Vi bor i ett kedjehus, enplan. Byggt 1959. Där finns bara ett badrum och vi vill göra om en del av vårt garage till tvättstuga/badrum. Resterande del kommer att vara förråd. Det finns krypgrund under hela huset men i garaget är det betongplatta ca. 10 cm, som ligger på ca. 15 cm makadam. Tanken är att öppna upp en dörr in till huset också. Den stora frågan är hur vi ska göra med golvet? Tanken är att isolera väggar och tak, det finns ett element och fönster, också sätta dit en pax-fläkt.
Vi har varit i kontakt med fler olika byggbolag och fått olika svar på hur man ska göra med golvet. Det är olika grannar som gjort samma sak, någon har golvvärme medan några andra valt att inte ha det.
Helst vill vi att det görs så enkelt som möjligt samtidigt vill vi inte riskera fukt osv.
Frågor:
Går det att lägga klinker på befintlig betongplatta och behövs det i så fall någon form av isolering? Hur gör man då med tätskicket? Kan fukt gå upp i väggarna?
Det andra alternativet som vi fått offert på är att lägga golvvärme men några plattor under, men vi tyckte att det blev väl dyrt för en enkel tvättstuga. Är det rimligt att detta skulle kosta ca. 75000 extra?
Kan man ha golvet som det är med bara betongplatta eller hur kallt kan det tänkas bli då?

Hela tanken är att det primärt är en tvättstuga men eftersom vi endast har ett badrum i huset så passar vi på att sätta in en toalett och dusch också. Det kommer vara tillgängligt från trädgården.

Jag hoppas på era kloka input!

Åsa Lund
Sätter du duschkabin och leder avloppet till golvbrunn kan du lägga klinker eller granitkeramik på golvet. Hade det varit mitt hus hade jag räknat det som källare och låtit bli fuktspärr och golvvärme. Mjuk matta på golvet sedan så blir det bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.