V
Hej!

Vi håller på att renovera vårt kök. Stenleverantören har sagt att stommarna behöver vara helt raka, jag hälsade det till snickarna. En av sidorna har behövts byggas ut med reglar då vi vill ha en extra djup bänkskiva. Regeln är ca 0,6mm lägre än stommen. Snickarna säger att det är bättre för risken är annars att bygga för högt och att det är bättre att stenmontören lägger instanser för att få det perfekt. Snickarna verkar pålitliga & duktiga. Stenleverantören å sin sida förstår inte detta utan säger att det ska byggas helt rakt för att inte få fula glipor. De kan max acceptera 1-2mm diff.

Nu står jag här mellan och vet inte vad jag ska göra. Är det någon som vet hur man brukar göra? Någon som kanske jobbar med att montera stenskivor eller van kökssnickare?

Kan man möjligen bygga upp regeln 0,5cm, isåfall med vad? Eller är det bättre att flytta upp hela regeln? Bifogar bild

• Köksstommekonstruktion med en utbyggd regel under diskbänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om regeln är 0,6 mm lägre och stenleverantören kan acceptera 1-2mm skillnad är det väl inget problem?

V
torparavgrund torparavgrund skrev:
Om regeln är 0,6 mm lägre och stenleverantören kan acceptera 1-2mm skillnad är det väl inget problem?
Jag skrev fel, menade 0,6cm

V VOEKA skrev:
Jag skrev fel, menade 0,6cm
Aha. Då hade jag lyssnat på stentillverkaren och flyttat upp regeln, eller om det är för mycket jobb, lagt på en strimma 6 mm tjockt material, t.ex någon board eller plyfa du limmar mot regeln.

V
torparavgrund torparavgrund skrev:
Aha. Då hade jag lyssnat på stentillverkaren och flyttat upp regeln, eller om det är för mycket jobb, lagt på en strimma 6 mm tjockt material, t.ex någon board eller plyfa du limmar mot regeln.
Okej, tack! Tror du att det fungerar lika bra att limma på något? Går det att få helt rakt? Mycket möjligt att snickarna kommer föreslå det för att inte behöva dra ut skåpen & flytta reglarna..

Redigerat:
Vi fixade på några ställen små distanser för att få det väldigt rakt och att det skulle stödja.
Stenmontörerna bara fnyste åt det. Sa att det är kraftiga skivor som tål väldigt mycket och de pallade upp själva ändå.
Skulle limmat träklossar. Alternativt plastkilar, det man har hemma dvs.

Det där är bara i min värld bara fjanteri från stenleverantörerna.

Jag har jobbat som köksmontör i 20års tid och den regeln sätter man ALLTID precis som dina montörer har gjort, strax under stommarna !
Detta för att man inte ska behöva palla upp skivan över alla stommarnas sidor samt för att regelvirke ALDRIG är helt rakt då trä är ett levande material och rör sig.

Skivorna ska vila på skåpens sidor och ingenting annat.
De har alltså inget behov av att ligga dikt an mot den regeln överhuvudtaget.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
V
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det där är bara i min värld bara fjanteri från stenleverantörerna.

Jag har jobbat som köksmontör i 20års tid och den regeln sätter man ALLTID precis som dina montörer har gjort, strax under stommarna !
Detta för att man inte ska behöva palla upp skivan över alla stommarnas sidor samt för att regelvirke ALDRIG är helt rakt då trä är ett levande material och rör sig.

Skivorna ska vila på skåpens sidor och ingenting annat.
De har alltså inget behov av att ligga dikt an mot den regeln överhuvudtaget.
Okej tack! Ja, snickarna verkar ju som sagt duktiga & pålitliga. Problemet var bara att stenmontören också lät som han visste vad han pratade om. Risken är väl att om det blir fula glipor i stenen så kommer stenleverantören inte ta ansvar för det pga att de redan hänvisat till att regel & stomme behöver vara rak?

V VOEKA skrev:
Okej tack! Ja, snickarna verkar ju som sagt duktiga & pålitliga. Problemet var bara att stenmontören också lät som han visste vad han pratade om. Risken är väl att om det blir fula glipor i stenen så kommer stenleverantören inte ta ansvar för det pga att de redan hänvisat till att regel & stomme behöver vara rak?
Jag har svårt och se var det ska kunna bli glipor då det bara är en liiiiten bit bakom skåpen.
Vi har iaf gjort så här i alla tider så länge jag varit med och jag har jobbat med en handfull olika stenleverantörer och det har aldrig varit snack om något annat.

V
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har svårt och se var det ska kunna bli glipor då det bara är en liiiiten bit bakom skåpen.
Vi har iaf gjort så här i alla tider så länge jag varit med och jag har jobbat med en handfull olika stenleverantörer och det har aldrig varit snack om något annat.
Okej, det är en 10cm bred regel, du kanske menade liten höjdskillnad?

V VOEKA skrev:
Okej, det är en 10cm bred regel, du kanske menade liten höjdskillnad?
Nej, men 100mm är ju en liten bit när skivorna har en anläggningsyta på skåpets sidor som är minst 565mm.

Har man en köksö så brukar det vara 300mm fritt överhäng utan infällda förstärkningar i skivan så varför skulle då inte skivan kunna ligga fritt 100mm bakom skåpen... ;)

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.