasyr kan fungera. Varför skulle man ha på mer olja/grundolja?